X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המלך חמד בן עיסא והנשיא יצחק הרצוג [צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ]
עם משטרים בלבד?
שוב מחאה נגד השלום בבחריין
התגובה בבחריין לביקורו של הנשיא יצחק הרצוג מהווה תזכורת כואבת כי השלום עם בחריין אינו דומה לשלום עם האמירויות, בעיקר בשל הרוב השיעי במדינה. האופוזיציה ערכה לאחרונה הפגנות ומחאה ברשתות החברתיות. מהם המקורות להתנגדות לשלום בבחריין, ומדוע הנורמליזציה חשובה כל כך לשלטון?
ביקור הנשיא הרצוג בבחריין

השנה יצא לי להיפגש בכנס אקדמי באירופה עם אקדמאית מבחריין. נראה כי היא השתייכה למיעוט הסוני ולא לרוב השיעי במדינה. הסונים הם הקבוצה השלטת במדינה וגם האמידה יותר. השיחה הייתה נימוסית אך לא חמה. כאשר העזתי לשאול האם יש תמיכה עממית בשלום היא שתקה. אז החלטתי לשתף אותה בתחושותיי כי בממלכה הקטנה אין תמיכה עממית רחבה בהסכמי אברהם. אחרי שתיקה נוספת היא הודתה: "נראה לי שאתה רואה את הדברים נכון".
רוב שיעי מאיים
בחריין היא מדינה חדשה יחסית שנוסדה ב-1971 אחרי שנסוגו ממנה הבריטים. מבחינה רשמית היא ממלכה פרלמנטרית. מאז שנת 2002 מתקיימות בבחריין בחירות. אלא שבפועל זוהי ממלכה אבסולוטית בה שולט המלך חמד בן עיסא אאל ח'ליפה השייך לעדת המיעוט הסוני. השיעים מהווים יותר מ-60% מהאוכלוסייה המקומית ובממלכה שוהים מעט יותר זרים (כ-600 אלף עובדים ואנשי עסקים) ממקומיים. לבחריין היסטוריה שיעית עתיקה והיא הייתה מרכז חשוב של העדה עוד מימי הביניים.
בעולם הסוני בכלל ובבחריין בפרט מביטים בשיעים בחשדנות רבה. על ההיסטוריה של השיעים בבחריין בימי הביניים מוטל כתם אפל במיוחד של גניבת האבן השחורה מהכעבה במאה ה-10 בידי כת הקרמטים. להיסטוריה זו מצטרפות פשיטות רצחניות על ערים וכפרים ברחבי הח'ליפות, וגם שוד ורצח של שיירות החאג' (הצליינים למכה). פרשיות אפלות אלה נלמדות עדיין בספרי הלימוד ברחבי העולם המוסלמי ומוזכרות על-ידי מטיפים סונים.
ההיסטוריה של בחריין כוללת גם איום אירני מתמיד. המעצמה הצפווית האירנית כבשה את האי הבחרייני בראשית המאה ה-17 ושלטה בו כ-180 שנה עד שהשתלטו עליה שבטים ערביים. בעקבות המהפכה האיסלאמית באירן ב-1979, ניסתה "החזית האיסלאמית לשחרור בחריין" שמומנה בידי אירן, לערוך הפיכה בממלכה. למרות דיכוי הארגון, הוא ביצע מספר פיגועים בשנות ה-90'. גם כיום חשודים השיעים בבחריין בתמיכה במשטר האיסלאמי באירן ובחוסר נאמנות למלך.
החשש של בית המלוכה ממרד של השיעים גרם לו לייצר תלות אסטרטגית בבית המלוכה הסעודי. בסעודיה מתקיים מיעוט שיעי קטן בחבל קטיף המזרחי והשלטון מדכא אותו כבר שנים. החשש בבחריין נובע גם מהעובדה שהממלכה הקטנה (אף יותר מגוש-דן) מהווה אי מוקף בים במפרץ הפרסי, ואם יתחולל מרד לא יוכל המלך לקבל סיוע יבשתי. על כן, כבר ב-1986 נבנה גשר פהד בין שתי הממלכות, בחריין וסעודיה. החששות של בית המלוכה התאמתו במרס 2011 בעיצומו של "האביב הערבי", כאשר פרצו בבירה מנאמה הפגנות של האופוזיציה השיעית בדרישה לשוויון זכויות. השלטון ראה בהפגנות מרד בעידודה של אירן. כוחות של סעודיה והאמירויות (בעלי ברית סונים) חצו את גשר פהד וסייעו לדכא את המהומות.
החששות של בית המלוכה נובעים גם מהידלדלות עתודות הנפט בשנים האחרונות. ירידה ברמת החיים הגבוה אליה התרגלו המקומיים עלולה לערער את הלגיטימיות של השלטון. בית המלוכה משקיע בשנים האחרונות בבנקאות, בתיירות ובתעשיה כחלופות לנפט. על כן, חיזוק הקשרים הכלכליים עם ישראל חשוב ליציבות שלטונו בית המלוכה.

נגד השלום

האופוזיציה השיעית הייתה המובילה בהתנגדות להסכמי אברהם אליהם הצטרפה בחריין בספטמבר 2020 אחרי האמירויות. האופוזיציה ערכה הפגנות ומחאה ברשתות החברתיות. בשבוע שעבר התעוררה מחאה חדשה על ביקורו של הנשיא הרצוג בממלכה. ברשתות פרסמה האופוזיציה הצהרה: "הימצאות הנשיא של הישות הציונית בבחריין מהווה איום על ביטחון האזור ועל יציבותו. זוהי התגרות בעמנו שמטרתה לייצר אנרכיה בכל הרמות. זהו עוד צעד של השלטון המדכא במדינה, שחל דווקא ביום השהיד הבחרייני ה-16 בדצמבר". הסיסמה החוזרת ברשתות היא "הנורמליזציה היא בגידה". האופוזיציה השיעית הוצאה מחוץ לחוק לפני כשמונה שנים, אך היא פעילה במחתרת כל הזמן.

פוליטיקה פנימית
[צילום: מרפינגווין20]

דגל החזית האיסלאמית של בחריין (משנות ה-80 וה-90) - דומה ל"משמרות המהפכה" ולדגל חיזבאללה של לבנון

הסיסמאות הפרו-פלשתינית נגד הנורמליזציה עם ישראל בהן משתמשת האופוזיציה בבחריין נועדו לייצר דה-לגיטימציה לשלטון בממלכה ולהבליט את העובדה שבית המלוכה אינו מייצג את העם. זה היה גם המסר של התקשורת והרשתות החברתיות במהלך המונדיאל בנסיכות קטר השכנה - השלום הוא רק עם משטרים, בעוד שהעמים הערביים מתנגדים להם בתוקף. בעוד האופוזיציה השיעית בבחריין משתמשת בסוגיה הפלשתינית כדי לנגח את השלטון הסוני, הרי שהשלטון משתמש בנורמליזציה עם ישראל כדי לפגוע באופוזיציה.
בשל היות השיעים רוב במדינה, מנסה מלך בחריין להפעיל נגדם את שיטת המקל והגזר. בניגוד לדיכוי הקשה אותו נוקטים הסעודים כלפי המיעוט השיעי, חמד בן עיסא שיחרר אסירים פוליטיים והוא מאפשר פעילות אופוזיציה מוגבלת, כולל הפגנות נגד הנורמליזציה בבירה. המלך אומנם הוציא מראשית שלטונו ב-2002 מחוץ לחוק את "החזית האיסלאמית", שהייתה מעין חיזבאללה של בחריין, אך הוא מאפשר פעילות מוגבלת של המרכז הבחרייני לזכויות אדם, עוד אמצעי של השיעים למחות נגד השלטון.

מעגלי הביטחון
[צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ]

המסר של המלך בקידום הנורמליזציה הוא שהוא בעל הדעה בממלכה והוא אינו חושש מהאופוזיציה. חמד בן עיסא יצר לעצמו שלושה מעגלי ביטחון שיבטיחו את יציבות שלטונו נגד האיום השיעי והאירני: המעגל הפנימי הכולל צבא של כ-15 אלף חיילים בפיקודו הישיר של יורש העצר סלמאן בן חמד בסיוע ובתגבור חיצוני; המעגל של בנות הברית הסוניות שמוכנות בכל רגע לסייע לשלטון במידת הצורך - סעודיה והאמירויות; והמעגל של המערב - ארה"ב המחזיקה בבסיס הצי בג'ופייר (פרבר של מנאמה) ומאז הסכמי אברהם גם שיתוף פעולה כלכלי וביטחוני עם ישראל.

תאריך:  08/12/2022   |   עודכן:  08/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוב מחאה נגד השלום בבחריין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בסיסים צבאיים מערביים בבחריין
עופר  |  17/03/23 09:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ההפגנות באירן נמשכות והמפגינים רואים בהודעת המשטר על פירוק "משטרת המוסר" ספין שנועד לרצות אותם כדי לעצור את גל המחאה. "מחאת החיג'אב" עדיין לא אמרה את דברה, יש לה פוטנציאל ליצור דינמיקה מתפתחת שתביא ליציאת עשרות או מאות אלפים לרחובות ולהפלת המשטר
ירון פרידמן
מונדיאל קטר 2022 נולד בחטא וממשיך כמונדיאל של התנגשות ערכים ועירוב פוליטיקה בספורט. קטר כהרגלה מנסה ליהנות מכל העולמות: לאפשר לישראלים להגיע לנסיכות וגם לתת להם הרגשה שאינם רצויים. למרות שכמו בכל מונדיאל יש חגיגת כדורגל, כשעושים מונדיאל במדינה קיצונית ותומכת טרור יש לצפות לטעם רע. כיצד כל זה משתקף בתקשורת הערבית?
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח על מתקפות נגד הכוחות הכורדיים, המסכנות את השליטה השברירית של הקואליציה האמריקנית על שרידי דאעש
יורם אטינגר
על הפער בין תפישת העולם של תום פרידמן ומחלקת המדינה לבין מציאות המזרח התיכון    על הזדהות פרידמן עם הפלשתינים אפשר ללמוד מתקופת לימודיו באוניברסיטת ברנדייס, כאשר השתלב בפעילות הפרו-פלשתינית של ארגונים רדיקלים
אורנה מזרחי
המערכת הפוליטית המפולגת עמוקות אינה מצליחה לבחור את מחליפו של מישל עאון, כאשר המדינה שקועה במשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il