X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
צפוף... [צילום: איתמר לוין]
לונדון מחכה לגוש-דן
עיריית גג (!) מרכזית שתפעל לפי תכנון אסטרטגי ויעדים ברורים ושההחלטות שלה ירדו בהיררכיה לכיוון עיריות המשנה, בדיוק אותו מודל שקיים בלונדון, עשוי בהחלט לשדרג משמעותית את הליכי קבלת ההחלטות בכל התחומים

זוכרים את שירו של חנוך לוין המנוח "לונדון לא מחכה לי"? ובכן, גוש-דן או מה שמכונה בעגה "מדינת תל אביב" מחכה גם מחכה למקבלי ההחלטות, בממשלה, בשלטון המקומי ובמיוחד במוסדות התכנון, על-מנת שייגאלו אותו מהאבסורד בו הוא נתון כיום.
לפרוטוקול, שטחו של גוש-דן המורחב, מנתניה בצפון ועד אשדוד בדרום הינו 1,516 קמ"ר. בשטח זה מתגוררים כיום כ-4.2 מיליון תושבים, כ-40 אחוזים מתושבי מדינת ישראל, ביניהן עשרות רבות של ערים ומועצות מקומיות.
באופן פרדוקסלי דווקא הביזור של המטרופולין לכל כך הרבה עיריות, מועצות מקומיות ויישובים, גורם כבר היום לפגיעה קשה באיכות החיים ואף לקריסת תשתיות. העובדה שעד 2050 צפוי גוש-דן המורחב להכפיל את מספר תושביו לכ-9 מיליון בקירוב איננה מביא נחמה, זאת בלשון המעטה.
מטרופולין לונדון רבתי, לשם השוואה, משתרע על שטח כמעט זהה לחלוטין, 1576 קמ"ר, אולם, וזה אולם גדול, מתגוררים בו יותר מ-12 מיליון תושבים, פי שלושה יותר ממטרופולין גוש-דן. למרות זאת, מי שיבקר בלונדון ויתור אותה לאורכה ורוחבה, לא יבחין בצפיפות ויחוש בעליל שיש כאן יד תכנונית מכוונת.
העובדה שהמטרופולין העיקרי שלנו, למרות שהאוכלוסייה בו קטנה פי 3 לעומת לונדון, סובל כל העת מבעיות כרוניות של צפיפות, זיהום אוויר הולך וגובר, פקקי תנועה הולכים ומתארכים ומדיניות תכנונית קצרת טווח העובדת ב"זיג זג" על-פי הגחמות של אותה קדנציה ו/או לחצים כאלה או אחרים של תושבים.
ניגודי אינטרסים
מטרופולין לונדון, מעבר לעובדה ההיסטורית שתוכננה בו מעכת משוכללת של רכבת תחתית עוד בסוף המאה ה-19, נהנה מתכנון אסטרטגי מדוקדק על כל פרט ופרט, החל מעירית הגג של לונדון רבתי, דרך הרובעים/עיריות המשנה (BOROUGHS) וכלה בשכונות. החל מבנייה, דרך תשתיות פיזיות, ממדרכות ועד לנטיעת עצים.
מטרופולין גוש-דן, להבדיל אלף אלפי הבדלות, מתאפיין בכאוס תכנוני ומעבר לשיתופי פעולה נקודתיים דוגמת השפד"ן, מתאפיינת המערכת התכנונית לא רק בהעדר מניפסט של חזון עתידי ובהחלטות מהמותן, אלא לעיתים קרובות גם בניגודי אינטרסים מובהקים בין כל רשות לרשות.
עובדה זו באה לידי ביטוי מובהק, לדוגמה, בהחלטות סותרות בעליל לגבי התחדשות עירונית, היכן בדיוק תהיה, היכן תהיה תמ"א 38 והיכן פינוי בינוי, וצפויה להיות במהלך השנים הקרובות ב"קרב על המטרו".
דוגמה אבסורדית נוספת הינה המלחמה על אופיה של רמת השרון. האם תישאר יישוב כפרי, לכאורה, או שמא תהפוך להיות עיר גדולה בת 110 אלף תושבים. ברור בעליל שיישוב עירוני הצמוד ממש לתל אביב, והמשתרע על שטח עצום בן יותר מ-21 אלף דונם (יותר מהעיר חולון בת 200 אלף תושבים!), צריך וחייב להיות חלק בלתי נפרד מהעיר הגדולה ולא לעסוק בחלומות באספמיא אודות "שדות תותים לנצח".
דוגמאות נוספות הינן חולון ובת ים המהוות רצף טריטוריאלי אחיד, רמת גן, גבעתיים ובני ברק וערי השרון הדרומי, כפר סבא, רעננה, הרצליה והוד השרון המהוות בפועל ישות אורבנית אחת. כל הדוגמאות הנ"ל, אדגיש, ממושקות לעיר הגדולה תל אביב ורוב תושביהן עובדים, קונים ומבלים בה.
ובכן, האם המסקנה הינה שצריך לאחד את כל הרשויות בגוש-דן לרשות אחת? לא בהכרח. יצירת עיריית גג (!) מרכזית שתפעל לפי תכנון אסטרטגי ויעדים ברורים ושההחלטות שלה ירדו בהיררכיה לכיוון עיריות המשנה, בדיוק אותו מודל שקיים בלונדון, עשוי בהחלט לשדרג משמעותית את הליכי קבלת ההחלטות בכל התחומים, מגורים, תעסוקה, תחבורה ובילוי. ואיך אמר חוזה מדינת היהודים שעל שמו נקראת עיר הלווין הרצליה? "אם תרצו אין זו אגדה"!

הכותב הוא מבעלי משרד "תימור שוורץ אדריכלים", מומחים להתחדשות עירונית ולעירוב שימושים, בעל תואר שני במינהל עסקים בהתמחות אסטרטגיה, יזמות וגישור.
תאריך:  01/12/2022   |   עודכן:  01/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי קולטיניוק
אני בפילאטיס היא בקבוצת ריצה, אני עצמאית והיא שכירה    יש לה שלושה ולי שישה, המספרים לא משנים    אנחנו מתמודדות עם אותם הדברים    שתינו מג'נגלות בין בית, עבודה, זוגיות, ילדים
דלר יוספוב
שלטון בלתי מוגבל בידיים של פוליטיקאים, ובטח של פונדמנטליסטים דתיים, עלול להפוך את המדינה ממדינה חופשית לכלא של ממש עבור אזרחיה. תראו מה עשו פונדמנטליסטים דתיים באירן. יש דברים שאסור לאזרח להתפשר עליהם מול פוליטיקאים ולא משנה מאיזה צד של המפה הפוליטית הם נמצאים
יוני בן-מנחם
הפיגועים האחרונים בירושלים הם כישלון מודיעיני של השב"כ הישראלי שלא הצליח לסכלם מבעוד מועד. גורמים במשטרה מותחים ביקורת על פעילות השב"כ במזרח ירושלים, גורמים ביטחוניים דוחים את הביקורת אך ראש השב"כ רונן בר חייב לבדוק את הטענות ולתקן את הליקויים במהירות
אלי אלון
בלב העיר העתיקה, צמוד למצודה הצלבנית, מול מבנה הסראיה שוכן מוזאון העיר בית שאן    הוא הוקם בשנת 2013 על-ידי מתנדבים, שראו חשיבות בהעברת סיפור מורשת העיר לדורות הבאים, ועד היום הוא פועל עם צוות מתנדבים מהעיר והעמק    חלקם תושבים ותיקים שמספרים את הסיפור ממקור ראשון
דוד ארגז
בעולם לא מושלם כמו שלנו עדיף פתרון לא מושלם מהיעדר פתרון בכלל    זעזוע הוא טלטלה רגשית פנימית שאנו חשים לנוכח מעשים מעוררי סלידה כגון אכזריות קיצונית או התעללות בחסרי ישע. אצל רובנו מדובר בתחושה נדירה ואוטנטית אבל ישנם מזדעזעים מקצועיים ש"זעזועם אומנותם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il