X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רבבות שקלים
האם פעם רביעית גלידה
שלוש העלאות הריבית שכבר היו במהלך החודשים האחרונים, מעמיסות על נוטלי המשכנתאות עוד החזר חודשי של מאות שקלים ובסך-הכל מוסיפות רבבות שקלים להחזר הכולל יתרה מכך: הן לא רק שלא בלמו את עליות מחירי הדיור, אלא אף תדלקו אותם ביתר שאת

נגיד הבנק האמריקני הפדרלי פאוול העלה לפני כשבועיים בפעם ברביעית ברציפות את הריבית - 2.25 אחוזים, ועל-פי ההערכות צפויות העלאות נוספות במהלך השנה הקרובה. אצלנו היו עד כה שלוש העלאות ריבית ואין ספק שהעלאה נוספת (רביעית) תהיה במהלך חודש אוגוסט.
לכאורה מדובר במהלך מאוד מתבקש. במהלך כל שנות ההיסטוריה הכלכלית נחרדו נגידי בנקים מרכזיים, בצדק, מפני סכנת אינפלציה. סכנה זו, מבחינתם, הינה גדולה בהרבה אפילו מסכנת מיתון אפשרי. בישראל, לדוגמה, זה קרה בשנות ה-60 של המאה הקודמת, זאת לאחר ששר האוצר פנחס ספיר החליט לבלום הליכי אינפלציה וצריכת יתר שאפיינו את ראשית אותו עשור, ויצר במו ידיו מיתון עמוק שבא לידי ביטוי באבטלה חסרת תקדים ובירידה מהארץ.
הבדיחה שהייתה שגורה באותם הימים: "האחרון שיעזוב את נמל התעופה לוד (כיום נתב"ג) יכבה את האורות".
וזוהי, לטעמי נורת אזהרה אדומה מהבהבת לנגיד בנק ישראל בפרט ולמקבלי ההחלטות בכלל: האם, אכן, העלאות הריבית, שכבודן במקומן מונח, שוות את הסיכון שבהכנסת המשק הישראלי אל תוככי מיתון עמוק ומיותר? המשק הישראלי נהנה מיציבות, בוודאי ביחס לרוב הכלכלות המובילות בעולם. יתרה מכך: מכל מדינות ה-OECD המובילות, ישראל הינה המדינה היחידה בה התקציב נהנה מעודף משמעותי ולא מגירעון, והאבטלה בה, כשלושה אחוזים, הינה הנמוכה ביותר.
סכנות לא מבוטלות
גם הצמיחה במשק הישראלי הייתה אשתקד בין המובילות בעולם. האינפלציה גם כן הייתה נמוכה לאין שיעור מזו של ארצות הברית ובריטניה, הנושקות לכ-10 אחוזים. אצלנו היא בקושי גירדה את השלושה אחוזים. נכון. מעבר להערכה המוקדמת של בנק ישראל, אבל עדיין נמוכה מאוד.
מול כל אלה העלאת ריבית נוספת טומנת בחובה סכנות לא מבוטלות. מעבר לעובדה שהיא עלולה לטרפד את כל ההישגים של המשק הישראלי ולמשוך אותו, שלא לצורך, לעבר מיתון עמוק, היא גורמת כבר עתה לנזק בל יתואר לענף הנדל"ן בכלל ולנוטלי המשכנתאות בפרט.
שלוש העלאות הריבית שכבר היו במהלך החודשים האחרונים, מעמיסות על נוטלי המשכנתאות עוד החזר חודשי של מאות שקלים ובסך-הכל מוסיפות רבבות שקלים להחזר הכולל. יתרה מכך: הן לא רק שלא בלמו את עליות מחירי הדיור, אלא אף תדלקו אותם ביתר שאת.
ברור בעליל כי העלאת ריבית רביעית לא רק שלא תסייע לפתור את בעיות האינפלציה (שבינתיים איננה מאיימת עלינו כלל ועיקר!) אלא אף תגרום במו ידיה להמשך תדלוק מחירי הדיור, ובכך, באופן פרדוקסלי, דווקא תסייע להגברת האינפלציה.
על כן קריאתי לנגיד בנק ישראל ולמקבלי ההחלטות. חישבו פעמיים לפני שאתם מחליטים על העלאות ריבית נוספות. אנא זיכרו - לא בהכרח פעם רביעית תביא לכולנו גלידה. מתקתקה. אולי דווקא תהיה זו תרופה מרה כלענה. חומר למחשבה למקבלי ההחלטות.

הכותבת היא סמנכ"לית השיווק של חברת מ.אביב ומומחית לנדל"ן ושוק ההון.
תאריך:  11/08/2022   |   עודכן:  11/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
לארגון חמאס היה מגוון של שיקולים מדוע לא להשתתף במערכה נגד ישראל לצד הג'יהאד האיסלאמי. חמאס פועל על-פי האינטרסים שלו ומקפיד על עצמאות ההחלטה שלו למרות שגם הוא מקורב לאירן
רפי לאופרט
הסבבים החוזרים של מערכות טרטור קצרות ואלימות המשבשות את חייהם של מיליוני אזרחים ישראלים, חייבים להיפסק. באין פרטנר לשלום, על ישראל לשנות את הליכי הטיפול באירגוני המפגעים - בשליחות עצמם או בשירות זולתם. השינוי הפשוט והטבעי ביותר הוא אימוץ עקרון ההדדיות לשימוש בכוח: ה"חוק הבינלאומי" הוא הדדי תמיד או אינו קיים כלל!
דן מרגלית
"מה אתה מפחד כזה? יש לנו מועמד לראש ממשלה שכבר נאשם בשוחד ומרמה והפרת אמונים ומתמודד, אז מה יעשו לך בגלל 30,000 שקל אפילו אם זה שוחד?
רפי לאופרט
גנור אינו עוסק באמת בסוגיותיה החשובות של ישראל אלא בשאלה כיצד משמרים את מפלגות המרכז והשמאל בעמדת השפעה מרכזית בממשלה ובכנסת חרף היותן מפלגות מיעוט בחברה הישראלית. ממשלה רחבה ללא דרך ברורה - איננה בת קיום; את זאת הוכיח כבר בנט. לכן, חייבים תחילה להחליט על דרך משותפת ורק א"כ או במקביל לבנות את הכלים למימוש הדבר
מרדכי ליפמן
כל אימת שמתרחש עימות מסוג זה, ישראל היא המועמדת אל עמוד הקלון    אם מדובר בארגון האומות המאוחדות על הסוכנויות הרבות הניזונות ממנו אם בתוארן, אם בתקציבן ואם בשנאתן לישראל... ואם בגופים בין לאומיים אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il