ההפטרה לפרשת "וַיִּגַּשׁ" היא מספר יחזקאל פרק ל"ז ונושאת את השם "חֲזוֹן הָעֵצִים". בימים אלו של פיצול מכאיב רוויי עוינות, המלווה באלימות מילולית קשה, יש משמעות מיוחדת לקריאת ההפטרה מספר יחזקאל, בה נדרש הנביא על-ידי בורא עולם לקחת את העץ, המסמל את ממלכת ישראל, ואת העץ, המסמל את ממלכת יהודה -
"וְקָרֵב אוֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד לְעֵץ אֶחָד" (שם, פסוק י"ז) וכל זאת למען מטרה אחת
"וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי" (שם, פסוק י"ט) לא עוד מחנות עוינים גדושי שנאה ובוטות לשון - אלא עם אחד מאוחד.
בימינו אנו כשבתוכנו מתרחשת מציאות רוויית ביטויי בוטות לשון קשה וגסת רוח, החובטת בנפש האומה היהודית בגילויי השנאה של מחנה אחד במשנהו, מן הראוי שנחבק בחום את הכמיהה הפועמת בהפטרת השבוע להתקרבות ולהיות עץ אחד, כלשון פסוק י"ט -: וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי".
הנביא יחזקאל כואב את הפילוג של ממלכת שלמה, שאירע בשנת 930 לפנה"ס לשתי ממלכות - ממלכת ישראל בראשות ירבעם בן נבט וממלכת יהודה בראשות רחבעם בן שלמה. הפילוג תבע מציאות חיים מדממת בשנת 930, ובהמשך ממלכת ישראל הצפונית הוגלתה בשנת 721 לפנה"ס לאשור. יחזקאל מנבא בתקופה, כשחלק הארי של העם כבר בגלות אשור וממלכת יהודה חווה את החורבן ואת הגלות לבבל ב-586 לפנה"ס. במציאות זו מייחל הנביא, שיקרמו עור וגידים דברי הנחמה של אלוהי ישראל:
"...אֲדוֹנַי יְהֹוָה אֲנִי לוֹקֵחַ אֶת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל מִבֵּין הַגּוֹיִים, אֲשֶׁר הָלְכוּ שָׁם, וְקִבַּצְתִּי אוֹתָם מִסָּבִיב וְהֵבֵאתִי אוֹתָם אֶל אַדְמָתָם, וְעָשִׁיתִי אוֹתָם לְגוֹי אֶחָד... וְלֹא יֵחָצוּ עוֹד". (שם, פסוקים כ'-כ"א) הם יהיו לעץ אחד.
במציאות חיינו יש מקום לחילוקי דעות פוליטיים בכל מישורי החיים, אך אין מקום לעויינות המזוויעה ולפרצי השנאה הבוטה, להם אנחנו עדים בימים אלו, המציבים אותנו כשני עצים מרוחקים זה מזה וכמעט אין סיכוי שיהיו
לעץ אחד. נראה שגילויי השנאות שפשטן בתוכנו אינם נותנים סיכוי לקרב את העצים -
"יִהְיוּ לְעֵץ אֶחָד" כלשון החזון בהפטרה המנוסחת בהתרגשות רבה על-ידי הנביא יחזקאל.
כואבת עוצמת הפער בין השמימיות הערכית והמוסרית בהפטרה ובין המדברים בשמה בממשלה החדשה שלנו. כואב לשמוע ממנהיגי הממשל החדש, שקוראים ברטט את ההפטרה מספר הספרים, המייחלת לכינון עץ אחד, ומנגד משמיעים ביטויים מחפירים לעבר הנמנים למפלגות הממוקדות במרכז הפוליטי - "אנחנו לא סופרים אתכם", "אנחנו לא מתייחסים אליכם", "שבו בשקט, מי בכלל רואה אתכם". מי שמשמיע ביטוי פוליטי מלעיז נלעג, הסותר את רוח ההפטרה בספר יחזקאל פרק ל"ז, מבייש את ספר הספרים היקר לנו ופוגע קשות בנדבכי הקיום שלנו כעם במדינת ישראל היקרה לנו.
העם בבחירות דמוקרטיות בחר ממשלה, שבראשה יעמוד בנימין נתניהו. הרוב אסור לו לעלות על שרטון של מלל פוגעני - "אנחנו לא סופרים אתכם". אנא, שהרוב יפנים את ערכי הפטרת השבוע מספר יחזקאל פרק ל"ז - "וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי".