אחד המדדים החשובים ביותר מבחינת איכות החיים של התושבים היא רמת הניקיון ברחבי העיר. האחראית על ניקיון העיר היא מחלקת התברואה או שפ"ע (שיפור פני העיר) ברשות המקומית. לצורך הפעילות לניקיון העיר - ניקוי הכבישים והמדרכות, מפעילות הרשויות המקומיות, לצד מאות פועלי ניקיון ידניים, רכבים לטיאוט כבישים ומדרכות מסוגים וגדלים שונים, העוברות ברחובות העיר ובמדרכות הציבוריות ובאמצעות מטאטאים מכניים מסתובבים המותקנים בהם מלקטות את הלכלוך וזה נשאב באמצעות "מערכת שאיבה" ומועבר לתוך מיכל המותקן ברכב.
בעקבות הקושי בגיוס פועלים - מטאטי רחובות ידניים והוצאת מפוחי העולים מחוץ לחוק, גבר בשנים האחרונות בצורה משמעותית השימוש בארץ במכוניות לטיאוט כבישים ומדרכות. בתל אביב ב-2018 היו רק עשרות בודדות של מכונות טיאוט במשמרת בוקר וכיום, כך נמסר, כמעט הוכפל מספרן ויותר. גם בערים חיפה, נתניה, הרצליה, רמת גן, פ"ת, ראשון לציון, גדל השימוש ברכבי טיאוט כבישים ומדרכות.
נהגי מכוניות הטיאוט בכבישים ובמדרכות עובדים בחלקם הגדול במסגרת חברות קבלניות חיצוניות, הזוכות במכרז מטעם הרשות המקומית לניקוי רחובות ומדרכות העיר. החברות הזוכות במכרז גורפות לכיסם סכומי כסף לא מבוטלים מכספי משלמי מיסי הארנונה ומתחייבות תמורת סכומי כסף שניתנים להם לניקיון ראוי ומוקפד של הרחובות והמדרכות בעיר והשטחים הפתוחים בעיר.
תרמית מכוניות טיאוט ברחובות ובמדרכות לפני כמה חודשים סיפר לי תושב אחד הערים בארץ, כי במהלך צעידת הבוקר היום-יומית שלו, הוא מבחין באופן קבוע ברכב טיאוט כבישים ומדרכות הפועל מטעם העירייה, כשחלק ניכר מהזמן בעוברו בכביש אינו מוריד את מטאטא הרכב לכביש ו"כאילו מנקה", והכביש המדרכה נותרים מלוכלכים גם לאחר שרכב הטיאוט עבר בהם. נשארים בהם בדלי סיגריות, עלים, שקיות מזון ולכלוך אחר.
בדקתי את הנושא ביסודיות ואכן מכונית הטיאוט לא מנקה כראוי. הנהג חולף לעיתים באיטיות, לעיתים במהירות רבה ואינו מוריד בחלק מהזמן את מטאטא (או המטאטאים) המותקנים ברכב לכביש, וברחובות נותר לכלוך, גם לאחר שרכב הטיאוט עבר בהם. במילים אחרות נהג הרכב "עושה את עצמו כאילו מנקה".
מה היקף התופעה והאם מדובר בתופעה ארצית קשה לדעת. אני מניח שרוב נהגי רכבי הטיאוט עושים עבודתם נאמנה. עובד קבלן בתחום מכוניות הטיאוט מספר לי כי התופעה של חפיפניקיות, מהירות נסיעה לא מתאימה, ואי הורדת מטאטא או מטאטאי הרכב מצד נהגי רכבי טיאוט קיימת וידועה. זו על פניו סוג של תרמית.
לדברי העובד קיימות כמה סיבות לתופעה: הנהג ממהר-הביתה או לעבודה אחרת. ניקוי יסודי של הרחוב או מדרכה ונסיעה איטית מגבירה את הבלאי של הרכב וכן את כמות הדלק שהרכב צורך ובנוסף מגדילה תדירות הצורך לרוקן את מיכל הרכב בו נאסף הלכלוך. במקרים רבים האחראים על הניקיון מטעם הרשות המקומית כמו מנהלי אזור, רובע וכדומה לא בודקים ומפקחים על פעילות מכוניות הטיאוט. והאמת שלא קל לפקח.
יש בניהם ש"מעלימים עין" מתפקוד "חפיפניק" של נהגי מכוניות הטיאוט, אם זה בגלל קשר חברי עם נהג רכב כזה או אחר או פחד להסתכסך עם הנהג והחברה המעסיקה אותו. הסיכוי שאזרח-תושב יבחין שמכונית טיאוט לא מנקה כראוי את הכבישים והמדרכות או יתלונן על לכלוך של בדלי סיגריות עלים ולכלוך אחר - נמוך. כל אלה עלולים לגרום וכנראה גורמים לאי אלו נהגי רכבי טיאוט כבישים ומדרכות בעלי מוסר נמוך, ולחברות המפעילות אותם, ל"חפף" בניקוי רחובות ומדרכות ערינו.
טוב יעשו ראשי הערים וגם תושבים אכפתיים אם ישכימו בבוקר ויערכו ביקורות פתע ברחובות והמדרכות לבדוק את רמת ניקיון מכוניות הטיאוט. צירפתי לכתבה תמונת רכב טיאוט שצילמתי במקרה ברחוב באחד הישובים כצילום אילוסטרציה לכתבה. יודגש כי לרכב הטיאוט שבצילום ונהגו אין קשר לנושא הכתבה.