X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נושא אחד [צילום: פלאש 90]
הרהורים בעקבות פרשת "דברים"
מתוך שלל נושאים העולים בפרשה אני מבקש להתמקד רק בנושא אחד, שכבש אותי כבר בתחילת הפרשה הנושא הזה הוא משמעותי מאוד בימינו, כי מושמעת בו הקריאה, שבעת כינון מערכת שלטונית לא לסגוד לאדם אחד

הפרשה הראשונה בספר "דברים" המתחילה בפרק א' פסוק א' ומסתיימת בפרק ג' פסוק כ"ב נקראת פרשת "דברים", שקוראים אותה תמיד ביום השבת שלפני תשעה באב. ההפטרה הנספחת לפרשת השבוע היא מספר ישעיהו ומתוך ציטוט מפסוק א' בהפטרה - "חזון ישעיהו בן אמוץ אשר חזה על-יהודה וירושלים" - השבת נקראת שבת "חזון".
המקום בו נאמרים הדברים בפרשה הם הדברים "אשר דבר משה אל-כל-ישראל בעבר הירדן במדבר בערבה... אחד עשר יום מחרב דרך הר-שעיר עד קדש ברנע" ("דברים", פרק א' פסוקים א'-ב'). המקום הוא בעבר הירדן בארץ מואב" (שם, פסוק ה').
הזמן בו נאמרים הדברים הם "... בארבעים שנה בעשתי-עשר חדש באחד לחודש" (שם, פסוק ג'), וזאת אחרי שמשה כבר נושא הצלחה מדינית-צבאית מאוד משמעותית - "אחרי הכתו את סיחון מלך האמורי ...ואת עוג מלך הבשן" (שם, פסוק ד').
מתוך שלל נושאים העולים בפרשה אני מבקש להתמקד רק בנושא אחד, שכבש אותי כבר בתחילת הפרשה בפרק א' פסוקים י"ג-י"ז. הנושא הזה הוא משמעותי מאוד בימינו, כי מושמעת בו הקריאה, שבעת כינון מערכת שלטונית לא לסגוד לאדם אחד. ההוויה השלטונית בארץ חייבת להיות מושתתת על חבורה של אנשים - "אנשים חכמים ונבונים" (שם פסוק י"ג).
טרם הכניסה לארץ ישראל אומר משה בבהירות רבה, שהשלטון בעם ישראל אסור שיהיה מבוסס על סגידה והערצה לאדם אחד. משה מתוך ניסיון של ארבעים שנה אומר בכאב - "לא-אוכל לבדי שאת אתכם" (שם פסוק ט') ומוסיף - "איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם" (שם פסוק י"). לא רק מבחינה מוסרית אין מקום לשלטון יחיד, זה גם מבחינה פרקטית דבר פסול. לכן באה הדרישה שעם ישראל בעל עת יכונן צוות מנהיגותי המבוסס על "אנשים חכמים ונבונים וידועים".
המשותף לפרשנים ידועי שם כמו: רש"י, ראב"ע, רד"ק, רשב"ם ועוד, שכל אחד בדרכו מתייחס למילה רבת החשיבות "ידועים" בפסוק י"ג, כאל אנשים בעלי ניסיון רב, שהוכיחו עצמם בעשייה והוותק בתחומי העשייה הוא שמכשירם להיות כלולים בצוות המנהיגותי. צוות של קולקטיב המשלב ידיים זה מה שדרוש למערכת השלטונית ולא הסגידה והערצה לאדם אחד.
פרשה השבוע, הפותחת את ספר דברים, נותנת את דעתה גם לערכים המוסריים, שחייבים להנחות את חברי הצוות המנהיגותי. הצדק חייב להיות הנדבך הבסיסי במערכת השלטונית - "ושפטתם צדק בין-איש ובין-אחיו ובין גרו" (שם, פסוק ט"ו). כמה מצער לראות היום את הסגידה ליחיד. אני אישית מקבל בצער רב את התופעה השכיחה מאוד בחברה הישראלית במיוחד במערכת הבחירות בשנת 2022, כשהסגידה ליחיד היא שמלהיטה ומלהיבה רבים וטובים בחברה הישראלית.
הקריאה בפרשת "דברים" מחייבת את הקורא להישמע לצו הקריאה - לא לסגוד למנהיג. פרשת "דברים" סולדת מהקריאות הצרחניות הממלאות את הרחובות - "ביבי!", "ביבי!!", "ביבי !!!"

תאריך:  04/08/2022   |   עודכן:  04/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "דברים"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הסגידה לשנאת נתניהו
באום  |  4/08/22 09:53
2
רים מקום לעבודת צוות
רק ביבי  |  4/08/22 14:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
המהפך: מאורי זוהר אל הרב אורי זוהר - מה הסוד?    בת מלך מציגה: הפיקדון - הפנינה בקונכיה    מחורבן לגאולה    ולקינוח פניני צניעות
מרדכי ליפמן
לאירן עומק אסטרטגי מופלג. כל המביט במפה עומד על כך מיד, מבלי להשתמש במספרים ובמילים מיותרות    לעומתה ישראל הננסית, משוללת לחלוטין עומק אסטרטגי
יוני בן-מנחם
ארה"ב משקיעה מאמץ גדול לחסל את ראשי ארגוני הטרור המאיימים עליה, היא לא עושה הנחות    בשנים האחרונות השתפר מאוד המודיעין האמריקני והוא עובד בשיתוף פעולה הדוק עם המודיעין הבריטי ועם המודיעין הטורקי
רפי לאופרט
"רוח ציונית" היא משב רוח מרענן בגוש הימין וסיכוי יחיד כמעט לעבור משיח פרסונלי אלים לשיח מעשי אפקטיבי    זו מפלגה ללא יומרות עם מצע רעיוני שהיה חסר כאוויר לנשימה בגוש בשנים האחרונות ודירדר את תדמיתו ומעמדו
דן מרגלית
אני סבור כי מקומו של אבידר בכנסת הבאה    אך הודעתו היום בפני דפנה ליאל בערוץ-12 כי הקים מפלגה חדשה מצערת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il