X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שלמה המלך [צילום: תחריט: גוסטב דורה]
הרהורים בעקבות פרשת "מקץ"
הרעיון, שמקור תוכן החלום הוא בצדדים חבויים ובלתי מודעים בנפש האדם, שורשיו בספרות העתיקה, המצביעה על כך, שבחלום מובעים מאוויים ומשאלות מוסווים בדרך כלל

במרכז הפטרת השבוע, המתחילה בספר מלכים א' פרק ג' פסוק ט"ו, אנחנו נמצא את המילה "חֲלוֹם". במרכז פרשת השבוע שלנו, פרשת "מקץ", המתחילה בספר בראשית פרק מ"א פסוק א', נמצא גם כן את המילה "חֲלוֹם". הדמות המרכזית, המתקשרת להוויה של החלום בפרשת השבוע, היא דמותו של הבן יוֹסֵף, דמות המגיעה לפסגות של מנהיגות מופתית המנווטת כלכלה של מעצמה גדולה. הדמות המרכזית, המתקשרת להוויה של החלום בהפטרה היא דמותו של המלך שלמה, דמות המתקשרת עם מופתיות של חוכמה, המנהיגה את ממלכת ישראל באחד מרגעי השיא שלה כממלכה מאוחדת טרם הפילוג המכאיב.
להפטרה ולפרשת השבוע, החובקות בחובן דרמות חיים משמעותיות בחיי עם ישראל, מתקשר המועד, בו אנחנו קוראים אותן. אי-אפשר להתעלם מהקשר למועד המיוחד, המציין את המרד ההירואי, שפרץ בכ"ה בכסלו בשנת 166 לפני הספירה - מרד החשמונאים. מרד שפרץ בהנהגת יהודה המכבי נגד גזירות אנטיוכוס הרביעי היווני, מרד שכל הוויתו לגרש את החשכה מחיי עם ישראל, שבהנהגתו הרוחנית הזדקפה דמותו של מתתיהו החשמונאי. מרגש לקרוא באותו מעמד על דמויות היסטוריות מתקופות שונות - דמויות שכל המשותף להן עוצמה מוסרית, אותה אנו גאים ליצוק בנדבכי הקיומיות שלנו כעם.
את ההפטרה אנחנו קוראים בשבוע, בו אנחנו מזכירים את המרד שפרץ בשנת 166 לפני הספירה וחווים גם את שלל המאורעות, המסעירים את חיינו בשנת 2022. כמה חשוב שמנהיגנו כיום ישננו ויאמצו את הבקשה המנוסחת בהפטרת השבוע שלנו בספר מלכים א' פרק ג' פסוק ט': "וְנָתַתָּ לְעַבְדֶּךָ לֵב שׁוֹמֵעַ לִשְׁפּוֹט אֶת עַמְּךָ לְהָבִין בֵּין טוֹב לְרָע כִּי מִי יוּכַל לִשְׁפּוֹט אֶת-עַמְּךָ הַכָּבֵד הַזֶּה" - זו המשאלה של שלמה בחלום הלילה בשיח עם אלוהים האומר לו "שְׁאַל מַה אֶתֵּן-לְךָ".
בימים אלו, שהשנאה גואה ברחובות מדינתנו היקרה ובמשכן בית הנבחרים שורה רוח פרועה של עוינות ופרצי שנאות חסרות מעצורים, יש משמעות מיוחדת לפנייה, שכל אחד מאתנו יהיה מצויד בלב שומע, ואלו שחובתם לשאת בנטל הנהגת עם ישראל, שיהיו חמושים ביכולת ההבחנה ביו הטוב ובין הרע ככתוב בפסוק ט' כדי להנחות את העם בישראל אך ורק בדרך הטובה.
הרעיון, שמקור תוכן החלום הוא בצדדים חבויים ובלתי מודעים בנפש האדם, שורשיו בספרות העתיקה, המצביעה על כך, שבחלום מובעים מאוויים ומשאלות מוסווים בדרך כלל. גדולתו של יוסף בפרשת השבוע וגדולת שלמה בהפטרת השבוע, שהם הצליחו לנווט את המשאלות והמאוויים החבויים לנדבכי חיים היסטוריים מופתיים. ההיסטריה היהודית חבה חוב מוסרי גדול למה שחוללו שני המנהיגים, כשלחלום ודרך ההתייחסות אליו העניקו לעם ישראל תמורה היסטרית חשובה ומבורכת.
התמורה בתקופת יוסף, כשעם ישראל נחלץ בזכותו מגלות מצרים. התמורה בתקופת שלמה המלך, המלך האחרון בתקופה המפוארת של הממלכה המאוחדת טרם הפילוג המכאיב בשנת 930 לפני הספירה. השבחים למלך משולבים בביקורת נוקבת, שיש לי על תופעות חברתיות קשות, שאירעו בארבעים שנות מלכותו. אך הביקורת אינה יכולה להפחית מהתרומה רבת החשיבות שהעניק שלמה המלך במישוריות המדינית.

תאריך:  20/12/2022   |   עודכן:  20/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרהורים בעקבות פרשת "מקץ"
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אני גאה להיות יהודי
בן ציון  |  20/12/22 08:47
2
אני חולמת על עולם של שלום
יוספה החולמת  |  20/12/22 11:42
3
גאה בך.
ראובן   |  20/12/22 15:27
4
חג חנוכה שמח. ל"ת
יסמין כ.   |  20/12/22 16:43
5
אנו נושאים לפידים
יהודה המכבי  |  21/12/22 09:50
6
חג חנוכה שמח
נמרוד כפרי   |  21/12/22 16:51
7
גישה יפה לפרשת השבוע ל"ת
כפרי  |  21/12/22 17:26
8
איתן, שמור על הבריאות
בן ציון  |  21/12/22 17:49
9
אור החנוכייה מברך את עם ישראל
בן ציון  |  22/12/22 15:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל – בנושאים גדולים כקטנים    והפעם – מה לקרוא, הומור אינפנטילי, אלימות והרס ואדמה חרוכה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)    חנוכה שמח    "חשוף זרוע קודשך / וקרב קץ הישועה / נקום נקמת עבדיך / מאומה הרשעה / כי ארכה השעה / ואין קץ לימי הרעה / דחה אדמון בצל צלמון / הקם לנו רועים שבעה" (הפיוט "מעוז צור")
שולמית טיקוצ'ינסקי
המשפחה מגלה איך ביום בהיר אחד נעלם מרכז הקליטה ואיתו נעלמה כל מעטפת התמיכה שהיו רגילים להיות חבוקים בזרועותיה    המערכת הזו כאילו נטשה אותם לבדם
ירון פרידמן
נסיכות קטר דאגה שמונדיאל 2022 יהיה המונדיאל הערבי    אחרי איסור האלכוהול, הכאפיות בצבעי כל המדינות, הנפת דגלי פלשתין ועידוד האמיר את הקבוצות הערביות הגיע השיא: הלבשת ליאונל מסי לפני הנפת הגביע בגלימה הבדווית. מהי הגלימה שעטה מסי, מה משמעותה בתרבות הערבית ומדוע היא גם מעוררת כעס?
יוסי אחימאיר
רבות מקבוצות המטיילים בתל אביב, מסיירות בשדרות רוטשילד ומסיימות אל מול בית העצמאות    התלמידים רואים לנגד עיניהם מבנה אטום, שהגישה אליו חסומה    מוזאון היסטורי בשיפוץ
אלי אלון
השחקן, הזמר והיוצר שמעון ישראלי, מאושיות התרבות בארץ המלווה את חיי התרבות בארץ מזה שנות דור חוגג בימים אלה 90 שנים להולדתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il