X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ציווי מלטף [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
ההפטרה לספר "שופטים" (א)
בדרך כלל שימוש בפעלים בזמן ציווי אפוף דרישות נוזפות רוויות כעס וחרון אף אך בנבואות ישעיהו הן עדויות בחמלה, ברכות מרגשת ובאהבה רבה

בשבת הבאה עלינו לטובה, בה נקרא את פרשת "שופטים", נקרא גם את ההפטרה מספר ישעיהו. ההפטרה מתחילה בפרק פרק נ"א פסוק י"ב ומסתיימת בפרק נ"ב פסוק י"ב. בהפטרה זו מתגלה הנביא ישעיהו במלוא נחישותו להציל את עמו ישראל, היושב בגולת בבל. הנביא ישעיהו חושש מאימת השרטון עליו עלה עם ישראל בגולה, בו ישנם גילויי ייאוש והעדר תקווה, שניתן יהיה להיחלץ ממלתעות הקלגסות הבבלית, ותתאפשר החזרה לארץ חמדת אבות. מתוך ראיית הסכנה לקיומיות הלאומית היהודית, אם הייאוש והעדר התקווה יתעצמו. ישעיהו מנהל את ההדברות בלשון ציווי: עוּרִי, לִבְשִׁי, הִתְנָעֲרִי, קוּמִי, שְׁבִי, הִתְפַּתְּחִי, רְאִי...
בדרך כלל שימוש בפעלים בזמן ציווי אפוף דרישות נוזפות רוויות כעס וחרון אף. אך בנבואות ישעיהו הן עדויות בחמלה, ברכות מרגשת ובאהבה רבה, כפי שאנחנו רואים כבר מהפסוק הפותח את נבואות הנחמה בפרק מ' בחזרה פעמים על המילה "נַחֲמוּ" ובהוראת הציווי המלטפת והנעימה - במילה "דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלַיִם" או - "פַּנּוּ דרך ישרו בערבה..."
הפסוקים שכבשו אותי בהפטרה הם: עוּרִי עוּרִי לִבְשִׁי עֻזּךְ צִיוּן, לִבְשִׁי בִּגְדֵי תִּפְאַרְתֵּךְ יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ, כִּי לא יוסיף יָבוֹא-בָךְ עוֹד עָרֵל וְטָמֵא. הִתְנָעֲרִי מֵעֱפַר הָאָרֶץ, קוּמִי שְׁבִי יְרוּשָׁלַיִם, הִתְפַּתְּחִי מוּסְרֵי צַוָּארֵךְ (פרק נ"ב, פס' א-ב) וכן גם: מַהֹ-נָּאווּ עַַל הֶהָרִים רַגְלֵי הַמְּבַשֵּׁר, מְבַשֵׁר מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם, מְבַשֶּׁר מַשְׁמִיעַ טוֹב, מַשְׁמִיעַ יְשׁוּעָה (פרק נ"ב פס' ז).
אני מבקש להתמקד בביטוי - "...לא יוֹסִיף יָבוֹא-בָךְ עוֹד עָרֵל וְטָמֵא..." ביטוי המתקשר עם "מַה_נָּאווּ עַל הֶהָרִים רַגְלֵי הַמְּבַשֵּׁר" זה המבשר ה"מַשְׁמיע שָׁלוֹם... טוֹב... וִישׁוּעָה". התקווה, שעל מימושה והנחלתה עמל ישעיהו רבות בקרב עמו המיואש, קרמה עור וגידים. העם, אשר חווה את אימת בבל, שהחריבה את הבית הלאומי הראשון בשנת 586 לפני הספירה, חווה את השיבה לציון בשנת 538 לפני הספירה אחרי כ-50 שנות שהות בגולת בבל. עם ישראל, שנחלץ מגולת בבל, חווה את מימוש חזונו של ישעיהו, לצערי, לא את החזון בשלמותו.
לצערי, חזון ישעיהו - "כִּי לֹא יָבֹא-בָךְ עוֹד עָרֵל וְטָמֵא" לא מומש. בשנת 70 לספירה בא ערל וטמא רומאי והחריב את ביתנו הלאומי השני. בשנת 70 לספירה בשנית פרצו את חומות ירושלים והחריבו את בית המקדש. לא הוגשם במלואו החזון של ישעיהו ערב בניית הבית הלאומי השני. נרמס החזון המבטיח, כי לא יוסיפו ערלים לבוא ולהרוס את ביתנו הלאומי, החזון הזה נרמס על-ידי עוינות רומאית אכזרית, שגם הגלתה בשנית את עם ישראל מארצו מכורתו.
לצערי, מלאכת הערל והטמא הרומאי בהרס ביתנו הלאומי השני התאפשרה, עקב שלל גילויים קשים ומחפירים שפקדו את החברה הישראלית. חילוקי דעות בין זרמים בעם ישראל במקום שילובנו בדרך נאותה, הם קיבלו במקרים רבים מאוד ביטויים בוטים וגסי רוח של אלימות מילולית קשה ופרצי עוינות מרחיקי לכת. היו גם מקרים, שאת האלימות המילולית הֵמירה אלימות פיזית. במצב זה מלאכת הערל והטמא הרומאי הייתה קלה. רק נותר להצטער, שלא מומש חזונן של ישעיהו, לפיו העתיד ההיסטורי של הבית הלאומי היהודי השני יהיה מנווט רק במסלול, בו "לֹא יוֹסִיף יָבֹא-בָך עוֹד עָרֵל וְטָמֵא".
לצערי, אנחנו, החיים כיום את רקמת החיים הלאומיים המתחדשת במדינת ישראל, לא למדנו את הלקח ההיסטורי. אנחנו, החיים את תחיית הבית הלאומי השלישי, לא למדנו את הלקח לאיזו תוצאה הרסנית יכולה להביא אלימות מילולית ככלי לגיטימי לליבון חילוקי דעות. אנחנו נותנים לאלימות המילולית להשתולל בתוכנו, ואיננו דואגים לאיזה נתיב היא עלולה לנתב את חיינו. בכנסת ישראל, בבית הנבחרים שלנו, מתחוללת בה זירה מחפירה של אלימות מילולית גסה. אני מביע את דאגתי מהלגיטימיות שצברה האלימות המילולית. אני מודאג מהתוצאה ההרסנית הצפויה. מצער, שבימים אלו האלימות המילולית תופסת תאוצה לא רק בכנסת, אלא באמצעי התקשורת וברחוב.

תאריך:  28/08/2022   |   עודכן:  28/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההפטרה לספר "שופטים" (א)
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
מאחלת ראש חודש טוב לעם ישראל.
ראש חודש מצויין  |  28/08/22 11:22
2
להיזהר מאימת האלימות המילולית
זהירות!!!  |  28/08/22 11:26
3
אנא, הבא הוכחה לדבר שקר.
מבקשת ממר בוקי  |  28/08/22 15:30
4
לשמור על הבית הלאומי השלישי
ללמוד מהניסיון  |  28/08/22 15:55
5
ערב טוב איתן יקר
ערב טוב יקירי  |  28/08/22 17:56
6
נהניתי מקריאצ המאמר. ל"ת
שמוצניקית קשישה   |  29/08/22 17:49
7
ולא הפטרה לספר שופטים.
הפטרה לפרשת שופטי  |  31/08/22 18:26
8
שבת שלום ומבורכת לכל עם ישראל ל"ת
שבת שלום עם יקר.  |  2/09/22 17:18
9
לבשי בגדי תפארתך ירושלים
הפטרת השבוע  |  3/09/22 10:44
10
ערב אוב אדם יקר ל"ת
שמואל כ.//  |  5/09/22 17:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דנה מילוא
בישראל מעל 100 אלף ילדים קיבלו גמלת נכה ולמעלה מ-5% מהם קיבלו גמלה בגין לקות שמיעה    בקרוב ייכנסו התלמידים למציאות שונה מזו שהכירו    הם יכנסו לסביבה חדשה עם כללים חדשים, ויצטרכו למצוא את מקומם ולהשתלב בכיתה רגילה    איך ההורים יכולים להקל על שילובם? מה תפקידה של המורה? מהי הנגשה אקוסטית ולמה היא חשובה?
רפי לאופרט
לכל 5 מערכות הבחירות האחרונות הוספנו את תואר השם: קריטיות. הפעם הדבר נכון מבעבר באשר נקודת המוצא היא ממשלת-מעבר שאינה הגמונית, ללא רוב וללא לגיטימציה מאחר שחלק מהמפלגות המרכיבות אותה הן אנטי-ציוניות. אם לא יחזור הימין לשלטון, אפשר שישראל תחזור לגבולות 67'; הכוחות הדוחפים לכך ארסיים ונכלוליים מבעבר והציבור: עוסק בעיקר באוכל, בילויים, ומיון פומבי של "כוכבי השעה והרגע"
יוני בן-מנחם
קרב הירושה ברש"פ מתחמם וחוסיין א-שיח' פועל להדחת יריבו תוופיק אלטיראווי מהנהגת תנועת פתח בגיבוי מלא של יו"ר הרש"פ אבו-מאזן. האתר הסעודי "אילאף" פירסם דוח חקירה של הרש"פ על מעשי שחיתות המיוחסים לתוופיק אל טיראווי
יעקב קורי
למדתי אמת חדשה שלא רק דברי חכמים בנחת נשמעים אלא גם דברי טיפשים    עליתי על הנוסחה של סוד הקסם של ווטרס שמדבר בצורה שטחית על כל נושא שבעולם כמומחה גדול    כך הוא מפזר חצאי אמיתות ושקרים בוטים בביטחון של בור
יאיר נבות
ע"פ דברי מושל מחוז דונייצק פבלו קירילנקו לטלוויזיה האוקראינית, 75% מאוכלוסיית המחוז פונו משם    בנוסף הופצצו כמה ערים באזור סומי ליד הגבול הרוסי בצפון מזרח אוקראינה, כולל נגד אזור העיר חרקוב, שממשיכה לספוג הפגזות על בסיס יומי בחלקים מסוימים שלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il