X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ילדי טהרן [צילום: פלאש 90]
לא לשכוח את "ילדי טהרן"
סיפורם של ילדי טהרן מייצג את סיפורן של משפחות רבות של ישראל שהגיעו לארץ מתוך שואה והצליחו להגיע לתקומה

בכל שנה ביום השואה אנחנו חוזרים שוב ושוב על אותם סיפורים מצמררים שעברו על היהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה. אנחנו שומעים סיפורי אימה וסיפורי גבורה השזורים בתוך התודעה הלאומית היהודית של כל אחד מאיתנו. אין אחד מאיתנו שאין לו קשר לשואה בצורה כזו או אחרת וגם אני גדלתי כבת לניצולי שואה, אשר בכל יום במהלך ילדותי ובגרותי שמעתי על התלאות שהם עברו עד שהגיעו לארץ.
ב-1943, עת מלחמת העולם השנייה משתוללת באירופה, עלו לארץ ישראל ילד וילדה בני 14, הלה ויוסק'ה. השניים שלימים התחתנו והפכו להוריי, עלו כחלק מקבוצה של 730 יהודים שהגיעה אל הארץ לאחר שעברה דרך תלאות שנמשכה יותר משלוש שנים וארכה למעלה מ-15,000 ק"מ בין סיביר, אוזבקיסטן וטהרן. הוריי וילדי טהרן האחרים נקלטו בהצלחה בקיבוצים ואף עזרו בהקמת יישובים רבים ברחבי הארץ. הם למדו במהירות עברית, התגייסו לצבא ואף הצליחו להשתלב בתפקידי מפתח בחברות ובארגונים שונים.
כל חיינו, אני ושני אחי, גדלנו על-רקע הסיפורים של אבא ואמא על ילדי טהרן. בכל גיל הם חשפו אותנו לפרטים שנראו להם מתאימים וכך, לאט-לאט נחשפנו לסיפור המלא, כשבכל שנה ההורים הוסיפו לנו עוד נדבך על הידע שכבר צברנו.
גם "ילדי טהרן" עברו את השואה
סיפורם של ילדי טהרן הוא חלק נכבד מהזהות האישית שלי כאישה יהודייה בארץ ישראל. זהו סיפורה האישי של משפחתי והוא מייצג את סיפורן של משפחות רבות של ישראל שהגיעו לארץ מתוך שואה והצליחו להגיע לתקומה. אך בניגוד לילדים של יאנוש קורצ'אק או אנה פרנק עליהם לומדים בכל שנה, דווקא "ילדי טהרן" נשכחו מעל דפי ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה ומעל דפי ההיסטוריה של הקמת מדינת ישראל.
עלינו להוציא את סיפורם של ילדי טהרן אל מחוץ למעגל המשפחתי ולהפיץ אותו לכל עבר. עלינו לשתף בחוויות ובתלאות שעברו אותם ילדים צעירים ורכים בשנים על-מנת ללמוד ממעשי הגבורה שלהם, מאומץ הלב שלהם ומהתעוזה שלהם.
כתיבת הספר, שמספר את הסיפור בצמוד לעובדות ההיסטוריות ומנקודת מבטם באותה התקופה מהווה עבורי הרבה מעבר לתיעוד משפחתי או לעבודת שורשים העוברת בין בני הדודים, הנכדים והנינים. זהו תיעוד היסטורי של מי שהיה שם ונותר לספר על הצלת חיים, על שמירה על הזהות היהודית, על התבגרות בצל המלחמה, על מציאת אהבה ותקווה עם ההגעה לארץ.
סיפורם של "ילדי טהרן" הוא פרק נוסף שחייב להיכתב בדפי ההיסטוריה המתייחסים לילדים בשואה ולעלייה ארצה.

הכותבת היא מחברת הספר "סבא וסבתא ילדים: ילדי טהרן".
תאריך:  20/12/2022   |   עודכן:  20/12/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
ההיסטוריון לב גולינקין כותב בניו-יורק טיימס על הנצחתם של התעשיין אלפרד קרופ ומדעני הטילים ורנר פון-בראון וקורט דובס בידי אוניברסיטאות, נאס"א והצבא - תוך העלמת פשעי המלחמה בהם היו מעורבים
איציק וולף
15 משופטי בית המשפט העליון בהווה ובעבר, ובהם ארבעה מנשיאיו, בספר מאמרים ראשון מסוגו על השואה    את הספר יזם וערך כתב News1, איתמר לוין
אלי אלון
בירושלים נערכו בסוף השבוע שחלף שני אירועים להנצחת זכרו ופעלו של אלי ויזל סופר השואה, חתן פרס נובל לשלום, אוהב ירושלים ואזרח כבוד של העיר    אלי ויזל, שורד השואה שהקדיש מרבית חיו להנחלת זכר ומורשת השואה הלך לעולמו לפני כשש שנים ביולי 2016 בגיל 86
איתן קלינסקי
קשה להבין כיצד חברו יחד בנקים ועורכי דין במדינת ישראל, שהחליטו כי זה סביר בהחלט ומובן מאליו להבנתם לגבות שליש מהפיצוי
איציק וולף
בישיבתה האחרונה החליטה הממשלה לאשר פרויקט לתיעוד מצולם של ניצולי שואה מהארץ ומהעולם, והעברת תהליך דיגיטציה שלהן    "גילם הממוצע של השורדים עומד על 86 ולמעשה נותרו לנו שנים ספורות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il