X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קבר יוסף [צילום: נאסר אישתייה/פלאש 90]
פרשת "ויחי" (ג')
כואב לראות שאל המנוחה והשלווה לא זכה יעקב להגיע בחייו בארצו-מכורתו, אלא הגיע אל הנחלה השלווה רק במותו ליעקב יש בקשה אחת טרם עצימת עיניו לנצח, והבקשה היא שלא יקברו אותו במקום בו הוא הוא הולך לעולמו, במצרים, אלא שיקברו אותו רק באחוזת הקבר של המשפחה בארץ כנען

פרשת "וַיְחִי" מסיימת את ספר בראשית. תחת הכותרת "וַיְּחִי", שכל משמעותה היא חיים, באה לידי סיום פרשת החיים הנפתלת, הכואבת והסוערת של יעקב אבינו, כשהוא עצמו מסכם את חייו בהתנסחות מאוד נוגה ומדכאת בפרק מ"ז פסוק ט': "מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנוֹת חַיַּי". כאב לי מאוד לקרוא בפרשה, שכותרתה היא "וַיְחִי" ופירושה הוא חַיִים - חַיּוּת איך מסכם את חייו אחד מאבות האומה, כשהדגש הוא על כך שרעים היו ימי שנות חייו.
לדעתי, מבין שלושת האבות, יעקב אבינו עמס על כתפיו במאה ארבעים ושבע שנות חייו את מסע החיים הקשה ביותר, המכאיב ביותר והמורכב ביותר. יעקב נאלץ לנדוד מארצו מכורתו אל הבלתי נודע - "וַיֵּלֵךְ חָרָנָה" (כ"ח, י"א). יעקב ספג רגעי פחד מהבלתי נודע והבלתי צפוי במפגש הממתין לו עם אחיו עשו בשובו לארץ אחרי הרבה שנות היעדרות - "וַיִּרָא יַעֲקֹב מְאֹד..." (ל"ב, ח'). בהמשך נהיה עדים לביטויי חשש לעתידו בארץ עקב מעשי נקם אכזרי שביצעו שמעון ולוי באנשי העיר שכם: "עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיוֹשֵׁב הָאָרֶץ... וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי..." (ל"ד, ח').
מצערת תופעת השסע והקרע הקשה במשפחתו. כשבניו אומרים: "אִישׁ אֶל-אחיו: הִנֵּה בַּעַל הַחֲלוֹמוֹת (יוסף)... וְנַהַרְגֵהוּ" (ל"ז, י"ט). למעשה זה התלוו נורמות חיים מבחילות, נורמות חיים בהמיות, עת האחים יושבים לאכול ואחיהם כלוא לידם בבור שאין בו מים בסביבה מדברית. האחים בחרו להתמודד עם התדרדרותם המוסרית אחרי מכירת אחיהם לסוחרי אדם באמצעות התדרדרות לשקר מבחיל לאבא נסער מהידיעה, שבנו כבר אינו בין החיים - "חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ..." (ל"ז, ל"ג) ומסתייעים בעדות שקרית של כתונת פסים מכוסה בדם. לזה נוסיף את שנות הרעב, שנות ההתמודדות עם מה שמחולל הרעב, והירידה בלית ברירה למורת רוחו של יעקב למצרים, בה חי את שנות חייו האחרונות.
כואב לראות שאל המנוחה והשלווה לא זכה יעקב להגיע בחייו בארצו-מכורתו, אלא הגיע אל הנחלה השלווה רק במותו. ליעקב יש בקשה אחת טרם עצימת עיניו לנצח, והבקשה היא שלא יקברו אותו במקום בו הוא הוא הולך לעולמו, במצרים, אלא שיקברו אותו רק באחוזת הקבר של המשפחה בארץ כנען. פרשת "וַיְחִי" נפתחת בהשבעת יעקב את יוסף שידאג לקבור אותו רק בארץ כנען.
אני מרבה לחזור לפסוקים הראשונים של פרשת "וַיְחִי" מתוך כאב ומתוך תהיה מדוע יעקב אבינו הגיע רק במותו אל המנוחה והשלווה, וזאת אחרי מסכת חיים סוערת ונפתלת שחבטה בו ללא רחם והפגישה אותו בחייו לא פעם אחת עם תחתיות שאול.
כאמור פרשת "ויחי" נפתחה בבקשת יעקב לא להיקבר במצרים אלא אך רק בארץ כנען. הפרשה מסתימת בבקשת יוסף לא להיקבר בניכר אלא בארץ אבותיו. כאן אני חש שיש לי שאלות נוספות שאין עליהן תשובות.
בקשת יעקב לא להיקבר במצרים נענית מיד. יוסף ואחיו עולים לארץ כנען כדי לקבור את אביהם לפי בקשתו ומיד אחרי הקבורה חזרו מצרימה. בקשת יוסף לא להיקבר במצרים לא התקיימה מיד אלא באיחור של ארבע מאות שנה יועלו עצמותיו, כשבני ישראל יצאו ממצרים הם לקחו איתם את גופתו של יוסף. אני מצניע את שלל השאלות הקשורות בהובלת מת ארבעים שנה במדבר, נותרנו עם העדר תשובות מדוע חזרו האחים לארץ מצרים אחרי שקברו את אביהם בארץ כנען. מדוע לא נשארו בארץ. ומדוע ארבע מאות שנה המתינו עצמותיו של יוסף להגיע אל המנוחה והנחלה בארץ האבות.
כאמור פרשת "וַיְחִי" נפתחה בבקשת יעקב להיקבר באחוזת הקבר המשפחתית. הבקשה הופנתה ליוסף והיא התמלאה. יעקב הוא אחרון הנקברים במערת המכפלה בחברון. אך מן הראוי להתייחס להתנצלותו של יעקב בפני בנו יוסף בפרק מ"ח פסוק ז': "וַאֲנִי בְּבוֹאִי מִפָּדָן מֵתָה עָלַי רָחֵל ...וְאֶקְבְּרָה שָֹם בְּדֶרֶך אֶפְרַת הִיא בֵּית לֶחֶם". נראה יעקב כמתנצל בפני יוסף על דבר קבורתה של אמו רחל, שלא עם שאר הורי האומה במערת המכפלה. רחל מתה על אם הדרך ונקברה על אם הדרך. יעקב קונה את שלוותו כאשר הוא משתף את יוסף במצוקה נפשית שאינה מניחה לו. שהאישה האהובה, אימא של יוסף אינה קבורה בקבר האבות של המשפחה. מהפרשה הבאה משפחה זו הופכת ממשפחה לעם.

תאריך:  04/01/2023   |   עודכן:  04/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "ויחי" (ג')
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כואב את ההתרחשויות בבית יעקב
בן ציון   |  4/01/23 15:53
2
איתן, שמור על בריאות איתנה
עיה מול...  |  5/01/23 10:44
3
חבל שיעקב שיקר לאביו יצחק
ירדנה ל.   |  5/01/23 17:49
4
שבת שלום חבר יקר
בן ציון   |  6/01/23 14:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
עלילת הדם שרקחו כל הגורמים הממאנים לקבל את הכרעת הבוחר כנגד הממשלה עוד טרם שהושבעה, הניבו תוצאות מהירות, ההסתה הקשה בתקשורת, מעל בימת הכנסת, בגשרים, נפלו על אוזניים קשובות
דן מרגלית
תודה לגלי בהרב-מיארה, שמסרבת להגן על התפישה המעוותת לפיה אדם אשר הורשע פעמיים בפלילים יכול לכהן כשר, הלא הוא אריה דרעי
דן מרגלית
גס הרוח קיש-קיש, כתבה התלמידה, קשקש בנייד שלו בעוד הד"ר שאשא-ביטון נואמת    היא ביקשה שיאזין לה, והוא השיב "שמענו אתכם שנה וחצי"
יבגני פטישמן
מי שדואג לאיכות הסביבה, עדיף שיוודא הטלת קנסות כבדים על משליכי אשפה בחיק הטבע ולא ינסה להשית את עלות הנזקים על כלל ציבור הצרכנים
יוסי אוחיון
ביסוס השיטה מצריך פירוק המשרדים ומנגנוני השלטון "הישן", יצירת מהומה ומבולקה בכל גופי השלטון בתקווה שהיא תניע ממעמקי התהום הליך של בריאת עולם חדש וטוב יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il