X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עובדים במחשכים [צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש 90]
הגיבורים האלמונים של הספרות העברית
המציאות היא שכל כתב יד המגיע להוצאת ספרים עובר תחת ידיהם של כמה אנשי מקצוע אלה האנשים שהופכים את חומר הגלם, הלא הוא כתב היד, ליצירה המגיעה לידיהם של קוראות וקוראים

"הספרות העברית": במידה רבה, כולנו תוצרים של מה שמציינות המילים הגדולות האלה. בין שאלו יצירות ותיקות כמו אלו של ביאליק, רחל או עגנון, או עכשוויות, כמו הרומנים של נעה ידלין או השירים של ארז ביטון - הספרות שלנו יוצרת ומעצבת את התרבות שאנו חיים בה. זאת גם ישירות וגם בעקיפין, כאשר הספרים משמשים כחומר גלם ומקור השראה ליצירות טלוויזיה ותיאטרון שאנחנו אוהבים, או מעשירים את השפה שאנחנו מדברים וכותבים בה. ספרים, אם ספרי עיון ואם ספרות יפה, הם השיחה שלנו על עצמנו, ארגז החול שבו אנחנו מציבים ובוחנים רעיונות, הראי שבו אנחנו מתבוננים בדמותנו.
אך הסופרים והסופרות, המשוררות והמשוררים שאנחנו אוהבים להתגאות בהם הם רק קצה הקרחון של העשייה והתעשיה הספרותית. על-אף הדימוי הרומנטי (והזול) של יוצר היושב לבדו מול המקלדת, שכל מה שהוא זקוק לו כדי לכתוב הוא מעט השראה ואולי כמה כוֹסיות, המציאות היא שכל כתב יד המגיע להוצאת ספרים עובר תחת ידיהם של כמה אנשי מקצוע. אלה האנשים שהופכים את חומר הגלם, הלא הוא כתב היד, ליצירה המגיעה לידיהם של קוראות וקוראים.
שורת אנשי המקצוע האלה כוללת לקטורים, המסייעים בבחירת היצירות שיראו אור; עורכים המשייפים, מהדקים ומשפרים את הטקסט, ועוזרים לו למצוא את הטון, גובה המשלב והמבנה הנכון; ומגיהים שתפקידם לצוד את השגיאות הנותרות לקראת סוף הדרך. וכל זאת ביצירת מקור בלבד. כדי שכולנו נוכל ליהנות מהשפע שמציעה לנו התרבות העולמית, אנו זקוקים גם למתרגמים ולעורכי תרגום, המתווכים בין יוצרים שכתבו באנגלית, בצרפתית או בשבדית לבין השפה העברית ועולמה.
וזה המקום שבו עולם הספרות העברית נמצא במשבר של ממש. אנשי הספר שהזכרנו עובדים לרוב במחשכים; אור הזרקורים מתמקד ביוצרים, ובצדק, ולמעט מקרים יוצאי דופן, אנשי הספר - ובפרט מתרגמים ועורכים, שתרומתם ליצירה ולהנגשתה רבה מאוד - אינם מוכרים לציבור הרחב. הם אינם נהנים אפילו מהתמיכה המוסדית הדלה הניתנת לסופרים ולמשוררים, ולאורך השנים, רבים יותר ויותר מביניהם מוצאים עצמם עובדים כפרילנסרים, ללא תעסוקה יציבה, ללא תנאים סוציאליים, ושכרם נשחק בעקביות.
מבנה ההעסקה הרגיל בתחום מתגמל את המתרגמים והעורכים על-פי מספר המילים בספר, ותשלום זה אינו משקף ותק, ניסיון או את המאמץ המיוחד הכרוך בעבודה על טקסטים מורכבים. אנשי מקצוע רבים וטובים מוצאים עצמם מתקשים להתפרנס, והם פורשים משוק הספרות ועוברים לעבוד בענפים אחרים. לחלופין, יש מי שהופכים את העיסוק בספרות לעבודה צדדית, לעיתים אף כמעט תחביב. מצב זה גורר עיכוב בעבודה על ספרים, בהם ספרי המשך או יצירות שראו אור בשפות אחרות וקוראי העברית מחכים להן. לצערנו, יש שהתשלום הנמוך פוגע גם באיכות העבודה.
על-פי סקר שערך ארגון אנשי הספר, המאגד כ-120 מהעוסקים בתחום, ההכנסה החודשית הממוצעת של עורכים ומתרגמים ותיקים, העובדים עם הוצאות מוכרות, מבוססות ויוקרתיות, היא כ-7,800 שקל ברוטו. העורכים והמתרגמים שזו הכנסתם חתומים כנראה על רבים מהספרים שקראתם בעשרות השנים האחרונות.
מה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב? אם נהנינו מספר וחשנו שהוא מתורגם או ערוך היטב, נוכל לכתוב להוצאה ולהחמיא על כך - בעידן המקוון, קל מאוד לעשות זאת. כך נעודד הוצאות המשקיעות באיכות. ונראה שאין מנוס גם מהתערבות של המדינה, ובפרט משרד התרבות, באמצעות יצירת קרן ייעודית לתמיכה בעשייה הספרותית בעברית, בדומה לקרן הקולנוע הישראלי ולתמיכה הכספית בתחומי התיאטרון והמוזיקה - קרן שתביא בחשבון את אנשי המקצוע האחראים לספרים שאנחנו קוראים.
בברכה,
פנינה שלו
נייד: 054-7400740
image001.png

הכותב הוא סופר ומתרגם, מחבר הספר "תל אביב גן עדן גיהינום".
תאריך:  27/06/2022   |   עודכן:  27/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגיבורים האלמונים של הספרות העברית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
הרמטכ"ל אביב כוכבי כבר הצהיר בנאום באוניבסיטת רייכמן כי ת' ביצע מעשה חמור ביותר מבחינה ביטחונית    לא מדובר במשובת נעורים
עליס בליטנטל
יוזמתו הפרטית של הבימאי עודד קוטלר את מחזהו הקלאסי של טנסי ויליאמס, היא הצלחה בלתי רגילה, מרגשת, מרטיטה ומאששת את היותו של ויליאמס הטוב במחזאי אמצע המאה העשרים    זאת הודות לבימויו של קוטלר והצלחתו לצקת בקאסט המעולה, את רוחו של ויליאמס והמסר הנכון בה להיום
חן קרופניק
יחסי ציבור בהגדרתם נועדו להשפיע על קהל יעד מסוים ולהרחיב את ההכרות של הציבור עם מותג כלשהו
יורי מור
אם רוצים להבטיח בית משפט עצמאי - יש לפרק את קרטל התקשורת הפוסט-ציוני עם אג'נדה פוליטית מובהקת - כפי שמפרקים קרטלים ומונופולים בתחום הכלכלי - ולהבטיח גיוונה של התקשורת - לטובת מערכת המשפט, לטובת המדינה, לטובת העם שזכותו לקבל החלטות לגבי גורלו
עמנואל בן-סבו
בג"ץ העניק לרודף הפרס, גולדרייך את הפרס הנחשק, ורודף הפרס, מיהר להשתמש בו לחתימות פטיציות נגד מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il