X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אפרוריות החיים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
ועכשיו אהבה
מרגישים בקריאה את האווירה הירושלמית, את הרוח וגם את האפרוריות והכאב, המשתלבים עם ריחות השוק והתבלינים

"גם לעצים יש פירות נומיק.
אדם לא יכול להיעלם ככה מהעולם, כמו רוח, בלי שהשאיר איזו טביעת רגל" (מתוך ההקדשה שכתבה עבורי אורלי בספר, מרץ, 2022).
שני סודות; משא אשמה המאיים לפרק את הזוגיות והמשפחה של אורלי ואבי. כל מה שבנו ביחד עומד, אולי, להיעלם באבחה אחת. ובנוסף, נעמי, רווקה בת 36, כבדת שמיעה המקבלת מכתב מאמה הביולוגית, מוצאת את עצמה בוחנת את בחירותיה מחדש. שני סיפורים המשתלבים זה בזה על קונפליקטים פנימיים המבעבעים החוצה, על הצדדים הלא מדוברים בהורות, על צלקות שאינן מרפות, ועל שאלות שאולי עדיף להשאירן ללא תשובות. כהרגלה, סיגל לא מהססת לגעת בצדדים הפחות נוחים של החיים, בבחירות שאיננו שלמים איתן (ולכולנו יש כאלה), ובפחדים ובאמת שעשויה לצאת, ואולי לא כדי שכך יהיה.
אורלי ואבי קנו את הדירה הזו של עמידר ו"האלומיניום המכופף של מסגרת התריס נתפס במסילה והיא מקללת" (עמ' 7). גלילת התריס כמשל לחייה של אורלי, הדמות; מתוארת שגרת בוקר, משועממת. אישה המכינה את בנותיה למסגרות ואוכל לבן זוגה. הבניין שהם גרים בו מכעיס אותה. הם גרים בירושלים, והיא מנקה בתים וכך משלמת את החובות. מרגישים בקריאה את האווירה הירושלמית, את הרוח וגם את האפרוריות והכאב, המשתלבים עם ריחות השוק והתבלינים. אורלי סוחבת משקעים רבים. היא ובעלה אנשים קשיי יום, העייפים מחייהם.
שניהם גם אנשים שקופים. הוא מנעולן, היא נמצאת בבתים של אנשים כשאינם. והיא זוכרת הכול. אולי יותר מדי. זהו זיכרון היוצר את הסיפור כאן, הפתלתל, האפל, המביא לאמת החומקת מבין השורות. בדידות של שני אנשים המחזיקים את המשפחתיות תוך כאב ישן שאינו מרפה. ולכן, סיפור זה וסיפורה של נעמי מגלים לקוראים את הכותבת עצמה, את ההחלטות שאולי התקשתה לקיים בעצמה. סיגל בונה כך את העלילה לאט, כמו בספריה הקודמים, ומלווה את הקורא לתוך הטקסט בציור מכחול של הפרטים הקטנים, עד הגילויים המפתיעים, שהם כה לא מפתיעים, למעשה.
כמו בספריה הקודמים, סיגל משחקת עם הנרטיב החוזר של עצמו של משפחתיות והורות. בספר היא מציגה, כאמור, את הצדדים הפחות נוחים והיפים בהם. למעשה, הכאב המשפחתי תוך ההתמודדות עם הפוסט-טראומתיות של הנטישה (סיפורה של נעמי), נשזרים ביחד, בחוט אחד, שכמעט לא ניתן לפרמו.
העלילה איטית, אינטנסיבית ומעמידה דמויות מלאות בכאב, אך מבשרות את האמת שלהן. צועקות אותה, ובעיקר כלפי עצמן. סיגל מגלה לנו אמת זו טפח אחר טפח עד הקתרזיס, שבמקרה הזה גורם להישאר עמן גם אחרי שהספר מסתיים.
בעיני, סיגל מגלמת את דמויותיה מבפנים. כשלמדתי כתיבה יוצרת במסגרת התואר השני, והסופרת לאה איני הייתה אחת המרצות שלי, היא הרבתה לדבר על צורת שיקוף הדמויות והדיבור בקולן. ובספר שכתוב בגוף שלישי, סיגל מדברת בקולות של דמויותיה, כך שניתן לחוש אותה באופן העמוק ביותר במהלך הקריאה, תוך הגשה מלאת רגש, חמלה, כאב וסליחה. היא אינה שופטת את דמויותיה וגם אינה מרחמת עליהן, ומלווה את החלטותיהן כאילו קיבלה אותן בעצמה.
כמו-כן היא מתמקדת בצד האפל של מערכות יחסים; היא מגלה את הטפח שלא מרבים לדבר עליו, על מערכות יחסים שאינן בריאות או כאלה התקועות במקום רק בגלל אלמנט הנוחות. אורלי ואבי, זוג הורים המנהלים שגרה משעממת חושפים את כאבם באפרוריותה, ונעמי, המנהלת מערכת יחסים עם ספי, שאינה בריאה בלשון המעטה, המתקיימת רק לצורך הקיום.
ולכן, סיגל אינה מהססת לעמת את הקוראים עם הצדדים הפחות נוחים של החיים; מערכות יחסים תקועות, כאב משפחתי, הורות שוחקת ורווקות מאוחרת. היא לוקחת את כל הסטיגמות ומנפצת אותן בפרצוף. היא מניחה את הדברים כפי שהם, לא מוותרת על-אף פרט, זניח ככל שיהיה (וזהו קסמה של הפרוזה ושל ספר זה בפרט), ויוצרת טשטוש המתחבר אך ורק בסוף. וגם זה בסימן שאלה.
הכריכה בכלל מטורפת. היא צוירה על-ידי אביטל בורג (פנינה באדום, 2021, שמן על עץ, 30 על 22.5 ס"מ) ולאורך כל הקריאה חזרתי והתבוננתי בה. הטשטוש מגולם בשבר, ומגולם בגסות מריחת הצבעים, והם המשקפים את הכאב, החסך ואת ה"אורלי" שהכותבת עצמה יכלה להיות. הסיפורים שזורים בצורה אינטנסיבית אחד בשני ושאלת ה"מה אם" עולה בחדות בשניהם וסיגל בוחנת שאלה זו ללא הנחות.
הצללים מפציעים ונעלמים, הפצעים חותכים והאמת אינה אחת. וכך גם גיבוריה של סיגל, המורכבים בפסיפס שבור, להם מוענק קול ייחודי המתבונן במה שכולם מעדיפים להדחיק.

ועכשיו אהבה/ אורלי סיגל. 255 עמודים. שתים - בית הוצאה לאור, 2022.
תאריך:  30/10/2022   |   עודכן:  30/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
פרק שלישי מסיכום לא-סופי של טעויותינו המבצעיות, הארגוניות והטכנולוגיות - וחס וחלילה, לא המודיעיניות - במלחמת יום הכיפורים, שהובילו לתבוסתנו    זה אינו מאמר אקדמי, ולכן, הוא כמעט חף מסימוכין - למרות שהכל מבוסס על מסמכים, על מחקרים ועל ראיונות
איתן קלינסקי
ישבתי באולם רקנטי וחשתי במשך כל הקונצרט, שחוזרת אלי ההתרגשות שאחזה בי, כשקראתי את פרשת השבוע טרם בואי לאולם הקונצרטים, והיא כאמור התעצמה יותר תוך כדי בליעת כל מה שהופיע על הבמה באולם הקונצרטים
רון בריימן
התקשורת נותנת במה כמעט אינסופית לשתי מנהיגות השמאל הקיצוני - בלי להגדירן ככאלה, כי הרי קיצונים יש רק בימין - זהבה גלאון ומרב מיכאלי, כדי שהן תוכלנה להשמיע את זעקות השבר שלהן לנוכח העובדה שיאיר לפיד קורא לאזרחים להצביע עבור מפלגתו, יש לפיד
יוסף קנדלקר
יוני בן-מנחם
גל הטרור מתפשט מצפון הגדה לדרומה והגיע גם לאזור חברון, הפיגוע בקריית ארבע הינו הישג לתנועת חמאס אשר הצליחה באמצעות קמפיין הסתה אגרסיבי לגרור את חברון להצטרף לגל הטרור. הפיגוע מסמל את כישלון מדיניות הביטחון של יאיר לפיד ובני גנץ שמתעקשים להימנע ממבצע צבאי גדול נגד תשתיות הטרור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il