X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אכלו פירורים [צילום: יוטיוב]
"פרשת אכילת המוח" באוניברסיטה העברית
חמישה סטודנטים לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים הועמדו בסוף אפריל 1974 לדין משמעתי והורשעו בהתערבות על אכילת מח אדם בעת שיעור אנטומיה בית הדין פסק על הרחקת החמישה מלימודיהם למשך שנתיים

הפרשה, שכונתה בזמנו בתקשורת "פרשת אכילת המוח", עוררה תדהמה וזעזוע בקרב רבים והסעירה חוגים רבים אף מחוץ לאוניברסיטה.
תחילתה של הפרשה במרס 1974. על-פי עדויות, חמישה סטודנטים תלמידי השנה השנייה ללימודי רפואה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, בעת ששהו בחדר הדיסקציה בו מנותחות חלקי גופות של נפטרים המקדישים גופם למדע, התערבו בניהם מי יוכל ולמי האומץ לאכול מוחו של אדם נפטר שבניתוחו עסקו. הם הציבו בפני אחד מהחמישה אתגר לאכול מח של גופה שהיה מונח בחדר הדיסקציה. זה עמד באתגר, כך על-פי החשד, ואכל פירורים ממוח אדם שהיה מונח בחדר הדיסקציה ואף קיבל, גבה סכום כספי מחבריו עבור זכייתו בהתערבות.
ועדה לחקירת התערבות על אכילת מח אדם
הסיפור על ההתערבות ואכילת חלק ממוח גופה פשט עד מהרה בקרב סטודנטים בפקולטה לרפואה, ואלה העבירו את הדבר לידיעת ראשי הפקולטה לרפואה ולהנהלת האוניברסיטה. הנהלת הפקולטה לרפואה החליטה לא לעבור לסדר היום ומינתה ועדה פנימית בת שישה חברים כדי לחקור את הסיפור. בוועדה היו חברים: מרצים לאנטומיה, פסיכולוג, המשנה לדקאן הפקולטה ואנשי מקצוע נוספים בתחום הרפואה.
בסוף חודש אפריל 1974 ולאחר שגבתה עדויות מפי סטודנטים על המקרה, הגישה הוועדה מסקנותיה והמליצה על העמדת החמישה לדין משמעתי. חמשת הסטודנטים הועמדו לדין לפני ועדת המשמעת של האוניברסיטה. זו קיימה מספר ישיבות, ושמעה עדויות מהמעורבים. בפסק דינם קבעו חברי ועדת המשמעת כי העדויות שהובאו בפניהם מצביעות ללא ספק כי התקיימה שיחת התערבות בין חמשת הסטודנטים בה הציבו ארבעה סטודנטים לחברם החמישי אתגר בנושא יכולתו לאכול מח גופה וזה עמד באתגר (אכל פירורים מחלקי מח גופה, כך לפחות נטען) וזכה בהתערבות וקיבל מחבריו סכום כסף דמי זכייתו בהתערבות.
ועדת המשמעת קבעה כי היא רואה בהתנהגות הסטודנטים עברה חמורה על תקנות המשמעת של בית ספר לרפואה וזלזול ופגיעה בכבוד המת ופסקה על הרחקת החמישה מלימודים לתקופה של שנתיים. החמישה הודיעו כי יעררו באמצעות עורך דין על החלטת ועדת המשמעת וטענו כי המעשה המיוחס להם לא בוצע. החלטת ועדת המשמעת לא פורסמה ונראה כי חוגים באוניברסיטה היוקרתית ניסו להצניעה ולהשקיט את הפרשה. אולם הידיעה דלפה והפרשה עוררה בקרב חוגים שונים סערת רוחות אף מחוץ לאוניברסיטה.
דיון מיוחד בעדת החינוך והתרבות בכנסת
לבקשת ח"כ אורה נמיר וחברי כנסת נוספים התקיים בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת דיון מיוחד בנושא. לוועדה זומנו דיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית פרופ' אהרון בלר, ראשי האוניברסיטה העברית, נציג משרד הבריאות, ומנכ"ל המשרד פרופ' ברוך פדה.
אגודות הסטודנטים לרפואה בתל אביב ובחיפה גינו את חמשת תלמידי הרפואה והביעו שאט נפש מהתנהגותם תוך פגיעה בכבוד המת וקראו להחמיר בעונשם ולהרחיקם לצמיתות. עם חשיפת הפרשה ופרסומה בתקשורת הודיעו מספר אנשים שציוו גופם למדע לבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית כי בעקבות הפרשה הם חוזרים בהם ומבטלים את בקשתם-ציווים להקדיש גופם למדע.
באוגוסט 1972 לאחר שחמשת הסטודנטים הורשעו בבית דין משמעתי, פנה פרקליט המדינה עו"ד גבריאל בך למשטרה לחקור את "פרשת אכילת המוח" כדי לבדוק אם אין מקום להעמיד לדין פלילי את חמשת הסטודנטים.
הפרשה הועברה לחקירת משטרה וזו קבעה כי על-פי ממצאי החקירה המשטרתית ב"פרשת אכילת המח" אין ראיות שסטודנטים בפקולטה לרפואה אכלו מח אדם. דובר המשטרה מסר לעיתונאים כי הסטודנטים המעורבים ב"פרשת אכילת המוח" שיתפו פעולה עם החוקרים והסכימו להיחקר במכונת אמת.
בקיץ 1974 ביקר בבית ספר לרפואה באוניברסיטה העברית הרב הראשי לישראל הרב שלמה גורן, כנראה בעקבות התפוצצות "פרשת אכילת המוח" כדי לבדוק את נושא הלכות טהרת ושמירת כבוד המת בחדרי ניתוחי הגופות. חוגים באוניברסיטה העברית אמרו כי גם אם לא מדובר באכילה בפועל של מח אדם מצד אחד הסטודנטים, עצם ההתערבות מצד חמשת הסטודנטים וההסכמה לה יש בה על פניו פגיעה בכבוד המת. מעניין אם מי מבין החמישה שהורחקו מלימודיהם למשך שנתיים, המשיך בלימודי רפואה.

תאריך:  07/06/2022   |   עודכן:  07/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"פרשת אכילת המוח" באוניברסיטה העברית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משה ניסנבוים
כנפי מדריך טיסה של ארגון האצ"ל מתוך קורס הטיס המחתרתי מוצעים למכירה פומבית    על-כנפי הבד תפורים אותיות מ.ט.א.י ראשי תיבות של מדריך טיסה ארץ ישראל
איתן קלינסקי
כואב לקרוא על קרע במשפחת מנהיג העם, במיוחד שהקרע הוא בעיצומו של מסע היסטורי, מסע היציאה מעבדות רבת שנים בארץ מצרים לקראת חיי חרות לאומית בארץ כנען
מרגלית מולנר-גויטיין
במסגרת פסטיבל 'דוק אביב' שנערך מדי שנה הוקרנו גם השנה (2022) סרטים דוקומנטריים משמעותיים    סרטה של נינה מנקס 'שטיפת מוח: סקס, מצלמה, כוח, מתבסס בעיקרו על המחקר של מבקרת הסרטים הפמיניסטית לורה מלווי שטבעה את המושג "המבט הגברי"
רפי לאופרט
איגרתו של בנט לציבור היא צעד נכון שבא באיחור ומשום כך עדיף היה לעשותו בע"פ כדיבור ישיר של ראש הממשלה לעם ולא רק או בעיקר "סקירה היסטורית" אלא דווקא חזון לעתיד. לא מאוחר ל"נאום לאומה" ברוח זו נאום שיגובה על-ידי כל שותפיו של בנט ויגדיר לשותפים קוים-אדומים{1} שאין מהם חזרה
עמנואל בן-סבו
על משרד החינוך, משרד התרבות, משרד התפוצות, ומשרד ירושלים לשלב זרועות ולבנות תוכנית להעמקת הזהות היהודית, והחיבור של כל ילדה וילד בעולם לירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il