X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אור מאיר חשיכה [צילום: שרה שמן/פלאש 90]
אור הפרשה - פרשת שמות
אם בספר בראשית הנושאים המרכזיים הם בריאת העולם ותולדות האבות (והאימהות), עד לירידה למצרים, הרי ספר שמות פותח בנושא גלות וגאולה - שהראשונה שבהן היא גלות וּגאולת מצרים

חדש חדש ונתחדש
בתורתנו הקדושה אין סיום במובן המקובל. כל סיום מהווה התחלה חדשה. כמה סמלי הדבר שבשמחת תורה כשחותמים את קריאת התורה בפרשת 'וזאת הברכה', החותמת את חומש דברים בפרט, ואת סדרת חמשת חומשי צפורה בכלל, מיד מתחילים את פרשת בראשית. כל סיום הוא התחלה חדשה.
אם סיימנו את ספר בראשית בסימן התחזקות: "חזק חזק ונתחזק" - אַת חזק, אני חזק, וביחד נתחזק - הרי את ספר שמות נתחיל בסימן התחדשות: חדש חדש ונתחדש!
אם בספר בראשית הנושאים המרכזיים הם בריאת העולם ותולדות האבות (והאימהות), עד לירידה למצרים, הרי ספר שמות פותח בנושא גלות וגאולה - שהראשונה שבהן היא גלות וּגאולת מצרים, המהוות מודל למחזור שאר הגלויות והגאולה מהן. גלות מצרים סללה את הדרך לגאולה, וגאולת מצרים סללה את הדרך למתן תורה הקדושה ולבניית המשכן, מקום השראת השכינה.
ומה המשותף בין פרשת בראשית לפרשת שמות? שמתם לב, שאת בריאת השמים והארץ ביום הראשון בפרשת בראשית חותם הפסוק "ויהי ערב ויהי בֹקר יום אחד"? זהו סיום יוצא דופן לעומת חתימת הבריאה בשאר הימים, שבהן התורה חותמת כל יום בריאה במספר סידורי של היום, ולא במספר מונה, בנוסח: "ויהי ערב ויהי בֹקר יום שני/שלישי/רביעי/חמישי/שישי".
מה פֶּשֶר השינוי ביום א'? מדוע נאמר "יום אחד", ולא "יום ראשון" כבשאר הימים? נראה לי שטמון כאן רעיון אמוני עמוק. כידוע, היום ביהדות מתחיל מהערב, ולא בכדי. אי-אפשר להתעלם מהסמליות שבדבר. בכל ערב מצפה הבוקר, ובכל חשיכה טמון גרעין האור. לכן אַל יאוש. אם אַת חשה מצוקה, היי בטוחה שבע"ה בקצה המנהרה מחכה לך האור, וכל מצוקה תצמיח בסופה את הישועה.
ביום שבו ברא הקב"ה את כלל הבריאה, השמים והארץ, על כל מכלול הפרטים שבהם (המים, הצומח, החי - וּצבא השמיים בשירות האדם - ושיצאו לאור העולם בימים הבאים), חשוב היה להדגיש את העיקרון שהלילה והיום על סמליותם מכלול אחד הם. הלילה הוא חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מהיום. החשיכה מבשרת את בוא האור שהיא נושאת בכנפיה.
יתרה מכך. ניסיתם להדליק את האור ביום? ביום האור חלש וכמעט לא ניכר. הדלקת אור על-רקע אור קיים, אינה בולטת. מתי האור בולט? דווקא על-רקע החשיכה. אז די בפתיל נר, או בהבהוב פנס, כדי להבליט אותו.
כמה סמלי: עוצמת האור גנוזה במהות האפלה. רק על-רקע החשיכה, יודעים להעריך את עוצמת האור. שימו לב, מי שהיה חולה - יודע להעריך מה זאת בריאות. אדם שהיה בסכנת מוות, יודע להעריך את קדושת החיים, ומי שחווה עוני, יודע להעריך כל תמורה כספית. ועם ישראל, שעבר כבר שלוש גלויות במהלך ההיסטוריה - מצרים, פרס ויוון, ונמצא בעיצומה של הגלות הרביעית גלות אדום - מייחל וּמצפה וכל כך מתגעגע לגאולה השלימה.
זה נכון בחיי הפרט וּבחיי הכלל. "בערב ילין בֶכי, ולבֹקר רִנה". המתכון לגאולה מהגלות הפרטית והכללית הוא להצטייד באמונה. "להגיד בבֹקר חסדך, מתי? כשאמונתך בלילות. כשמרגישים בחשיכה, להאמין שבחסדי ה' יגיע הבֹקר ויפציע האור. גם חומש שמות פותח בגלות מצרים, הסוללת את הדרך אֶל הגאולה הגלומה בה, כפי שהקב"ה מבשר למשה בפרשתנו: "ועתה ... אשלחך אל פרעה והוצא את עמי בני ישראל ממצרים".
כדאי לדעת:
בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים". ועוד: בזכות מה נגאלו ישראל ממצרים? בזכות זה שלא שינו את שמם, מנהגיהם, לבושם היהודי ולשונם לשון הקודש גם בארץ נֵכר, וּבתוך טומאת מצרים שמרו בקנאות על יהדותם.
פתגם השבוע - לא המנצח שמח, אלא השמח מנצח!
שבת שלום ושנזכה לגאולה השלימה במהרה!

תאריך:  12/01/2023   |   עודכן:  12/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני מזרחי
הסטטיסטיקה מוכיחה חד-משמעית כי מאז שנות ה-90 הגיעו אלינו העולים טיפין, טיפין, בקצב שנתי ממוצע של כ-20-10 אלף לשנה
דן מרגלית
הוא מדלג על התחושה המתלווה בדרך כלל לספרים עבי כרס כאילו מרוב עובדות אין רואים את הנושא
יהונתן דחוח הלוי
יו"ר הרשות הפלשתינית אבו-מאזן מכנה את כל האסירים הביטחוניים לא יוצא מן הכלל "לוחמים שביצעו את דפוסי המאבק הבולטים ביותר למען עמנו" ומשבח את כל הפלשתינים ששילמו מחיר (מוות, פציעה, מאסר) במאבק נגד ישראל ובכלל זה המאבק המזוין כ"טהורים", "גיבורים" ו"עזי רוח". האמירות האלה מחזקות את המסר בדבר האחריות השילוחית של ההנהגה הפלשתינית לפעולות הטרור על הדפוסים המגוונים שלהן
יורם אטינגר
המציאות בת 1,400 שנים של המזרח התיכון האלים, הבלתי-צפוי והבלתי-דמוקרטי מאופיינת על-ידי משטרים העולים לשלטון בכח-הזרוע ולא בכח-הקלפי, ולכן הם זמניים, כמו מדיניותם והסכמיהם
עמנואל בן-סבו
בימיו של ביאליק וחבריו אנשי הרוח ניתן היה לקיים מחלוקת קשה, כואבת, מאתגרת ומורכבת, נוקבת על ערכים, אמונות, דעות    זה היה שיח מעמיק ויסודי מעוגן היטיב ביין היהודי המשומר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il