X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הקו הסגול [צילום: איתמר לוין]
השפעת התחב"צ על פערי מחירי הדיור
אנו עשויים להיות צפויים להפתעות לא מעטות שבהם אזורים ומתחמים שנחשבים כיום ל"לא יוקרתיים", יהפכו תודות לתחבורה הציבורית המשודרגת למבוקשים הרבה יותר.
אייל בהרי מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

לא מכבר פורסם סקר יוצא דופן בו התברר כי ישראלים רבים מעדיפים לוותר על מקומות עבודה נחשקים עם משכורות גבוהות, המצריכים נסיעה בפקקים משך שעתיים-שלוש מדי יום ביומו. על-פי אותו סקר אחוז גבוה מהנשאלים העדיפו לעבוד מהבית או במקום עבודה קרוב, עם משכורת נמוכה בהרבה, ובלבד שייחסך מהם התענוג היומיומי המתיש.
אם נבדוק, לשם המחשה, את מה שקורה בערים מובילות בעולם, שבהן התחבורה הציבורית הינה מפותחת לעילא ולעילא, נמצא כי לעיתים קרובות האזורים היקרים והנחשקים ממוקמים לאו-דווקא במרכז העיר, אלא בשכונות מרוקחות יחסית, אולם מקושרות היטב ברכבת מטרו מהירה אל המרכז. זה נכון לגבי פינצ'לי, המפסטד וריצ'מונד בלונדון, יישובי הלווין של ניו ג'רסי המקושרים לניו-יורק והיריעה עוד ארוכה.
ואכן, המפתח טמון בפיתוח העתידי הצפוי של תחבורה ציבורית. לאוזן הישראלית הממוצעת, הרגילה לכך שתחבורה ציבורית מהווה ברירת מחדל עממית לעומת הרכב הפרטי, זה יישמע אולי לא סביר, אולם דווקא פיתוח התחבורה הציבורית הצפוי, עשוי בהחלט לצמצם את פערי המחירים בין מתחמים יקרים והרבה פחות יקרים בתוך הערים וכן פערי מחירים בין ערים שונות.
ניסיוני מלמד כי מה שנכון להיום אינו נכון למחר, כלומר לעשור הבא. לטעמי אנו עשויים להיות צפויים להפתעות לא מעטות שבהם אזורים ומתחמים שנחשבים כיום ל"לא יוקרתיים", יהפכו תודות לתחבורה הציבורית המשודרגת למבוקשים הרבה יותר.
לדוגמה, פתיחתו הצפויה במהלך החודשים הקרובים של הקו האדום של הרכבת הקלה, צפוי ללא ספק לצמצם באופן כזה או אחר את פערי המחירים בין תל אביב לבין פתח תקוה ובת ים הממוקמות בנקודות הקצה של הקו. בכמה בדיוק זה יבוא לידי ביטוי? קשה מאוד לדעת, אולם עצם תחילת הקו וצמצום זמן הנסיעה מכשעה בקירוב כיום לכ-15-10 דקות בלבד, יגרום לשינוי תודעתי בתפיסת המרחקים בין הערים.
במהלך השנים הבאות צפויה פתיחתם של עוד שני קווים, הקו הירוק שיחבר את חולון בדרום עם הצפון הישן של תל אביב (אבן-גבירול) בואכה השכונות שמעבר לירקון. גם כאן, כמו במקרה של הקו האדום, צפוי צמצום כזה או אחר בפערי המחירים. הקו הסגול, שיחבר את שכונת התקווה ויתר שכונות דרום-מזרח תל אביב עם מרכז העיר, צפוי לחולל שינוי משמעותי אף יותר.
אולם, וזה אולם גדול, השינוי האמיתי האסטרטגי צפוי ללא ספק עם פתיחת קווי המטרו הצפויה אומנם על-פי ההערכה בעוד כ-15-20 שנה, אולם עצם ההחלטה עליהם, שהינה לטעמי שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסה האורבנית הכוללת של מטרופולין גוש-דן, בדומה למטרופולינים אחרים בעולם, ותביא עימה ביזור שונה בתכלית של הביקושים.
העובדה, לדוגמה, שבדרות רוטשילד ונוה צדק הסמוכה רמות המחירים נעות בין 80 ל-100 אלף שקלים למ"ר, זאת שעה שבמתחם התחנה המרכזית המרוחק מאות מטרים ספורים, מרחק הליכה של 4-3 דקות בלבד, רמות המחירים נמוכים במאות אחוזים, תשתנה ללא ספק בהדרגה וכך גם הקיטוב בין שכונות מבוקשות ללא מבוקשות. בכך, אני מאמין, פיתוח התחבורה הציבורית העתידי יהווה לא רק הכרח בל יגונה תחבורתי, אלא גם ימלא תפקיד אורבני וחברתי חשוב מאין כמותו, מה שיבוא כאמור לידי ביטוי גם בצמצום כזה או אחר בפערים העצומים במחירי הדיור בין אזור לאזור.

הכותב הוא מנכ"ל צים בהרי נדל"ן מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  11/12/2022   |   עודכן:  11/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השפעת התחב"צ על פערי מחירי הדיור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יוקר המחיה
מירב ארד
מבדיקה שנערכה עלה כי העלייה הממוצעת במחיר הייתה 22 שקלים לקילוגרם - גבוה ב-70% מזו הנגזרת מהטלת המס    בנק ישראל -העלייה במחיר תומכת באפשרות שהשוק אינו פועל בתחרות משוכללת
גילעד ושדי
מחירי הנדל"ן לא יעצרו את עלייתם כל עוד לא תיושם מדיניות של שחרור קרקעות סיטונאי ושינוי ברגולציה לטובת הוצאת היתרים ושינוי תב"עות מהיר    העלייה יכולה להיות מהירה או איטית אך היא מזדחלת כלפי מעלה
איציק וולף
היועץ הכלכלי של בנק הפועלים מעריך: צפויה האטה מסוימת בצמיחת הפעילות בענף הנדל"ן, שתורגש גם בצד הביקוש וגם בצד ההיצע של השוק    "המפתח לפתרון משבר הדיור בישראל הוא ביצירת תנאים שיובילו לגידול משמעותי בהיצע הדירות ובתנופת התחלות הבנייה"
איציק וולף
עליות מחירים נרשמו בחודשים אוגוסט וספטמבר 2022 בכל המחוזות והם משלימים עלייה של עד 20.9% במחירי הדירות בישראל בהשוואה שנתית    המחיר הממוצע לדירה עלה ב-1.9% ועומד על כ-1.93 מיליון שקל
איציק וולף
עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות ופירות טריים, שעלו ב-4.1%, הלבשה והנעלה שעלה ב-4.0%, מזון שעלה ב-1%, דיור ותחבורה שעלו ב-0.6% כל אחד ותחזוקת הדירה שעלה ב-0.4%
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il