X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: וחיד סאלמי, AP]
הויכוח הפנימי בצמרת האירנית על הטיפול במחאת החיג'אב
בצמרת המשטר האירני התגלו בקיעים וניטש ויכוח על אופן הטיפול ב"מחאת החיג'אב" הנמשכת כבר ארבעה חודשים. המנהיג העליון ח'מינאי משחק משחק כפול ומאלתר ומזגזג כדי להבטיח את המשך הישרדותו בשלטון

אירן הודיעה כי הוציאה להורג בתליה בסוף השבוע שעבר את עלי רזא אכברי, עוזרו של שר ההגנה לשעבר ובעל אזרחות בריטית, לאחר שהורשע בריגול עבור בריטניה. הוא הורשע בפגיעה בביטחונה של אירן ומסירת מידע מודיעיני. אכברי היה עצור יותר מ-3 שנים והוצאתו להורג היא מסר למדינות המערב וישראל שלא להתערב במצב הפנימי באירן וגם מסר פנימי כדי להרתיע את המפגינים שממשיכים בגל "מחאת החיג'אב" נגד המשטר.
גל המחאה הנמשך כבר 4 חודשים מדאיג מאוד את ההנהגה האירנית, הגל הזה הפך לכוח שמאיים על יציבות המשטר, עד כה נהרגו בין 400 ל-500 בני אדם, ביניהם אנשי כוחות הביטחון האירניים, ונעצרו כ-18 אלף בני אדם. הוצאתו להורג של עלי רזא אכברי מסמלת את ניצחון הזרם הקיצוני בצמרת האירנית, על-פי גורמים אירנים בצמרת המשטר פרץ ויכוח כיצד לנסות ולעצור את גל המחאה.
למשטר אין אסטרטגייה ברורה כיצד להתמודד עם ההפגנות אשר מתחדשות לסירוגין באזורים שונים של אירן, דבר אחד ברור, גל המחאה נמשך ואין סימנים לסיומו. כמה בכירים בצמרת המשטר האירני סבורים שיש לגלות גמישות בטיפול בהפגנות ולנסות ולהרגיע את האווירה, לעומתם, ישנם בכירים הדוגלים בהמשך מדיניות "היד החזקה" ודיכוי אכזרי של המפגינים, כולל הוצאות להורג. עד כה הוצאו להורג 4 מפגינים ועוד 14 בני אדם שנגזר עליהם עונש מוות ממתינים לביצוע גזר הדין.
על-פי גורמים אירנים, באליטה של המדינה יש דמויות שתומכות בגל "מחאת החיג'אב" כמו הנשיאים לשעבר חסן רוחאני ומוחמד חאתמי, מנהיג האופוזציה מיר חוסיין מוסאווי, אנשי תרבות ותקשורת, ספורטאים ופוליטיקאים לשעבר. כתוצאה מכך, המשטר האירני אוסר על פוליטיקאים לשעבר לנסוע לחו"ל והמשטר מאיים לחסל את העתיד הפוליטי של כל בכיר במשטר שמתנגד לדיכוי המפגינים וההוצאות להורג, הוצאתו להורג של עלי רדא אכברי היא מסר למותחי הביקורת בזרם הרפורמיסטי באירן.
המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי משחק משחק כפול בכל הקשור לטיפול ב"מחאת החיג'אב", המשטר הפיץ פייק ניוז כאילו בוטלה "משטרת המוסר" האוכפת על נשים את חבישת החיג'אב, הוא קרא לנשים המפגינות "בנותינו" ונפגש עם משלחת של נשים כדי לשמוע את טענותיהן, הוא הורה לשחרר ממעצר שני פעילי אופוזיציה ידועים(מג'יד תוכלי וחוסיין רונקי), הוא הינחה לערוך משפטים מחדש לכמה מפגינים שעליהן נגזר עונש מוות אך מאידך-גיסא, הוא מינה מפקד חדש למשטרה שהינו איש "משמרות המהפכה" שנמצא ברשימת הטרור של משרד האוצר האמריקני בגלל הפרת זכויות האדם. מדובר בגנרל אחמד רזא ראדאן אשר החליף בתפקיד את הגנרל חוסיין אשתרא שהיה בתפקיד מאז 2015.
הויכוח הנטוש בצמרת המשטר האירני נובע גם מחשש להגברת הסנקציות מצד מדינות המערב בגלל המשך הדיכוי האכזרי, מאידך-גיסא, יש גורמים קיצוניים בצמרת שמאמינים זו הדרך היחידה להרתיע את המפגינים, מבחינתם ביטול ביצוע ההוצאות להורג הוא כניעה ללחץ הבינלאומי שרק תעודד את המשך ההפגנות. בסופו של דבר מי שקובע את דרך הטיפול בגל המחאה הוא המנהיג העליון ח'ימנאי, הוא עתיר ניסיון בהישרדות, יותר מ-30 שנה על הכיסא, הוא מתמרן ומזגזג ומחפש דרכים חדשות ויצירתיות לבלום את גל המחאה אך גם לא מהסס להפעיל דיכוי אכזרי של המפגינים.

תאריך:  18/01/2023   |   עודכן:  18/01/2023
+הפרלמנט האירופי ממליץ להכריז על משמרות המהפכה ארגון טרור
18:45 18/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הפרלמנט האירופי קורא ברוב גדול לאיחוד האירופי להכריז על משמרות המהפכה ארגון טרור  ▪  שר החוץ אלי כהן: מברך על ההחלטה

תוצאות ההצבעה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הויכוח הפנימי בצמרת האירנית על הטיפול במחאת החיג'אב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
השר יואב גלנט: "מערכת הביטחון בראשותי, במאמץ משותף בין כלל זרועותיה, תכין את המענה שיאפשר לממשלת ישראל לקבל כל החלטה באשר לבלימת מאמץ הגרעין האירני"    ח"כ בני גנץ: "חתמנו על למעלה ממאה הסכמי שיתוף פעולה ביטחוניים, כולל הסכמים חסרי תקדים עם מדינות רבות כולל מדינות האזור"
ד"ר רז צימט
הדיכוי האכזרי של ההפגנות מקטין אותן משמעותית, אך המשטר מצוי במבוכה: הוא לא יכול להתעלם מהן וגם אינו מוכן לעשות ויתורים
יוני בן-מנחם
המוסד הישראלי מזהה שינוי בהנהגה האירנית אשר לראשונה היא מגלה דאגה רבה "ממחאת החיג'אב" במדינה ומהאפשרות שהיא תביא לשינוי המשטר. גורמי מודיעין במערב מעריכים כי המשטר יגביר את קצב ההוצאות להורג של המפגינים בניסיון לדכא את המחאה, לכן חשוב לדבריהם להגביר את הלחץ הבינלאומי על אירן
עידן יוסף
נשיא רוסיה בירך את נתניהו על נצחונו בבחירות    השניים שוחחו על המלחמה באוקראינה ועל התחמשות אירן ונסיונותיה להתבסס בגבול הצפוני
יורם שוייצר, ענת שפירא, סימה שיין
   יעדים ישראלים ויהודיים מצויים על הכוונת - ולא רק הם
   זוהי הזדמנות לישראל להבהיר לעולם מהי הסכנה שאירן מציבה בפניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il