כפי שנמסר, דואר ישראל יעבור לידיים פרטיות של בעל הון ויעבור גם תוכנית הבראה במהלכה יהיו פחות עובדים, פחות סניפים ותעריפי משלוח חבילות ושירותי הדואר יתייקרו: במשרד התקשורת הודיעו שסוכמו עקרונות תוכנית הפרטת דואר ישראל. ככל הנראה החברה תופרט ב-100%, כשמשקיע פרטי ישתלט על 60% מהחברה עד אמצע 2023 ו-40% מהחברה תונפק עד סוף 2022.
על הפרטת דואר ישראל מדברים כבר מתחילת שנות ה-2000 אבל אז דובר על הפרטה חלקית ולא באפן מלא. המדינה הזניחה במשך שנים את דואר ישראל לא השקיעה בדואר כדי לשקמו וכדי לשפר רמת שירותיו ולהבנתי היה ניתן לשפר ולהביא אותו למצב אולי לא של רווחיות אבל למצב שבו דואר ישראל עומד פחות או יותר בזכות עצמו עם רמת שירות סבירה. היה ניתן, למשל, לפטר עובדים ומנהלים לא מתאימים, ליעל ולפקח על השירות. תחושתי האישית כי גורמים אינטרסנטיים לא רצו בשיקום דואר ישראל והיו מעוניינים בהפרטה מסיבותיהם. אבל תחושה היא דבר לא מספיק כדי לקבוע עובדות.
בראש התומכים, הדוחפים והמובילים של הפרטת דואר ישראל בשנה האחרונה עומדים שר התקשורת יועז הנדל ושר האוצר אביגדור ליברמן, המצהירים כי "אין ברירה חייבים להפריט את דואר ישראל (הפרטה מלאה) אחרת ייסגר". האמנם לא ניתן להמשיך את הפעלת דואר ישראל על-ידי חברה ממשלתית תוך פעולות ייעול ושיפור השירות? האם נבדק הנושא לעומק?
מצבו של צרכן הדואר יורע הציבור הרחב, שהוא הבעלים של דואר ישראל ונכסיו, די רדום ואדיש למהלך זה של הפרטה מלאה של דואר ישראל, ולא בטוח כי מבין את מלוא משמעותו של מהלך זה ועד כמה יפגע הדבר בכיסו ואף ברמת ונגישות השירות. שירות דואר הוא שירות בסיסי וחיוני שעל המדינה לספק לאזרחיה ובמחיר שווה לכל נפש. על משרד התקשורת ומשרד האוצר המובילים ודוחפים את מהלך ההפרטה לשתף את הציבור הרחב תוך שקיפות מלאה בכל הנוגע להפרטת דואר ישראל ופרטי הסכם ההפרטה עם המשקיע שירכוש את החברה. דואר ישראל ונכסיו הוא לא של יועז הנדל ולא של איווט ליברמן. הוא שלנו של הציבור.
ניסיון העבר הוכיח כי הפרטת שירותים ציבוריים וחברתיים ממשלתיים והעברתם לטייקונים ולבעלי ממון שמטרתם אחת ויחידה - למקסם רווחים, לא רק שלא שיפרה את רמת השירות, אלא אף ייקרה את מחירי ותעריפי השירות לצרכן/ללקוח. הדוגמה הטובה ביותר לכך הם הבנקים ש"עושים קופה" עלינו מרוויחים סכומים אדירים על חשבונינו, מזלזלים בנו, סוגרים סניפים ומצמצמים מספר פקידים כדי לחסוך על חשבוננו ואנו חסרי אונים. אין תחרות אמתית והבנקים בשליטת בעלי ממון וטייקונים בעלי כוח. בשתיקת פוליטיקאים בנק ישראל עושים בנו, במיוחד בלקוחות החלשים, דיי כרצונם.
היו סמוכים ובטוחים שזה מה שיקרה עם דואר ישראל המופרט-ב100% כשמשקיע פרטי ישתלט על החברה הממשלתית. בסבירות גבוהה אפילו ודאית המשקיע הפרטי שירכוש את דואר ישראל יסגור סניפים, יצמצם שעות פתיחת סניפים, יפטר עובדים (פחות עובדים), ייקר את תעריפי משלוח דברי דואר וחבילות ויעבור לדיגיטציה בבנק הדואר שם מתרכזים אוכלוסיות חלשות וקשיי יום שלא שולטות ברזי הטכנולוגיה. מן הסתם גם תעריפי תיבות הדואר במרכזי חלוקת הדואר שרבים אינם יכולים לותר עליהם יעלו. ואל תתפלאו אם בעתיד אולי הרחוק יגבו גם אגרת שימוש בתיבות דואר בבתים.
הרוכשים מתעניינים בעיקר בנכסי הנדל"ן של הדואר שלא יהיו אי-הבנות, הרוכשים הפוטנציאלים של דואר ישראל לא מתעניינים במיוחד במתן שירותי דואר לאזרח. אנחנו והרצון לשרת אותנו באמת לא מעניינים אותם. מי שמתעניין ברכישת דואר ישראל מתעניין בעיקר בנכסי נדל"ן הרבים של דואר ישראל. המדינה מוסרת את נכסי הנדל"ן שלה שלנו לטייקונים בעלי ממון. אלה מן הסתם, כאנשי עסקים שמטרתם הראשית לעשות כסף ולהעשיר את קופתם, ינסו למקסם רווחים וימכרו חלק ממבני הסניפים, יסגרו סניפים וישלחו אותנו לאפליקציות. ומה על אנשים מבוגרים, עולים חדשים ואוכלוסייה קשת יום שלא מתמצאים ואין להם מכשירי טלפון "חכם"?
כפי שהתפרסם, בהנחה שהפרסומים הם נכונים, יהיו גם הסרות של מגבלות רגולטוריות, הדואר יוכל להתאים את עצמו לצרכים במציאות, כך שסניפים יוכלו להיות פתוחים לפי שעות הביקוש ולא לפי השעות שנקבעו בחוק. אם זה נכון מה שפורסם במיוחד לגבי הסרת מגבלות הרגולטור על דואר ישראל מצב צרכן הדואר יורע ללא ספק: פחות סניפים, פחות שעות פתיחה, פחות עובדים ותהיה העלאת מחירים שתהפוך חיש מהר למשמעותית. רבותי מדובר בשירות בסיסי שהמדינה חייבת לספק לאזרחיה ובמחיר שווה לכל נפש.
גופים חזקים במשק וחברות גדולות יסתדרו עם הפרטת הדואר. הם יתקשרו עם חברות דואר שליחויות פרטיות לסוגיהן בהסכמים מוזלים. אבל מה עם הציבור הרחב הפשוט העממי?
שמירת פרטיות מידע בדואר ישראל נמצא פוטנציאלית מידע אישי על אזרחים. כתובות, מספרי טלפון, כתובות מהם נשלחו דברי דואר לנמענים כמו ביטוח לאומי ועוד מידע אישי פרטי כמו זה של לקוחות בנק הדואר. מעניין אם נושא שמירת מידע אישי פרטי על הלקוחות נכלל בהסכם ההפרטה. ידוע שגופים שונים עושים מאמצים ומשקיעים כספים כדי לרכוש מידע מעובדי גופי מידע שונים. מי ערב שמידע כזה לא ידלוף מדואר ישראל לאחר הפרטתו תמורת תשלום? והרי מידע שווה כסף וכח.
שקיפות הסכם ההפרטה לפני חתימתו על הציבור הישראלי לצאת מאדישותו בכל הנוגע להפרטת דואר ישראל ועל העיתונות לגלות מעורבות בנושא לשאול שאלות ולחקור.
הפרטה מלאה של דואר ישראל תפגע בצרכן הישראלי לדעתי באופן משמעותי יותר משהציבור חושב. להבנתי היה נכון וראוי מבחינת דאגה לאזרח שממשלת ישראל תשאיר בידה לפחות גרעין שליטה מסוים על דואר ישראל ולא תפריט את דואר ישראל בשיעור של 100%. על נציגי הממשלה לקבוע בהסכם ההפרטה למכירת הדואר הגבלות רגולטוריות או הגבלות אחרות מחמירות בנושאי תעריפי רמת והקיף השירות, פריסת שירות לכל חלק הארץ שירותי לחלשים ולמבוגרים וכדומה. על משרד האוצר ומשרד התקשורת לפרסם באופן שקוף ומלא את פרטיו המלאים של ההסכם המתגבש שבועות רבים לפני חתימת ההסכם עם הרוכש כדי שלציבור יהיה זמן להעמיק בו ולהבין את השלכותיו.