X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
איגרת בנט לרוב הדומם [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
מעט מדי; האם גם מאוחר מדי?
איגרתו של בנט לציבור היא צעד נכון שבא באיחור ומשום כך עדיף היה לעשותו בע"פ כדיבור ישיר של ראש הממשלה לעם ולא רק או בעיקר "סקירה היסטורית" אלא דווקא חזון לעתיד. לא מאוחר ל"נאום לאומה" ברוח זו נאום שיגובה על-ידי כל שותפיו של בנט ויגדיר לשותפים קוים-אדומים{1} שאין מהם חזרה

ראש הממשלה בנט התעורר בפרוס קיץ 2022 שנה אחר שנכנס לתפקידו והאיגרת שפרסם לציבור הציוני ב-31.5.2022 היא מסמך מצויין בכל מה שנוגע לשנה שחלפה - מאזן פעילות ואירועים - אך לא מוצלח בכל הנוגע לעתיד. חולשתה העיקרית של הפניה הנוכחית לגבי העתיד היא שאין בה עתיד; יש בה רק נוסטלגיה ו"תקוות".
פוליטיקאים נשפטים על סמך מעשיהם, אך קריטריון יסודי לשיפוט הוא כבכל מבחן מעשי - ביצוע לעומת תכנון. הבעיה של בנט בכל שנת כהונתו הייתה ונותרה ששכח שלושה דברים מרכזיים לתפקיד זה:
  • פוליטיקאי פועל עבור הציבור והציבור רוצה תמיד לדעת לאן הוא הולך ומדוע. בנט בתפקידו הבכיר "נאלם" רוב הזמן; מספר הפעמים בהן דיבר ישירות לציבור והסביר את תוכניותיו ומהלכיו היה מינימלי. חריג זעיר בעניין זה היה נושא הקורונה, אולם בכך אין די. אכן, מקובל שראש ממשלה במשטר דמוקרטי עומד בראש מפלגה גדולה, אך לאו-דווקא הגדולה ביותר. במשטר הנשען על הסדרים קואליציוניים, שכיח הדבר במיוחד אבל תמיד הוא גם רה"מ וגם מנהיג מפלגה. על-כן ראוי שידבר לציבור כמתווה מדיניות לאומית, אעל-פי שברור לכל שהוא גם ראש מפלגה ומטבע הדברים ידבר גם אל מצביעיו ותומכיו הישירים.
  • בנט הגיע לראשות הממשלה בעיצומו של משבר משילותי ופוליטי, כאשר במוקד סדר היום הלאומי עמדה לצערנו שאלה מרכזית אחת: "כן" ביבי, או "לא" ביבי. דווקא בשל כך היה עליו להציב בפני הציבור סדר יום לאומי אחר. בדיעבד השאלה האמיתית היא: האם היה לו בכלל סדר יום כזה ואם כן, מדוע לא חשף אותו לציבור והעמידו במוקד השיח. בעבר היו ראשי הממשלה בישראל מתחילים כמעט כל מושב של הכנסת ובוודאי כל קדנציה חדשה בנאום פרוגרמתי ובהצבעה על דגשי המדיניות בכל הנושאים המרכזיים. בממשלה כה הטרוגנית ומלאת סתירות וניגודים, יש חשיבות עצומה להתמקדות על: סדר יום לאומי (קווי יסוד), מפלגתי (על מה התפשר) ואישי - זווית הראייה שלו. היו בדבריו פה ושם רמזים - לקורונה, לבעיה האירנית, להשתוללות החמאס ולמשבר המשילות. אלה כמעט מובנים מאליהם והשאלה לא הייתה לגבי תוכנם או זהותם אלא מה מתכוונת ממשלתו לעשות בהם.
  • הקמתו רשימה בלתי-דמוקרטית, דהיינו מינויים מגבוה. תופעה זו אומנם אינה נדירה בישראל, אבל מחבלת קשות בדמוקרטיה שלנו ומערערת את יציבותה. מה טעם ראה לבחור דווקא דרך זו? לאור אירועי שיקלי, סילמן, קרא ואחרים - ראוי היה ציבור התומכים בו להסבר על שום שכשל זה עשוי בין היתר להיות הגורם העיקרי למפולת ממשלתו; מה הסיק מכך. השקפתו הדמוקרטית בעיני נותרה עדיין אניגמה; דומני שזו תעודת עניות למכהן שנה בתפקיד, במיוחד כאשר משבר נתניהו העמיד סוגיה זו בראש סולם העדיפות של השיח הציבורי.
לדעתי שגה בנט באופן חמור בהרכב הרשימה ובשיטת בחירתה ועתה הוא משלם על כך מחיר פוליטי. מלבד שגיאות קשות בבחירת "השותפים לדרך" ובהבטחת נאמנותם המפלגתית (לשם כך בין היתר באו) לא לקח בחשבון את הדינמיקה הפוליטית-מפלגתית בישראל שבה הנאמנות האישית חשובה, אבל בהחלט לא קריטית כאשר תקופת הכהונה זמנית היא ובכל מקרה קצרה. מתי למשל הבין שיריבים פוליטיים ראו בחלק מאנשיו את נאמניהם ולא את נאמניו?! ואם הבין, מדוע לא נקט צעדי מנע למיזעור נזקים?
כראש ממשלה פעל בנט כשר-חוץ-על ושכח שאחת הסיבות לכישלון נתניהו הייתה הזנחת נושאי הפנים והחברה. בנט כבר איננו טירון בחיים הפוליטיים. אני יכול להבין שביקש ליצור בישראל הוויה יהודית-ערבית שונה מבעבר וראה בעבאס שותף (עדיין בערבון מוגבל אבל אחד הטובים ביותר שבנמצא כרגע). אך עבאס מבחינה זו הוא מיעוט שבמיעוט בסקטור הפוליטי הערבי ודווקא משום כך אסור לראש ממשלה ישראלי-ציוני לעצום עיניים נוכח המגמה הרווחת במגזר של הפרות חוק וסדר, איומי התפרעויות וניסיונות לאכוף על המדינה מה שרוב מכריע בציבור אינו מוכן לקבל.
בנט פעל בתפקידו מבחינת התואר והתפקיד הפורמלי שמילא במערכת הממשלתית, אך לא הורגש כך בתחומים מפלגתיים ופנימיים המעידים על שליטתו באירועים ובתהליכים הפוליטיים והממלכתיים.
בתחום התפעול הלאומי עמדו בפניו אתגרים שהיו גלויים לכלל הציבור - מבעיות בריאות וחינוך ועד יוקר המחיה, המחסור בדיור, פיזור האוכלוסייה ואיכות ביצוע אכיפת החוק בישראל בכל המגזרים ועוד. בתום שנה לכהונתו הקורונה אשר לפי שעה אכן נשלטת, היא עדיין מכה לאומית שגבתה מחיר של למעלה מ-10,000 מתים! עובדה זו מחייבת התייחסות של המנהיגות הלאומית; מה פשר התופעה? - האם החיים הטובים גוברים אצלנו על החיים עצמם?!
המציאות בכנסת בלתי נסבלת בלשון המעטה; אין זה סוד ששיטת המשטר הנוכחית היא בין הגורמים העיקריים לכך. האם מבין בנט שלא ניתן להמשיך עוד זמן רב עם כנסת בעלת דיוקן כזה בטרם תאבד כליל את מקומה ומעמדה הציבורי בדמוקרטיה שלנו? איזו דמוקרטיה תהיה לנו ללא כנסת מתפקדת?
נכון שבנט שינה מספר יסודות במדיניות כלפי חמאס שהביאו לנו שקט יחסי מעזה בתקופת החגים האחרונה. אבל לצד השקט היחסי מהרצועה גבר הוא בתוך ישראל ובאיו"ש. מאורעות מאי 2021 לא עברו ולא יעברו ללא השפעה לטווח הארוך על יחסי יהודים ערבים. אצל היהודים רמת חוסר האמון בתהליכי ההתגברות, משמע: הסובלנות - בדעיכה. משום מה לא מתפרסם אצלנו חלק חשוב מהמידע הקשור בתהליכי עומק אלה וכתוצאה מכך רוב הציבור גם איננו ער להם ולמלוא משמעויותיהם. אינני מקבל כסביר מצב דברים זה מפני שישראל נערכת לאירועי-ביטחון משמעותיים מבחוץ בהשראת אירן ותומכיה. מול איום מבחוץ ללכידות הלאומית ולמוכנות העורף תפקיד חיוני בכושר העמידה והספיגה. מהתבוננות במהלכי משרד הביטחון מול סוגיות אלה דומני לעיתים שאני רואה שתי ממלכות נפרדות: - החיילים מקבלים תוספות שכר (עייני אינה צרה בהם); השוטרים אינם מקבלים שיפור דומה; המורים מדדים במרחק רב אפילו אחרי מהשוטרים; מערכת האכיפה מפוצלת ומפולגת - משטרה לחוד, פרקליטות לחוד ובתי המשפט??? דומה שחיים ביקום מקביל...
אינטגרציה של כל אלה היא מתפקידיו העיקריים של ראש הממשלה. ברור שאין מצפים שיפעיל זאת בעצמו אלא שיפתח את היוזמות ואת מערכות הבקרה והשליטה שיוודאו סינכרוניזציה מירבית וסתירות פנימיות מינימליות. כאיש היי-טק מצפה הציבור זאת ממנו וכשאין זה כך, ראוי הוא להסברים.
בנט מבקש באיגרתו תמיכה ציבורית בממשלתו וקל להבין מדוע. אולם שותפות הציבור בשלטון ותמיכה בנבחרים על-מנת שיוכלו לממש את התוכניות המובטחות אינה מושגת כתוצאה מתחושת רחמים כלפי פוליטיקאים רופסים אלא בזכות אמון במנהיגיו וליצירת אמון דרושים: מצע ברור ודו-שיח פתוח ורצוף!
כלל אינני בטוח שלא מאוחר מדי להציל ממשלה זו. "אגפה" הימני של הממשלה הוא הקטן והחלש בה. אולם גוש הימין כולו לרבות מי שהלכו עם בנט ושותפיו-מימין לממשלה יודע שלימין בישראל רוב אלקטוראלי ברור. כשל לוגי זה הכשיל, מכשיל ויכשיל את בנט אם לא יערך לשנות את מהלכיו בניהול הממשלה (את תובנת שותפיו האחרים בה) כך שהימין הישראלי כולו, גם אלה שמוכנים לבחינת חלופות פוליטיות, לא יחוש שמוליכים אותו באף לעבר תוכניות מדיניות-חברתיות העומדות בסתירה מוחלטת לתפיסתו האידאולוגית. ציבור זה כולו צריך להיות יעד הפניה של ראש הממשלה, גם אם לפי שעה רק מיעוט מתוכו הצביע עבורו באופן ישיר. באיגרתו רמז בנט שהוא מבין זאת ופנה ובצדק לחלק הציוני באוכלוסייה. אולם, כאשר שותפיו החשובים ביותר כלפיד וגנץ משמיעים קולות אחרים (גנץ בעיקר בתחום ביטחון חוץ רופס ולפיד בשאלת שיתוף הפעולה עם הרשימה המשותפת האנטי-ציונית) - דומה ששני אלה אינם מתחשבים בבעיות העומק של המשחק הפוליטי והם - אם לא ישוכנעו ע"י בנט לפעול אחרת - עתידים להכריע לכף חובה את הניסוי כולו.
אפשר שהדבר היחיד שיכול בנט עדיין לעשות בכדי להציל את ממשלתו הוא להשלים את איגרתו בדיבור ישיר אל הציבור ולהתוות בפניו בתמציתיות את תוכניותיו בכל הנושאים העיקריים. עליו להסביר, לנמק ולשכנע מדוע המשך כהונת ממשלה זו עדיף לנו על פני ממשלת ימין רחבה, גם כשבראשה יעמוד יאיר לפיד אחרי החילופין הצפויים. על הציבור לשמוע מפיו מה הוא מבקש ומצפה ממנו2 ומאידך מה הוא מבטיח לו בכדי שיתממש הפתרון העדיף כל הדרך עד תום הקדנציה או לפחות עד תום הבחירות לנשיאות בארה"ב בשנת 2024.

1. במקרה זה, קו-אדום הוא מצב בו אחד השותפים בקואליציה מציב כחריג אינטרס אישי או מפלגתי לפני אינטרס לאומי.
2. אני סבור שלקיום הממשלה הנוכחית יתרונות ועדיפויות לעת הזו על מעבר לממשלת ימין רחבה, אבל לא בכל מחיר. אבל הדבר אפשרי בסיכוי נמוך אם יאמר לציבור בפה מלא ובגילוי-לב מירבי.
תאריך:  07/06/2022   |   עודכן:  07/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעט מדי; האם גם מאוחר מדי?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
טוב שלא שלח פרש אל הכפרים
באום  |  7/06/22 14:35
2
חבל על המאמץ
gngs  |  8/06/22 10:08
3
מצויינת?
מ. עמיר  |  9/06/22 05:18
4
עוד איזה כתב זניח מטעם
7890  |  9/06/22 16:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
על משרד החינוך, משרד התרבות, משרד התפוצות, ומשרד ירושלים לשלב זרועות ולבנות תוכנית להעמקת הזהות היהודית, והחיבור של כל ילדה וילד בעולם לירושלים
מרטין שרמן
אחת הסיבות שהמאבק עם הערבים הפלשתינים נמשך שנים כה רבות היא שישראל לא השכילה לנסח את הסכסוך במושגים רעיוניים נכונים    הכשל בהמשגה הוליד כשל בהבנה שהוליד כשל במדיניות
עליס בליטנטל
הצגה כייפית, עליזה וסוערת, הכתובה ומיועדת לצעירים וצעירים ברוחם, "האחרונה לבית פליקן" בסטודיו יורם לוינשטיין מלהיבה את הקהל    חרף הנושא המאקברי - קריאת צוואה - הקומדיה ורוח הנעורים שולטים בה
דן מרגלית
תדע כל אם עברייה מתנחלת כי עסקני הליכוד בהתנחלויות התומכים בעניין זה בח"כ ביבי עלובי נפש, מעדיפים את יצריו לשלוט על טובת ציבורם
יוסף אליעז
""איש על מחנהו ואיש על דגלו" במדבר, א' נב    הדגל מסמל ריבונות, כך שפגיעה בו או הנפת דגל שמביע ריבונות מנוגדת, גובלת כמעט בעבירות מהחמורות ביותר בחוק העונשין של ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il