X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זינוק בירידה [צילום: פלאש 90]
זה שעולה וזה שיורד
שוק ה-IT ושוק ההיי-טק
הכותרות זועקות שוב ושוב על "משבר בהיי-טק", אבל, כמעט כרגיל, המצב יותר מורכב - במיוחד בשוק ה-IT, שככל הנראה הצמיחה בו תימשך

גם השבוע עסקו כותרות אמצעי התקשורת בכלל, ואלה הכלכליים והטכנולוגיים בפרט, בפיטורי עובדים בהיי-טק, כאשר כמעט כל אחת מהידיעות האלה מתויגת כחלק ממשבר שעובר על הענף. למרות הכותרות הללו, הגופים שעוקבים אחרי הנעשה ויש להם את היכולת לראות את התמונה הכוללת נזהרים במסקנות שלהם.
האם באמת מדובר במשבר, או שמא זה תיקון ותו לא? תשובה לכך יכולה להיות טמונה בירידה בשכר שמתרחשת באחרונה בהיי-טק. ללא ספק, ירידה בשכר יכולה להיות אינדיקטור למשבר. ואמנם, הנתונים האחרונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהתפרסמו בשבוע שעבר, מצביעים על ירידה מסוימת בשכר בחודש מאי - אבל היא לא הייתה משמעותית, כי הנתון ההתחלתי היה גבוה. מה גם שלא ברור בכלל מה הסיבות לה, כי היא קרתה לפני שהמשבר, או ה-"משבר", פרץ בקול תרועה רמה. בחודש מאי ראינו לכל היותר רק אדוות של משבר, לא גלים גבוהים.
חוסר הבהירות הזה נובע מאנומליה שמאפיינת את הענף: מהצד האחד יש פיטורים, אבל מהצד השני - מחסור בכוח אדם.
צריך לקרוא את הנתונים בזהירות, כי הם מסתמכים על הגדרות שונות של ענף ההיי-טק. אבל התמונה הכללית מאשרת את ההערכות של מומחים ותיקים בענף, שעברו משבר אחד או שניים. הם עדיין מחזיקים בדעתם שהפיטורים הם סימפטום לתיקון שמתבצע בשווי של יוניקורנים, וגם סטארט-אפים בעלי הערכת שווי נמוכה יותר. אלה גייסו כספים רבים, כי הם היו זמינים, וכדי להוכיח למשקיעים שההשקעה שלהם אמיתית צירפו לשורותיהם עובדים ללא הכרה והביאו כמעט לכאוס של ממש. כיום, המשקיעים מחפשים אפיקי השקעה שיניבו רווחים, והחברות נדרשות להוכיח זאת בזמן קצר. כשציפיות המשקיעים לא עומדות בקנה אחד עם מה שהנהלת החברה מסוגלת לבצע, התוצאה הבלתי נמנעת היא פיטורי עובדים.
סימן השאלה הגדול, שלאיש אין תשובה עליו, הוא כמה זמן יימשך המצב הנוכחי בעולם ואיך הוא ישפיע על ישראל, בסיכומו של דבר. עובדה זו מייצרת אצל עובדים רבים חוסר ביטחון, והם משתדלים לשרוד במקום העבודה כרגע, גם אם יש להם הצעות מפתות בחוץ.
יקום מקביל
לעומת זאת, ביקום כמעט מקביל, יש את שוק מערכות המידע, ה-IT. השוק הזה נמצא בעלייה בשנתיים האחרונות. הוא מוערך בשבעה מיליארד דולר ועל-פי STKI, הוא צפוי לעלות לפחות ב-10% בשנים הקרובות. ההערכות האלה ניתנו לפני פרוץ המשבר, אולם ד"ר ג'ימי שוורצקופף, מנכ"ל החברה והאנליסט הבכיר של הענף, משוכנע שלא תהיה למצב הנוכחי השפעה על הגידול בענף ה-IT.
שותף עקיף לדעה זו הוא שחר אפעלנס טכנולוגיות. בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים, שפרסמנו השבוע, הוא אמר כי שוק ה-IT מלבלב כעת - והוא ימשיך לצמוח. הסיבה היא שמאז הקורונה, המעמד של הענף, ושל המנמ"ר, שודרג, או, כדברי אפעל, "עלה לקומת ההנהלה". זאת, מאחר שהקורונה המחישה לארגונים שהעדר השקעה בתהליכי אוטומציה ובדיגיטציה עולה להם ביוקר. בנוסף, אחת המסקנות מתקופת הקורונה היא שאסונות - בין אם אלה מגיפות, אסונות טבע, מתקפות סייבר רחבות היקף או כל דבר אחר - יכולים לקרות בכל יום ובכל רגע, מבלי שהארגון יהיה מוכן לכך. לכן, יותר ויותר הנהלות של ארגונים מבינות שעליהן להאיץ את התוכניות שהיו עד כה על הנייר לגבי השקעה בדיגיטציה של הארגון.
ההערכה היא שגם אם המצב הכלכלי יחריף ויהיו עוד חברות היי-טק שישחררו עובדים, לא נעמוד בפני משבר אבטלה. הביקושים בשוק יימשכו, מה שיאפשר לחברות הרב-לאומיות שעובדות כאן להמשיך ולהשקיע בישראל
התהליכים האלה לא נעשים ביום אחד, ועל כן יימשכו בשנים הקרובות ויזינו את הצמיחה הצפויה של ענף טכנולוגיות המידע. לכן, חברות האינטגרציה ושירותי מיקור-החוץ שמרכיבות את שוק ה-IT, דוגמת נס, לא פיטרו עובדים – כם לא בשיאו של משבר הקורונה. הן נתפסות כחברות יציבות, חלקן בורסאיות, מעסיקות מגוון רחב של עובדים ולא רק בוגרי אוניברסיטה, ומשרתות שלל מגזרים, לקוחות וארגונים. אלה נותנים את הטיפול לאותן חברות מאחר שההנהלות מבינות שהטכנולוגיה היא המפתח של הארגונים שבראשם הן עומדות לשרוד האטה כלכלית או, חמור מזה, תקופות של מיתון ומשבר – שלא נדע. אותן חברות מספקות להן את הידע וכוח האדם, ונמצאות שם בשביל אותן הנהלות.
תיאור שני השווקים האלה וניתוח המצב מחזקים את ההערכה שגם אם המצב הכלכלי יחריף ויהיו עוד חברות היי-טק שישחררו עובדים, לא נעמוד בפני משבר אבטלה. הביקושים בשוק יימשכו, מה שיאפשר לחברות הרב-לאומיות שעובדות כאן להמשיך ולהשקיע בישראל.

תאריך:  07/08/2022   |   עודכן:  07/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר חיים משגב
הגמגום המתמשך וחוסר הנכונות להמשיך בדרכם של האבות המייסדים שהקימו כאן מדינה יהודית, רק מעמיק את הפילוג בחברה היהודית והיא גם גורר את העם היהודי לימים רחוקים. אובדן עצמאותו נגרמה בדיוק בשל פילוג מן הסוג הזה
יוני בן-מנחם
העימות הצבאי בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי נמשך ואין סימנים להפסקת אש, ישראל רשמה כמה הישגים חשובים במבצע "עלות השחר". אירן מעורבת ישירות בהסלמה ובוחשת מאחורי הקלעים, זיאד אלנח'אלה מנהיג הג'יהאד האיסלאמי שוהה בטהרן ומנהל משם את המערכה בתיאום עם "משמרות המהפכה"
עדי דקל
דורותי משתמשת בסיטואציות קטנות, אותן היא מכניסה תחת זכוכית מגדלת    היא כותבת באיפוק ובחדות, ועם זאת - בבשלות ובקילוחין
איתן קלינסקי
אני צמא ליהדות, שאינה מדברת על מחיר השלום, אלא על התמורות הרבות, זו יהדות שאינה מדברת על סיכונים רבים אלא על סיכויים רבים
יאיר נבות
במקביל לאופן הפומבי בו מקדם ארדואן ניסיונות תיווך לכאורה בין אוקראינה ורוסיה, בפועל הוא מנצל את הנסיבות להעמקת הקשרים עם רוסיה, ואפילו מסייע לה מול המערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il