X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ליונל מסי מניף את הגביע [צילום: חסן עמאר/AP]
הכירו את ה"בשת" - החליפה הקטרית שלבש מסי
נסיכות קטר דאגה שמונדיאל 2022 יהיה המונדיאל הערבי אחרי איסור האלכוהול, הכאפיות בצבעי כל המדינות, הנפת דגלי פלשתין ועידוד האמיר את הקבוצות הערביות הגיע השיא: הלבשת ליאונל מסי לפני הנפת הגביע בגלימה הבדווית. מהי הגלימה שעטה מסי, מה משמעותה בתרבות הערבית ומדוע היא גם מעוררת כעס?

רבים הופתעו לראות בטקס הנפת גביע מונדיאל קטר 2022 את אמיר קטר תמים בן חמד מלביש את ליונל מסי קפטן נבחרת ארגנטינה כמה דקות לפני רגע השיא את הגלימה השחורה שנראתה לרבים תמוהה ומוזרה.
אולם בעולם הערבי ישנה משמעות רבה להלבשת הגלימה הנקראת "בִּשְת" (כנראה מהמילה בישתו באכדית = כבוד). זהו סמל קטרי מסורתי שלובשים באירועים גדולים, בטקסי דת ובשמחות. הבִּשְת הוא סמלו של הגבר הערבי המכובד בכל ארצות המפרץ הפרסי מזה מאות שנים. בד"כ צבעו שחור, אך ישנם גם בצבעים אחרים ככחול בהיר, לבן וחום. מה שמייחד אותו מבחינת העיצוב, הוא הפתחים לשתי הידיים, בניגוד לשאר סוגי הגלימות.

סמל הערביות
[צילום: חסן עמאר/AP]

הבִּשְת ידוע כאחד מסמלי הערביות, בדיוק כמו הכאפייה. את הבִּשְת מכינים באופן מסורתי משיערות גמל (עוד סמל לערבי הבדווי) ומצמר מכבשים. הבִּשְת היקר, כמו זה שקיבל מסי, הוא דק ועדין, כך שלא יחמם בקיץ וישמור מפני הרוח בחורף, אך יש בשווקים גם בִּשְת זול ממשי גס יותר שמכינים לעונות הקרות יותר. אם הכאפייה והעַקַאל (בפי הבדוים: עַגַאל) - הרצועה העגולה השחורה השומרת על יציבותו, נחשבים לכתר על ראשו של הערבי, הרי שהבִּשְת נחשב לסמל המכבד את שאר גופו, כמו גלימת נסיך.
סטודנטים המסיימים את לימודיהם בקטר נוהגים במסיבת הסיום ללבוש את הבִּשְת החגיגי עם השוליים מזהב. העבודה לייצור הבִּשְת אינה פשוטה ומצריכה צוות מומחים לעבודת יד ותפירה. לייצור בִּשְת יחיד דרוש כמעט שבוע עבודה לצוות של לפחות שישה עובדים במספר שלבים של רקמה. עלותו בהתאם לאיכות המשי נעה בין 400 ל-2000 דולר. המשי היקר ביותר הוא ה"כּוּפי" (ליד נג'ף) המיובא מעירק והזולים יותר מבוססים על משי מיפן או מאנגליה.

גלימת המלכים למלך הכדורגל
[צילום: חסן עמאר/AP]

מלבד נסיכי אאל ת'אני בקטר, נוהגים ללבוש אותו בקביעות מלכים ונסיכים של כל מדינות המפרץ הבדווים, בהם המשפחות המובילות - משפחת סעוד בסעודיה, ח'ליפה בבחריין, נהיאן באמירויות וצבאח בכוויית.
מבחינת השקפת עולמם של הקטרים, במונדיאל ערבי ראוי להלביש את מלך הכדורגל בלבוש המלכים הערביים.
אולם במערב היו שהפנו ביקורת על הצעד הקטרי וטענו שבאופן סמלי, הגלימה שעטפה את מסי הסתירה את החולצה הלאומית של ארגנטינה, להפגין את שליטת קטר על הכדורגל בכלל, ועל כוכבי הגמר מסי ואמבפה בפרט. נזכיר כי קטר היא הבעלים של קבוצת PSG - פריז סאן ג'רמאן שם משחקים שני אלופי העולם.
אחרים ראו בצעד זה המשך לתופעת ה-SPORTWASHING, אירוח תחרויות ספורט להלבנת משטרים אפלים. במקרה של קטר מדובר בנסיכות שתמכה ועדיין תומכת באחים המוסלמים, בחמאס ועוד ארגוני טרור סוני במזרח התיכון.
כדאי להעיר גם כי בכמה עיתונים במדינות ערב נאלצו להסביר מהו הבגד שהולבש על מסי, כמו ב"מִסְר אל-יום" (מצרים היום) שם הסבירו מהו "הבגד הערבי במחיר הדמיוני" שלבש כוכב ארגנטינה. הסיבה לכך היא שכבר כמה עשרות שנים הבִּשְת נפוץ יותר במדינות המפרץ השבעות והעשירות ופחות באזורים של עולם הערבי הרעב והעני, כגון ארצות המגרב, מצרים, סוריה, ירדן ולבנון. במדינות אלה נחשבים בגדים כמו הבִּשְת לנכסם של עשירים בלבד ומזכירים את חוסר הצדק החברתי-כלכלי בעולם הערבי.

תאריך:  19/12/2022   |   עודכן:  19/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכירו את ה"בשת" - החליפה הקטרית שלבש מסי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מונדיאל בקטר החזיר אותי ל-1936
יהודי מבוגר  |  23/12/22 15:06
2
לבוש ערבי
לב-ארי  |  24/12/22 08:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יואל גוז'נסקי, טוביה גרינג
קבלת הפנים החמה לנשיא סין בלטה מול הקרירות בה התקבל ביידן    בטווח הקצר מדינות ערב קשורות לארה"ב, אך סין חזק בתמונה
ירון פרידמן
התגובה בבחריין לביקורו של הנשיא יצחק הרצוג מהווה תזכורת כואבת כי השלום עם בחריין אינו דומה לשלום עם האמירויות, בעיקר בשל הרוב השיעי במדינה. האופוזיציה ערכה לאחרונה הפגנות ומחאה ברשתות החברתיות. מהם המקורות להתנגדות לשלום בבחריין, ומדוע הנורמליזציה חשובה כל כך לשלטון?
יוני בן-מנחם
ההפגנות באירן נמשכות והמפגינים רואים בהודעת המשטר על פירוק "משטרת המוסר" ספין שנועד לרצות אותם כדי לעצור את גל המחאה. "מחאת החיג'אב" עדיין לא אמרה את דברה, יש לה פוטנציאל ליצור דינמיקה מתפתחת שתביא ליציאת עשרות או מאות אלפים לרחובות ולהפלת המשטר
ירון פרידמן
מונדיאל קטר 2022 נולד בחטא וממשיך כמונדיאל של התנגשות ערכים ועירוב פוליטיקה בספורט. קטר כהרגלה מנסה ליהנות מכל העולמות: לאפשר לישראלים להגיע לנסיכות וגם לתת להם הרגשה שאינם רצויים. למרות שכמו בכל מונדיאל יש חגיגת כדורגל, כשעושים מונדיאל במדינה קיצונית ותומכת טרור יש לצפות לטעם רע. כיצד כל זה משתקף בתקשורת הערבית?
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח על מתקפות נגד הכוחות הכורדיים, המסכנות את השליטה השברירית של הקואליציה האמריקנית על שרידי דאעש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il