X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אנדרטת חטיבת הראל פלמ"ח ירושלים [צילום: אלי אלון]
גן חטיבת פלמ"ח הראל בי-ם
בפאתי מערב גן סאקר מול בית המשפט העליון בירושלים, ממוקם "גן חטיבת פלמ"ח הראל" -אתר הנצחה לזכרם של למעלה מ-400 לוחמים ולוחמות אנשי החטיבה, אשר נפלו במלחמת העצמאות

ביקרנו בימים אלה במקום. בסיוע דברי ההסבר של המסבירון המקומי ובהסתמך על דברי המדריכה שליוותה את סיורנו, הנה סיפורו של אתר הנצחה זה וסיפורה (בתמצית) של חטיבת הראל במלחמת העצמאות.
הקמת חטיבת הראל
הפלמ"ח היה כידוע הזרוע המגויסת של ארגון ההגנה. חטיבת הראל הייתה אחת משלוש חטיבות הפלמ"ח שלחמו באזורי הקרבות בגליל, בנגב, ובירושלים רבתי. ב-29 בנובמבר 1947 הכריז האו"ם על סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל ועל הקמת שתי מדינות: מדינה יהודית ומדינה ערבית.
כל מדינות ערב התנגדו להכרזה זו והחלו במאבק מזויין נגד הישוב היהודי בארץ ובעיקר בירושלים ובדרכים המובילות אליה. למחרת ההכרזה פרצה מלחמת העצמאות. גדודי פלמ"ח נכנסו מיד למאבק על ירושלים.
חטיבת הראל הוקמה תוך לחימה לאחר מבצע נחשון בחודש אפריל 1948 והורכבה משלושה גדודי פלמ"ח שלחמו אז במרחב: הרביעי, החמישי והשישי. החטיבה נועדה לשמש אגרוף מחץ נייד במרחב ירושלים.
מקימה ומפקדה הראשון של החטיבה היה יצחק רבין ולאחר מכן קיבל את הפיקוד עליה יוסף (יוספל'ה) טבנקין. המערכה על ירושלים הייתה הקשה ביותר במלחמה על עצמאות ישראל. העיר על 100 אלף תושביה היהודים, נותקה לפרקי זמן ממושכים ממרכז הישוב היהודי בשפלה, על-ידי כוחות האויב. היא הפכה לעיר נצורה ומותקפת שסבלה מאבדות רבות וממחסור חמור במים, במזון, בדלק ובתחמושת.
בתנאים קשים אלה למרות הרוגים ופצועים רבים מחסור הולך וגדל בלוחמים עם ציוד דל, לחמו גדודי הראל, על הצלת ירושלים והקמת מדינת ישראל. הם לחמו בתוככי העיר ובדרכים המובילות אליה. כ-230 שיירות עם מזון, דלק, ציוד ואנשים הצליחו לפרוץ את הדרך לעיר הנצורה. עדות אילמת לשיירות אלה הם שלדי משאיות השיירות המוצגים לאורך הדרך מצומת שער הגיא עד צומת שורש.
הקמת המדינה ופלישת צבאות ערב
ב-15 במאי 1948 הוכרזה הקמת מדינת ישראל. ביום זה החלה פלישת צבאות ערב והמלחמה לבשה ממדים חדשים מלחמה נגד וצבאות סדירים של מדינות ריבוניות ומצוידות כראוי.

גן חטיבת הראל פלמ"ח בירושלים [צילום: אלי אלון]

חטיבת הראל ניהלה קרבות קשים עם הצבא הירדני, הצבא המצרי, והצבא העירקי בירושלים ובסביבותיה ויכלה להן. במשך 7 חודשים לחמו אנשי הראל מדי יום ביומו, פרצו את הדרכים ואפשרו רצף יהודי בתוך העיר. הם הצליחו להרחיב את סובב העיר ירושלים ולהבטיח את ביסוסה כבירת ישראל. כתוצאה מתבוסת האויב ברחבי הארץ ותודות לעמידתם הנחושה של לוחמי הישוב היהודי בארץ נחתמו ב-1949 הסכמי הפסקת אש עם כל אחד מהמדינות התוקפות ושורטט קו גבול הפסקת אש הוא הקו הירוק. מלחמת העצמאות נמשכה כשנה וחצי. מדצמבר 1947 עד יוני 1949.
עם סיום המלחמה אמר דוד בן-גוריון: "על חטיבת הראל הוטלו תפקידים נועזים בנקודות מוקד לא רק להגן על ירושלים אלא גם לכבשה ולשחררה והיא אכן עמדה בכך.
אחרי מלחמת העצמאות והקמת צה"ל הוסבה חטיבת פלמ"ח הראל לחטיבת שריון מילואים - חטיבה 10. ביוני 1967 עלה בגורלה של חטיבה זו ביחד עם חטיבת הצנחנים להשלים את כיבוש ירושלים וסביבותיה.
הקמת אתר הנצחה מרכזי בגן סאקר
חטיבת פלמ"ח הראל שפעלה במלחמת העצמאות איבדה במלחמה למעלה מ-400 לוחמים ולוחמות -כשליש מלוחמיה. לזכרם והנצחתם נחנך בטקס מרגש ביוני 2013, בפאתי מערב גן סאקר בירושלים, אתר הנצחה שנקרא "גן חטיבת פלמ"ח הראל". את האתר תכננו ועיצבו הפסל דני קרוון ואדריכל הנוף צבי דקל.
במרכז האתר, אנדרטה - חומת אבן מעוגלת ועליה חקוקים סיפורי קרבות החטיבה במלחמת העצמאות וכן חקוקים על החומה שמותיהם של יותר מ-400 חללי החטיבה שנפלו בקרבות על שחרור ירושלים.

תאריך:  01/06/2022   |   עודכן:  01/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
השהייה בכלא במדינת ישראל עבור המחבלים מתבררת יותר ויותר כחוויה נעימה, מלון הכל כלול, משוטרות שאפשר לספסר בגופן, דרך ניהול עצמי של הכלא ועד ללימודי תואר, ראשון ושני
איתן קלינסקי
אין לי יומרות לתת תשובות לשלל התופעות המצערות, שפוקדות את מערכת החינוך, כשמצד אחד ישנו גידול משמעותי במספר התלמידים ומצד שני כוח ההוראה הולך ומצטמק בממדים משמעותיים    כתב אשמה חמור, שחייב להישלח לכתובתן של כל ממשלות ישראל בשנים האחרונות, גם הוא לא ייחלץ את המערכת מהמצוקה הקשה אליה היא נקלעה
יאיר נבות
מעבר לדונבאס, רוסיה ממשיכה לבצע תקיפות טילים ארוכות טווח נגד תשתיות ברחבי אוקראינה". לצד ההתפתחויות בשדה הקרב, חשוב להמשיך ולשים לב להמשכו של המצור הימי על נמלי הים באוקראינה והשלכותיו על מחירי המזון בעולם
רפי לאופרט
הבעיות הבוערות מבית הן: אלימות לאומנית ופלילית, ניהול ממשלתי לקוי, תפקוד לקוי של הכנסת והרבנות הראשית לישראל, העדר הכרעות ענייניות בנושאים עקרוניים (יוקר המחיה, למשל) ולקויות קשות בתכנון אסטרטגי כיסוד למדיניות רציונאלית שוטפת. ייצוב המצב הפנימי מחייב שלטון המסוגל להכריע בסוגיות הכבדות והבוערות, לעצב מדיניות יישום ולאכוף את ביצועה ללא גמגומים וספקות; אין זה משנה כלל מי יעמוד בראש הפירמידה כל עוד הוא ציוני ויקיים את האמור לעיל
צבי גיל
זוהרה - בסיפורת - היא חברת המחתרת הציונית בעירק כשברקע ה"פרהוד" - הפוגרום נגד יהודיי עירק בשנת 1941, אשר זעזע את הקהילה היהודית והווה גורם מרכזי בציוניותה של הקהילה שעשור לאחר מכן הביא לישראל מאה אלף יהודיה במבצע "עזרא ונחמיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il