X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היישוב ברקן [צילום: מועצת שומרון]
דין ברקן כדין רמת-גן
דברים שנשאתי בטקס קריאת כביש הכניסה לישוב ברקן שבשומרון - דרך אב"א אחימאיר. בטקס המרשים של הסרת הלוט, שנערך ביום חמישי, 10 בנובמבר, הביע ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן את סיפוקו על תיקון העוול בהחלפת שם היישוב מ"בית אבא" ל"ברקן"

הגעתי לברקן עם נעמי רעייתי מ"בית אבא" ברמת-גן, המשמר את כל כתביו, כל קורותיו ומורשתו של אבי-מורי, אשר בדרכו - דרך אב"א אחימאיר - אני הולך כל ימי חיי. "בית אבא" - כמה יפה השם - נקרא כך באופן טבעי. הן זהו הבית שבו חי אבא, אבי, בעשור חייו האחרון, אבל גם כמעין תחליף לשם המקורי של יישובכם הגדול, כאן בלב השומרון. שם שעליו החליטה ועדת השמות הממלכתית והוסר מסיבות שעד היום אינן נהירות לנו לחלוטין, דבר שפגע בנו, בני המשפחה, ובמוקירי זיכרו של אבא.
לפני שנים ספורות נעשה תיקון חלקי של העוול, בקריאת השכונה המערבית בברקן - גבעת אבא, הנמצאת בהקמה. והנה היום נעשה תיקון גדול, בחגיגה הגדולה הזאת, בקריאת הכביש המוביל ממשרדי המועצה האזורית שומרון אל ישובכם - דרך אב"א אחימאיר.
אנחנו בני המשפחה שמחים על כך, מברכים את התושבים וראשי ברקן והשומרון, על ההכרה במעמדו ההיסטורי המיוחד של ד"ר אחימאיר - כפורץ הדרך הראשון במאבק לגירוש הכובש הזר הבריטי מארצנו, בהפגנות שהוא - האינטלקטואל, הסופר, העיתונאי, אוהב עמו - יזם כבר ב-1930.
אבא נפטר לפני שישים שנה, ב-1962, ערב שבועות תשכ"ב, כאשר יצא מביתו, בית אבא, אל בית בתו זאבה ברמת אביב. בשחקו עם נכדתו, עדה, חש ברע ונפטר, והוא רק בן 65. אבא הלך לעולמו חמש שנים לפני מלחמת היש"ע של ששת הימים. הוא לא זכה לראות את חלומו מתגשם - שיחרור ירושלים וחבלי המולדת ביהודה ושומרון.
בשנת 1912, לפני מאה ועשר שנה, והוא כבן חמש-עשרה, עלה הנער אבא גייסינוביץ' לראשונה לארץ-ישראל, ולמד בגימנסיה "הרצליה" בתל אביב. כבר אז נקשרה נפשו בנופי ארץ-ישראל ההיסטורית, המקראית, כשהוא מטייל עם חבריו לכתה, במחזור ד' של הגימנסיה, ברחבי שומרון ויהודה השוממים. אלה היו הנופים שעליהם חלם בילדותו, בעיר בוברויסק שברוסיה הלבנה, בלארוס כיום.
בשנות החמישים, כאשר עבד במערכת האנציקלופדיה העברית בירושלים, הוא נהג לעלות אל ראש מגדל ימק"א בירושלים החצויה, ומשם לצפות לעבר העיר העתיקה, אל הכותל ושאר קודשי האומה. לדידו של אבא, מדינת ישראל המצומקת בלי חברון ומערת המכפלה, בלי בית אל, בלי שילה, בלי הר הברכה - היא ישראל הלא-שלימה, ניכה ריבונית, כי מלאכת השיחרור לא הושלמה. אל הכותל הוא התגעגע, כשם שהתגעגע לשיח השושנים במולדתו הפיסית.
אב"א אחימאיר לא זכה לראות בהתגשמות שלושה חלומות שלו: שיחרור חבלי המולדת שמעבר לקו הירוק, קץ הקומוניזם הרודני, והעלייה הגדולה של אחינו היהודים מרוסיה וממדינות חבר העמים. רבים מהם התנחלו ביהודה ובשומרון. למען מטרות אלה הוא נלחם בעטו השנונה. הן התגשמו רק כשהוא כבר לא היה עוד עימנו.
שנה לפני מלחמת ששת הימים, ב-1966, פירסמתי את מאמרי הראשון תחת הכותרת "בכוח הזכות". כתבתי - ברוחו של אבא - על הזכות שלנו ליהודה ושומרון. הדגשתי כי לא אנו ניזום, חלילה וחס, מלחמה כדי להגשים זכות זאת, אבל הוספתי, כי יכול להתהוות מצב שבו המלך חוסיין הוא שיפתח במלחמה עלינו, ואז נהדוף אותו מכל השטח שממערב לנהר הירדן. כך היה כעבור שנה. והשאר היסטוריה.
מעולם לא הייתה אי-פעם מדינה פלשתינית. עד 1967 השטחים הללו היו חלק מממלכת ירדן, בלי עצמאות ובלי אוטונומיה, ובלי דרישה לעצמאות לתושביהם הערביים. רק משישראל שיחררה אותם, קמה וצצה הדרישה המאיימת, מלווה בטרור רצחני ובתעמולה אנטישמית, להקמת מדינה לפלשתינים.
גם מבחינת הזכות של העם היהודי - אשר כדברי זאב ז'בוטינסקי עולה על הזכות של הערבים בטריטוריות אלה - וגם מבחינת ביטחון מדינתנו, וקודם כל בגבולות 1967 הצרים, אסור לנו לוותר על יהודה ושומרון, מתוך אשלייה כאילו זה מה שיביא את השקט והשלווה לפתח-תקווה, לנתניה ולכפר-סבא, או לקיבוץ בחן שעל גדר המערכת.
עם זאת, כדברי אב"א אחימאיר, עלינו לדאוג לגר הגר בתוכנו, לתת שוויון מלא, קודם כל לערבים שחיים במדינת ישראל והם אזרחיה. ושנית, כחזונם של מנחם בגין ויצחק שמיר, לאפשר אוטונומיה לערבים הפלשתינים בשטחים המשוחררים, לסייע להם כלכלית בניהול חייהם, ולדכא כל ניסיון של התארגנות לטרור ורצח יהודים.
כוחות הביטחון שלנו עושים זאת, גם בשעה זו - ואנו שולחים להם מטקס זה את ברכתנו. אבא היה גאה מאוד כששני בניו התגייסו כל אחד בתורו לצבא ישראל, ושירתו שירות משמעותי. לבטח היה גאה, שכיום ניניו מגויסים - או עומדים להתגייס. כמו בלוח שחמט, ישובים יהודים מתקיימים לצד ישובים ערביים. אנו רוצים גם בטובתם, בדו-קיום, אבל יעבור ככל הנראה עוד זמן רב עד שיבינו זאת, לנוכח "קיר הברזל" שאנו מציבים מולם - צבאי והתיישבותי.
כאן בשומרון קורם עור וגידים חזונו של אב"א אחימאיר, ישובים משגשגים, כבישים חדשים, אזורי תעשיה, שבהם עובדים ערבים ויהודים אלה לצד אלה. ואם תרצו זהו כמובן גם התגשמות חזונו של הנביא ירמיהו לאמור: עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ. שוב אני מודה על ההנצחה הנאה הראויה הזאת - ללכת בדרך אב"א אחימאיר. בהזדמנות זאת מזמין אתכם לבוא ולבקר ב"בית אבא" הרמת-גני, כי אל נשכח: דין רמת-גן כדין ברקן.

תאריך:  12/11/2022   |   עודכן:  12/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו-מאזן אישר צעדים נוספים נגד בכיר פתח תוופיק אלטיראווי החשוד בהדלפת מסמכי וועדת החקירה בנסיבות מותו של יאסר ערפאת. אלטיראווי מאשים את חוסיין א-שיח' באחריות לקנוניה נגדו, א-שיח' זכה בניצחון נוסף בקרב הירושה ומתכנן מהלכים נוספים לחיסול פוליטי של יריביו
יאיר נבות
עצם העובדה שדוגין הפילוסוף הלאומן הרדיקלי, עוקף את פוטין מימין ומרשה לעצמו לתקוף ישירות את פוטין ולהאשימו ישירות בכשלונות ולאיים עשוייה להעיד על שינויים לרעה במעמדו של פוטין
רפי לאופרט
חיקוי והתבוללות (כמאמרו של אחד-העם) הם ניגודים בדיוק כמו לימוד (הטמעה) ושינון; התבוללות היא בפועל ויתור על העצמי והחלפתו באופן מוחלט בזהותו של האחר. ישראל כדמוקרטיה מערבית היא חיקוי, וכדמוקרטיה יהודית - יצירה מקורית; כמדינה ריבונית עומדת היא במבחן זה כל עוד היא קיימת. שינויים לאומיים נגרמים בעיקר ע"י שתי התפתחויות: דמוגרפיה (תמהיל האוכלוסייה) ואידאולוגיה - במדינה יהודית האידאולוגיה המנחה היא יהדות המותאמת לזמן
עו"ד יוסי דר
   אהרן ברק התערב באופן בלתי תקין בעבודת החקיקה של הכנסת;
   אפילו יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת חשש ממנו;
   עכשיו נדרשת הכנסת לפסקת התגוננות כדי להשיב לעצמה את כוחה וסמכותה החוקית
אפרים הלפרין
לאחר שבג"ץ ביטול את ההסדר לגיוס חרדים (תיקון 21 לחוק שירות ביטחון), התפזרה הכנסת ובחצי הראשון של 2019 התקיימו בחירות    מאז, ממשלות ישראל קמות ונופלות חדשים לבקרים    אפילו כאשר מפלגתו של לפיד, העותרת שהביאה לביטול תיקון 21 הייתה בשלטון, היא לא העבירה את חוק הגיוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il