X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השחתה שהיא שיתות [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
יושביה אוכלי ארץ
הישראלי המכוער - יהודי או ערבי - יתנהג באתרי הטבע כאילו הם של אבא-של-אבא שלו, בבחינת אני ואפסי עוד, ו"למה שאקח את האשפה אתי הביתה בחזרה"? אחריי הזבל

זה אולי לא הנושא החשוב ביותר בסדר היום שלנו, בוודאי בימים אלה של שביתות והפגנות, מערכת בחירות, טרור ומעל לכל האיום האירני המרחף מעל ראש כולנו. ועדיין ראוי לתת לו תשומת לב ראוייה, בוודאי בחגים, אם אומה נאורה, אוהבת מולדתה ונופיה אנו חפצים להיות. והנושא הוא הפגיעה המחמירה בטבע שלנו ומראות הזוועה שישראלים משאירים אחריהם באתרי הנופש.
מפעם לפעם מראים כתבי הטלוויזיה בצפון את הישראלי המכוער. בסביבת הכנרת, לאורך הירדן, בחורשות, ליד מקווי מים, משאירים אחריהם הנופשים ערימות זבל. לא רק כלים חד-פעמיים מפלסטיק, שאריות מזון, בקבוקים, אלא אפילו כסאות שבורים, מחצלות ושאר חפצי בית שאין יותר חפץ בהם. המים מזדהמים. צידי השבילים מטונפים, הטבע נשחת, נרמס. מה חושב לעצמו הנופש, לאחר שבילה במקום כמה שעות? האם הוא סומך על הפקחים והמנקים מטעם הרשויות המקומיות? האם לא איכפת לו באמת מאלה שיבואו אחריו?
כבר היו אין-ספור כתבות בנושא, ונראה שעוד יהיו. הישראלי המכוער - יהודי או ערבי - יתנהג באתרי הטבע כאילו הם של אבא-של-אבא שלו, בבחינת אני ואפסי עוד, ו"למה שאקח את האשפה אתי הביתה בחזרה"? אחריי הזבל. היש עוד תופעות כאלה בעמים אחרים - אזרחים שמנצלים את נופי ארצם-מולדתם ומזהמים אותם? חוסר התחשבות, השחתה, זילזלול - מה עוד נאמר על התופעה המלוכלכת הזאת? לא ארץ אוכלת יושביה, אלא יושביה אוכלי ארץ. לא מכבר ביקרתי במצפה שאול בגלבוע. עיני חשכו. כל המורד לעבר העמק היה מכוסה ניירות, כוסות מנייר, בקבוקי שתייה מפלסטיק, קופסאות סיגריות ושאר זבל.
ולא רק נופשים ומטיילים. קבלנים נוהגים לשפוך שאריות בניין בצידי דרכים, בנחלים, במקומות נחבאים, וזהו כבר מיפגע שכמעט אי-אפשר לתקנו. בחופים עדין יש מי שטומנים אשפתם בחול. נהגים משליכים פיסות נייר או בדלי סיגריה בנסיעתם, למרחב הציבורי. בגינה שמול בית הספר הסמוך לביתי, כמעט תמיד בתום יום הלימודים קרעי ניירות יתעופפו על הדשאים. בערב בליינים משאירים אחריהם בקבוקים ושאריות אוכל. בבני-ברק נקראה גינה על שם מנהיג ציוני נודע. עברתי שם לא מכבר ועיני חשכו. הגינה הפכה למזבלה לכל דיכפין, נהרסה ונכבשה בערימות אשפה. אין זכר לשלט ההנצחה, ואולי טוב שכך.
ישראל היא מדינה קטנה וצפופה. את הנוף שלה כבשו מקבצי עגורנים המנשאים אל על. שטחים נרחבים חפורים ונגוסים, גם שלא לצורך. אזורים שפעם היו משטחי פרחי בר וסלעים קדמוניים, או חולות, נכנעו לדורסנות הדחפורים והמשאיות הכבדות. עצים נכרתים. הטבע הארץ-ישראלי הולך ונכבש תחת גלגלי ושרשראות כלי העבודה האימתניים. הארץ משנה פניה. אין להכחיש, הצורך בהפשרת קרקעות לבנייה הולך ומתעצם, הצורך בבניית בתי מגורים ושכונות חדשות גובר, אבל אי-אפשר שלא להיות עד להשחתת סביבה שלא לצורך, כאשר לא תמיד משקיעים גם בשיקומה.
אבל יש השחתה שהיא ממש שחיתות. וזו הפגיעה של הנופש, על משפחתו וחמולתו, משאירים אחריהם לכלוך רב. לא רק שזו התנהגות פסולה אלא גם עבירה על החוק. וכדי שהחוק יישמר ויאוכף, נדרשים פקחים במספר ההולם את התופעה הרעה הזאת. וכדי שהתופעה תצומצם, ראוי לחנך את הישראלי הנופש, שיפסיק להתעלל בטבע, שבחיקו ומטובו הוא נהנה. יש להציף את הרשתות בתשדירי הסברה. חייבים לחנך ביתר שאת את התלמידים בבתי-הספר לשמירת הסביבה וניקיונה. הקנסות צריכים להיות גבוהים במיוחד, כי רק כך כנראה הישראלי המכוער יבין אולי שאינו רשאי להתעלל בסביבה. הטבע הארץ-ישראלי שייך לעם כולו, נכס שגם ככה הולך ומתכרסם ונותר רק בצילומים רומנטיים מהמאה הקודמת.
עם ישראל חזר למולדתו, כובש אותה, בונה בה - כצורך הכרחי. אבל עם ישראל חייב לדעת לשמר את הנכס היקר שהופקד בידיו. רק פיסות טבע קטנות ובודדות מוכרזות כשמורות, ככאלה שאין לפגוע בהן. הגיעה העת להתעורר לבל יהיו הנזקים בלתי הפיכים והארץ תולבש שלמות ביטון ואשפה. כאמור, זה אולי לא הנושא החשוב ביותר כרגע בסדר יומנו, אבל כל כולו תלוי בנו. שמירת הטבע, איכות הסביבה - הם חלק מאיכות החיים שלנו ובעיקר של הדורות הבאים. לפני שיהיה זה מאוחר מדי, הכרחי לשדרג בממשלה הבאה את המשרד לאיכות הסביבה, עם שיניים ותקציבים ראויים. יש לקחת נושא זה במלוא הרצינות, בטרם ישארו אתרי ארצנו בגלויות נושנות בלבד. על משרד החינוך להגביר בקרב התלמידים את תודעת הניקיון הסביבתי והכבוד לטבע. אנחנו רוצים ירוק. הרבה ירוק. פריחה וחיבור אמיתי לאתרים המיוחדים של ארצנו המופלאה. אנחנו רוצים ארץ נקיה, שמורה. לנו ולדורות הבאים. מועדים לשמחה.

תאריך:  03/10/2022   |   עודכן:  03/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
בהר חברון הסתובב מחבל עם נשק ארוך קנה, ירה מספר צרורות לעבר מבנה הישיבה, פצע תלמיד ישיבה ונעלם    כיתת הכוננות הוקפצה, גורמי צבא הצטרפו לחיפושים, התושבים המבוהלים נדרשו להישאר בבתים, לגלות ערנות, ולצפות להנחיות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו מאזן הורה לראשי מנגנוני הביטחון שלו להשליט חוק וסדר בשטחי הרש"פ אך בישראל מטילים ספק בנחישות שלו להילחם בטרור. הדרג המדיני מתנגד למבצע צבאי נרחב נגד הטרור בצפון השומרון אך עשוי להיגרר לכך במקרה של נפגעים ישראלים מפעולות טרור
עמנואל בן-סבו
ההחלטה שמדינה תיכנס לשחלות ולרחם הנשים מטשטשת את העובדה שילדים הם קטר צמיחה המניע את המערכה הכלכלית. ילדים חרדים, ערבים, מתיישבים, הם דור העתיד במציאות בה מדינות אירופה מייבאות משפחות צעירות כדי לא להפוך למחלקות גריאטריות מלאות בכסף וריקות מדור עתיד
איתן קלינסקי
אבשלום בנו של דוד עלה על שרטון של ברוטאליות וגסות רוח ביחסו לאביו, מלך בישראל    אבשלום במרדו באביו, דוד המלך, גילה התבהמות וגילויי חייתיות, כשהחליט לכפות עצמו על פלגשי דוד אביו והכריח אותן לשכב איתו "לעיני כל ישראל"
עמנואל בן-סבו
צבא ההגנה לישראל, ההנהגה הישראלית, מחויבים לביטחונם ושלומם של אזרחי ישראל השומרים על גבולות ארץ חמדת אבות, מחויבים בהגנתם בכל, בבית הספר ובכביש, בטרמפיאדה ובדלת הכניסה לבית, מחויבים בכל מקום בו יד הקצבים מכל השפות והארצות מונפת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il