X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לוין. רפורמה נדרשת [צילום: פלאש 90]
השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה
המהפכה המשפטית שהחלה לפני כ-30 שנה מצד הרשות השופטת היא שפגעה בדמוקרטיה הרפורמה שמציע עתה שר המשפטים היא תגובה מאוחרת מאוד על חוסר האיזון המתמשך בית המשפט העליון אינו בסכנה

בית המשפט העליון אינו בסכנה, ואיש אינו מאיים להרוס אותו, או לפגוע בדמוקרטיה, כפי שטוענים סוכני ההפחדה למיניהם. ההפך הוא הנכון: המהפכה המשפטית מלפני כ-30 שנים היא שפגעה בדמוקרטיה, על-ידי הפרת מערכת הבלמים והאיזונים החיונית בין שלוש הרשויות.
למעשה, חולשת הרשות המחוקקת והרשות המבצעת היא שאפשרה לרשות השופטת לחדור לתחומים שאינם שלה. לקח לימין כ-30 שנים להתאושש מהלם המהפכה המשפטית שהונהגה פחות או יותר במקביל למהפכה האוסלואידית. יוזמתו של שר המשפטים יריב לוין היא תגובה מאוחרת מאוד על חוסר האיזון המתמשך.
השופטים אמורים לשפוט לפי החוקים שנקבעו על-ידי נבחרי הציבור, הרשות המחוקקת. לא סביר ש-15 אנשים שאינם נבחרים יתגברו על 120 אנשים שהם נציגי הריבון - ציבור הבוחרים - ונבחרו בבחירות דמוקרטיות. בהשוואה לאזרח מן השורה, לשופטים יש יתרון בידיעת החוק ובסמכות לשפוט לפיו. אבל, בהשוואה לאזרח מן השורה, לשופטים אין כל יתרון בכל הקשור לסבירות ו/או למידתיות.
הוועדה למינוי שופטים מורכבת מתשעה פוליטיקאים, שלושה מתוכם הם גם שופטים. אמון הציבור ברשות השופטת הוא עיקר כוחה. על-כן מצער שהרשות השופטת כורתת שוב ושוב את הענף שעליו היא נשענת ויושבת. מטרתה של יוזמת לוין היא להשיב את האמון ברשות השופטת ואת האיזון בין שלוש הרשויות.
במקביל, גם מוסד היועץ המשפטי לממשלה אינו מתנהג כיועץ אלא כרשות-על, מעל הרשות המבצעת ולעתים גם מעל הרשות המחוקקת, ואף מעז לעתים לכפות את דעתו על רשויות אלה, בשעה שתפקידו - כשמו כן הוא - יועץ, כלומר מי שלפעמים עצותיו מתקבלות ולפעמים לא. על-כן שם התפקיד של היועמ"ש/ית הוא: יועץ.
זו העת לחשבון נפש ולניתוח תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש/ית), תפקיד רב-תחומי, כאשר בין התחומים קיימים ניגוד עניינים וסתירות מובנות. למעשה, מדובר בתחומים אחדים ולא אחד בלבד, וחשוב להפריד ביניהם, כדי שיתבצעו באופן הראוי.
המשך הברכה "השיבה שופטינו כבראשונה" הוא "ויועצינו כבתחילה". נראה שהרישא צריכה להיות מופנית כלפי הרשות השופטת, והסיפא - לעבר היועץ המשפטי לממשלה ויועצים משפטיים ברמות השונות. מעמדם התחזק לבלי הכר, עד-כדי פגיעה בסמכויות הרשות המבצעת, הן כאשר מדובר בנבחרים, הן כאשר מדובר במנהלים והן כאשר מדובר במפקדים, הן בחיים האזרחיים והן בצה"ל. גם כאן יש הכרח לחזור לאיזון הנכון והראוי. חשוב שהיועמ"ש/ית יצטנע מעט, וישיב כבתחילה את תפקודו של מוסד היועץ המשפטי.
ואחרי כל אלה יש לאחל לממשלה החדשה הצלחה במשימותיה החשובות, כולל השבת שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה.

תאריך:  07/01/2023   |   עודכן:  07/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel  אוהד טל  אופיר כץ / Ofir  Katz  אופיר סופר / Ofir  Sofer  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אושר שקלים / Osher  Shekalim  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אליהו דלל / Eli Dallal  אליהו רביבו / Revivo Eliyahu  אלמוג כהן / Almog  Cohen  ארז מלול / Erez  Malul  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דבורה ביטון / Dvora  Biton  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דן אילוז / DAN Iluz  דני בן יוסף דנון / Dani Danon  ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  חמד עמאר / Hamad Amar  חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky  טלי גוטליב / Tali  Gottlieb  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יונתן משריקי / Yonatan Mishraki  יוסף עטאונה / Youssef  Atauna  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב אשר / Yakov  Asher  יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler  יעקב מרגי / yaakov Margi  יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop  יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak  יצחק שמעון סרלאוף  ירון לוי / Yaron Levi  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנסור עבאס / Mansour Abbas  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה רוט / Moshe  Roth  מתן כהנא / Matan  Kahana  נאור שירי  ניר ברקת / Nir  Barkat  סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili  סימון דוידסון / Simon Davidson  עודד פורר / Oded Forer  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  עמית הלוי / Amit  Halevi  צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot  צביקה פוגל / Tzvika  Foghel  צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון דרמר / Ron Dramer  רון כץ / Ron Katz  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלום דנינו / Shalom  Danino  שלי טל מירון / Shelly Tal Meron  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרון ניר / Sharon Nir  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה
תגובות  [ 21 ] מוצגות  [ 21 ]  כתוב תגובה 
1
איזה שטויות...
הירונימוס  |  7/01/23 11:21
 
- הירונימוס והדמגוגיה הרל"בית
עובד 1  |  7/01/23 13:37
 
- מה שכתבת למטה
הירונימוס  |  7/01/23 19:41
 
- קח דוגמאות מכאן ועד קפריסין:
עובד 1  |  8/01/23 12:20
 
- תודה
הירונימוס  |  8/01/23 15:36
 
- תשובה להירונימוס
עובד 1  |  8/01/23 16:50
2
שתי עובדות יסוד נשכחות
עובד 1  |  7/01/23 12:02
3
רף המגלומניה
באום  |  7/01/23 14:27
4
ותפקיד השוטה להשתטות ל"ת
במבה  |  7/01/23 17:31
5
השיבה!
ד"ר עדי ירדן  |  7/01/23 18:54
6
לוין מציל אותנו מדיקטטורה
פרופ' אלישע האס  |  7/01/23 19:28
7
המאמר-השיבה שופטינו...
אורה מחיפה  |  7/01/23 20:06
8
כתבת שטויות במיץ
לנדוי  |  7/01/23 20:27
9
מוטב מאוחר מאשר אף פעם
'שמגר'  |  7/01/23 20:34
10
טוב ויפה ודמוקרטי
ארז  |  8/01/23 08:21
11
ואם יבטלו את החוק
הירונימוס  |  8/01/23 22:36
12
משאלת לב נכונה!! הלוואי ותתממש ל"ת
וינטר הניה  |  9/01/23 09:16
13
מערכת אכיפת החוק חולה מאוד!
אקטואלי  |  14/01/23 10:47
14
כל הכבוד, חזק וברוך ! ל"ת
יהודי מפוכח  |  18/01/23 18:36
15
לד"ר רון בריימן.
שלמה כהן  |  21/04/23 11:21
16
טקסט נפלא, שכואב לראותו
דר קטיה גומברוף  |  25/04/23 09:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 25
עידן יוסף
יו"ר המחנה הממלכתי מציע כי צוות משותף חוצה מחנות יגבש רפורמה משפטית בהסכמה בתוך חצי שנה שתכלול את חקיקת חוק יסוד החקיקה    "נתניהו צריך להחליט אם הוא רוצה לשבור את כללי המשחק או לשמור על מדינת ישראל - ניאבק בהצעה שמטרתה להפוך את ישראל לדמוקרטיה חלולה ולבטל את ערכי מגילת העצמאות"
עידן יוסף
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה הנכנס: "הנושאים שאני רואה כחשובים הם חיזוק השלטון המקומי וחיזוק רשויות חלשות והבאתן לעצמאות. אקדם שולחן עגול עם נציגי השלטון המקומי על-מנת לרתום אותם לשיתופי פעולה עם המדינה"
עידן יוסף
ח"כ יוסף טייב נבחר פה אחד ליו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט    שר החינוך קיש: "דעותיי שונות לחלוטין מאלו של שרת החינוך הקודמת. מה שהיה בחינוך - לא יהיה עכשיו"    השר ביטון: "יש הרבה חדלי ישע וכדי לפתור את זה צריך בולדוזרים. ח"כ טייב הוא בולדוזר"
איציק וולף
ח"כ משה גפני העריך שגם שר האוצר לא ירצה לפגוע בחקלאות ובחקלאים    "היה נראה שמוליכים את החקלאות למקומות לא טובים אבל זה השתנה"
שמחה רוטמן
נאום יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט הנכנס עם בחירתו ליושב-ראש הוועדה [י"א בטבת תשפ"ג, 04.01.2023]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il