בראשית יוני השנה פרסמתי פוסט בשם "בריאות כללית חולה" וכותרת המשנה הייתה "גם משרד הבריאות זקוק לטיפול נמרץ". מי שלא קרא את הפוסט אזכיר כאן את תמציתו. אזרח וותיק בשנות ה-90 מצא את עצמו אצל רופאה מקצועית במרכז הרפואי של בריאות כללית ב"מגדלי המאה" בתל אביב. זהו אחד המרכזים הרפואיים הגדולים של "בריאות כללית" באזור תל אביב. הרופאה מצאה כי הדופק של הפציינט שלה עומד על 35 מעלות, משהו כמו מחצית מדופק רגיל. היא סגרה את המשרד כדי למצוא מכשיר אק"ג לבדיקת תקינות הלב. ויש מכשירים כאלה כמעט בכול קומה של המרכז, אך בשביל אותו קשיש האק"ג באותו זמן קריטי, לא היה מכשיר זמין, גם לא תוך המתנת מה. למזלו לאחר טילטול, תחילה בלווית הרופאה ואחר כך בלווית אחות, של קרוב לשעה, הוא לקח מונית ובמקום לנסוע לחדר מיון, המקום הטבעי במקרים כאלה, הוא נסע למרפאה שלו, של אותה "בריאות כללית" ושם התקבל מיד על-ידי רופא והיה אק"ג זמין ומידי. זאת ללא ספק רשלנות רפואית שגובלת בסטייה חמורה מכללי תקנות הבריאות, בלשון המעטה.
בפוסט הזה הזכרתי עוד מקרה, והפעם זאת לא הייתה רשלנות אלא מדיניות מכוונת בייחוד לרעת קשישים שזקוקים לשרות זה. בשעתו הייתה בתל אביב מרפאת מכון שמע לרבבות החברות והחברים של "בריאות כללית" שזקוקים לו באורח קבוע. שכן לרובה המכריע של האוכלוסייה הקשישה יש בעיות שמיעה וצורך במכשירים. מסיבה זאת או אחרת, בכל מקרה-ביורטוקראטית, וחסכון כספי על גב הפציינט, ובייחוד המבוגר - המכון עבר לחולון. זה מרחק של 10 ק"מ ממקום מגוריו של הפציינט ולפחות שעה ומחצית השעה טלטול בתחבורה ציבורית לרבות קטעי הליכה בכוון אחד בלבד, או לחילופים נסיעות במונית הלוך ושוב שעולות מאות שקלים. לאמור כל אימת שיש בעיה במכשיר והוא זקוק לכוונון או לתיקון, זאת ה"וויה דלורוזה" שהפציינט צריך לנוע בה. זאת גזרה שזועקת.
המשרד לשוויון חברתי נזעק מי שנזעק עקב קריאת הפוסט היה סמנכ"ל המשרד לשוויון חברתי ערן שוורץ. במקרה אנו ידידים, וראוי לציין זאת, אך בהכירי את האיש אין לי צל צלו של ספק שגם אילו מישהו אחר כתב את הפוסט והוא היה קורא אותו זה היה נוגע בו אישית ותפקודית. ככלות הכול, המשרד לשוויון חברתי הוא האחראי בין היתר הן על האוכלוסייה הקשישה והן על ניצולי השואה והפציינט שלנו שייך לשניהם. אני לא יודע בדיוק איך הוא פעל או אנשים מטעמו, או האנשים מעליו, לאמור השרה או המנכ"ל. אבל הופנתה פניה נמרצת למשרד הבריאות אשר הוא האחראי הציבורי על כל מערכת הבריאות לרבות קופות החולים, תוך מעקב אחר הטיפול בתלונה. מן התהודה בשטח שקבלתי, ברור לי ש"בריאות כללית", רשמה לפניה את התלונות והיא, ככה אני מקווה, תפעל לתיקון העיוותים. ולא - אוסיף לכתוב וגם לפעול בדרכים אחרות, מקובלות כמובן, חוקית ונוהלית, כדי שעיוות זה יבוא על תיקונו.
אשר למשרד לשוויון חברתי נמסר לי כי הם הרחיבו את המוקד הטלפוני שלהם שמספרו כוכבית 8840 וכול אזרח ותיק שזקוק לסיוע כלשהו בתחומים שונים ועומד, או שוכב, חסר אונים, מול המפלצת הביורוקרטית, יקבל את הסיוע. יתרה מזאת, באחרונה הקים המשרד "סיירת" של מתנדבים שתכליתה לבדוק גופים ממשלתיים שונים ורמת השירות שאלה נותנים לקשיש. ראוי שציבור האזרחים הוותיקים ינסה לממש את השרות ויבחן באיזו מידה הוא מסייע לאדם זקן בפלונטר הביורוקרטי.
מכאן שישנה איזו בשורה לאזרח הוותיק, ובמיוחד לזאת או לזה, אשר זקוקים למידע ולהכוונה בקורים הדחוסים של הביורוקרטיה שלנו, האטומה במקרים רבים.