X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כל מנעד התחושות [צילום: דוד קפלן]
הוד עריצותה - פנקס הקטן מופיע בתמונע
עיבוד ליצירה "פנקס הקטן" מועלה כעת בתיאטרון תמונע מהי הערצה? מהם גבולותיה? לאן ירחיק לכת מי שמסוחרר ממנה? הגשה מופלאה של צוות השחקנים עד טירוף חושים

"אנשי הגשם מתכווצים במעיליהם/הם כבר למדו איך להצניע את עצמם/טיפות גדולות זולגות מכחול לילותיהם/טיפות גדולות זולגות על עלבונם... אם אהובייך יפקירוך/אם תחניק אותך בגידה/אם לשלום כבר איש אותך לא יברך/אנשי הגשם יכתירוך/למלכתם היחידה/ויחלקו איתך את לחם צערך" ("אנשי הגשם"/רחל שפירא).
בסצנת הסיום פנקס הקטן מובל לפתחו של הלא נודע ישוב על כיסא. זה היה אותו כיסא ששימש עד לא מכבר את "הוד מעלתה", וברגעיו האחרונים נדמה כי התמזגו להם הגבירה והעבד. לפחות מבחינה אמנותית-תפאורתית היו לאיש אחד, אשלייה אופטית שכמו הייתה שווה הכל, עולם ומלואו עבור גיבורנו המעונה.
אז מהי הערצה? שואלת תוכניית ההצגה "פנקס הקטן" המועלית בימים אלו בתיאטרון תמונע. והמענה לכך הוא רגש אנושי שבו אדם מגלה הערכה רבה כלפי אדם אחר. וזה כבר בעיני המתבונן. פנקס (שבשירו של דן אלמגור, בלחנו של מתי כספי ובביצועו הבלתי נשכח של ששי קשת, היה נער מעלית, ואילו בהצגה הוא פיקולו במועדון ריקודים) לא רואה בזה התבטלות, כניעה או נחיתות. להפך. בשבילו זאת זכות כמעט תנ"כית לעבוד את האישה אליה הוא נכסף. לרומם אותה, לחוש לעזרתה, להיות למענה בכל עת, ואף להרחיק לכת מזה. רוז ספארקס הרקדנית הכי יפה בניו-יורק היא מושא הערצתו, וכפי שהבנתם איננה מבחינה בקיומו. זאת אומרת, לא קיומו הממשי והגשמי, אלא במאווייו להיהפך לבן זוגה. עבורה הוא כלי שרת המיועד לסיפוק צרכיה ותו לא. עבורו היא ההוכחה לגדלות הנפש ולתעצומות הנפש המתגברים בו. "אנשי הגשם ממתינים לך בפינה/נאמנים כצל, סבלניים כזמן/וכל יום שעובר, כל חודש, כל שנה/לוקחים אותך לעבר מפתנם".
המחזאי דניאל בוצר הפליא להמחיש את סיפורו של דיימון ראניון, ולקרום עור וגידים בדמותו (העלובה? החידתית?) של פנקס. סיטואציה טרגית גורמת לרוז לנכות צמיתה, וכשהיא על כיסא גלגלים פנקס הופך למושיע הרגעי שלה. הוא לוקח אותה תחת חסותו, מפרנס ומכלכל אותה ככל שידו משגת, נענה לגחמותיה, ואף מגלגל אותה מניו-יורק אל מיאמי, שם האקלים יטיב עם בריאותה. הבמאית והדרמטורגית דליה שימקו יצקה במומחיות וברגישות את כל מנעד התחושות עבורנו הצופים כשאנחנו מתבוננים בפנקס וברוז. בוז, חמלה, התקוממות. שימקו לא חד-משמעית בהכרח כלפי מי מהדמויות, גם כלפי הנבלים וגם כלפי הנדכאים. היא ממצבת אותם של ציר של זמן, מקום ונסיבות חברתיות. תתכבדו ותשפטו כראות עיניכם.
זהו מסע מפרך שאורך ימים רבים, ובמהלכו פוגשים הצמד ברנשים מפוקפקים, אנשים מיטיבים, ובעיקר מנסים להתוודע אל מה שמתרקם ביניהם. במסע הזה פנקס יעצים את דבקותו בהוד מעלתה, ואילו היא תטעה לחשוב כי פגישה מקרית עם גברבר מרשים במיאמי תגאל אותה מייסוריה, ובמהרה תקשור את גורלה עם גבר חלומותיה, אך במהרה תתברר האמת. הניצול בו השתמשה כלפי פנקס יתהפך לכיוונה כחרב פיפיות, והיא תחווה כצדק פואטי את טעם המניפולציה ההרסנית המוכרת לה כ"כ. בסיומו של המחזה נפגוש את פנקס במצולות השבר של חייו, אך כאמור ראייתו המעוותת תאיר לו את גודל השעה באור נגוהות, ותייצר עבורו מציאות אלטרנטיבית הטעונה במשמעות כמעט הירואית.

המיטב [צילום: דוד קפלן]

שימקו הוציאה את המיטב מכל השחקנים. רפי קלמר כנהג המשאית הביריון וכשוטר האסרטיבי מייצר דמויות מחוספסות הנקרות בדרכם של הצמד. תומר גלרון כבעל המועדון השרמנטי והאלים, כרופא ערל הלב, כשוטר הנחוש וכנווד בעל גוף מהפנט ממש. הוא מחליק לנעליהן של כל הדמויות בטבעיות, וכמו צובע את הבמה באורות אפלים הקורנים מאישיותו. גם עודד מנסטר שמגלם את המספר (שתוהה עימנו האם הערצה היא רגש חיובי) ואת הפסיכיאטר הפוגש ברוז, והופך אותה בלא ידיעתה לאקזמפלר המשרת את מחקרו המדעי, מעולה ומשכנע. האיש היודע הכל, וחושף לעינינו את האמת טיפין טיפין.
גולת הכותרת היא האינטראקציה הרקובה והחולנית של פנקס ורוז. איציק גולן מעבה את פנקס הקטן בשלל היבטים, מאפשר לנו הצצה לנבכי נשמתו המסוכסכת והמשוועת לתשוקה ולאהבה. כהדום לרגליה של הוד מעלתה גולן מדייק את סינדרום הקורבן שאינו מודע לקורבנותו, ואף למעלה מזה. הוא מנגיש עבורנו את טיב הנתינה בכל מחיר, והעיוורון מרצון או שלא מרצון כלפי מי שעבורה הוא בסה"כ אסקופה נדרסת. אנה דוברוביצקי היא רוז האולטימטיבית. מסנוורת ביופיה, קרת מזג עד גירוי חושים, אישה שטן במלוא תפארתה. היא עושה מטעמים מהתפקיד הבימתי שהונח בידיה, ואם תצאו מההצגה רוויי שנאה כלפיה – זה רק בזכות כשרונה הפנומנלי. הקורבן המקרבן שחוזר להיות לקורבן בערוב ימיו מתנוססים מעל שמה. האם היא העניקה בסוף לפנקס את החסד הקטן לזכות בליבה? האם מצאה עבורו שבריר של קיום בחייה? תגלו הכל כשתצפו בהצגה, ותזמזמו עם רוז ופנקס את השורות מתוך השיר: "כשאוהבייך ישכחו/וכל כלבייך ינבחו/אנשי הגשם יאספוך אל מיטתם/והם ירימו את ראשך/ויאמצו את ייאושך/לחממך בפירורי אהבתם".

תאריך:  14/11/2022   |   עודכן:  14/11/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הוד עריצותה - פנקס הקטן מופיע בתמונע
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים נוי
ביקורת: מיכאל, שם זמני - אירוע קסום של מופע מוזיקלי ייחודי המשלב אופרה ומחזמר    העלילה עוסקת בנועה ודור, זוג צעיר המצפה לילד ראשון. אולם, במקום ללדת ולצאת למסע הורות מלא שמחה, הם נקלעים למערבולת מכאיבה שיוצאת מכלל שליטה
ארי בוסל
הדמוקרטים משופשפים היטב בשיעבוד אנשים, ביצירת תלות מוחלטת במסוממים המשתוקקים למנת הסם הבאה    הם המשיח המציל את המסומם על-ידי מתן המנה הבאה וזו שאחריה
מרגלית מולנר-גויטיין
כמעט אין שוחר אמנות שלא ראה אחת מהחבצלות של מונה, אלה כבר אייקון ויזואלי    גם הלבוש זוכה לתצוגות כבוד במוזאונים יחודיים בפריז
יהודית קצובר, נדיה מטר
ארה"ב ממשיכה בקמפיין הדמוניזציה של בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר בו החלה במהלך השבועות שלפני יום הבחירות. כעת מגדיל לעשות שגרירה בישראל, תום ניידס, שמבקש למנוע את החלת הריבונות על יהודה ושומרון
יעקב קורי
קיים רק מודל אחד שעובד, בכלכלה, בפוליטיקה, במדיניות, בחברה: מודל דרך הביניים, של אריסטו, של הרמב"ם, של עשרת המדינות המופלאות, שבהן יש שיווי משקל ושילוב בין שגשוג כמותי וערכי לבין אתיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il