X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שרי החוץ של אירופה [צילום: וירג'יניה מאיו/AP]
ההתדרדרות ביחסי מדינות אירופה עם אירן
היחסים בין מדינות אירופה לאירן מחריפים על-רקע החרפת הפרות זכויות האדם באירן ומעורבותה של אירן במלחמה באוקראינה. מדינות אירופה הטילו סנקציות על אירן אשר מאיימת בצעדי נגד חריפים שיביאו להסלמה, חידוש המשא-ומתן על הסכם הגרעין אינו נראה כבר באופק

בחודשים האחרונים חלה התדרדרות ביחסים של מדינות אירופה עם אירן בעקבות כמה התפתחויות בינלאומיות. ההתדרדות החלה בעקבות הקיפאון בשיחות הגרעין בוינה והתגברה לאחר המעורבות האירנית במלחמה באוקראינה שבאה לידי ביטוי בסיוע אירני מסיבי לרוסיה בטילים ובכטב"מים לצורך המלחמה באוקראינה.
בנוסף לכך, האירנים עצרו בטהרן כמה אזרחים אירופים בחשד שהיו מעורבים בליבוי ההפגנות נגד המשטר ובעיקר בגלל הדיכוי האכזרי של גורמי הביטחון האירניים, בהנחיית המנהיג העליון עלי ח'מינאי, של הפגנות "מחאת החיג'אב". אירן האשימה בגלוי את ארה"ב, ישראל ובריטניה כי הן שעומדות מאחורי ההפגנות. אירופה החליטה לעשות מעשה וב-23 בינואר הודיעה על שורה של סנקציות שהיא מטילה על אישים וארגונים באירן. אירן גינתה ב-24 בינואר את הסנקציות החדשות שהטילו עליה האיחוד האירופי ובריטניה והבטיחה כי תגיב עליהן.
הסנקציות הוטלו על 37 בכירים אירניים וארגונים, כולל יחידות של "משמרות המהפכה" אשר הואשמו בדיכוי אכזרי של ההפגנות באירן ובהפרת זכויות האדם וגם בגלל הסיוע הצבאי של אירן לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה. בריטניה הטילה סנקציות על "משמרות המהפכה" בגלל הוצאתו להורג של עלי ריזא אכברי, עוזר ההגנה האירני לשעבר ובעל אזרחות בריטית, אשר הורשע בריגול.
הסנקציות האלה מהוות חלק מתגובת מדינות אירופה על הדיכוי האירני האכזרי של הפגנות "מחאת החיג'אב" וההוצאות להורג של כמה מהמפגינים, בהפגנות הנמשכות כבר 4 חודשים נהרגו בין 400 ל-500 בני אדם והמחאה עדיין נמשכת. אירן מתכוונת בתגובה להכריז על רשימת סנקציות מצידה על "מפרי זכויות אדם" באיחוד האירופי ובבריטניה.
הפרלמנט האירופי קרא ב-19 בינואר ל-27 המדינות החברות באיחוד האירופי להכניס את "משמרות המהפכה" של אירן לרשימת הטרור של האיחוד האירופי נוכח הפגיעה הקשה בזכויות האדם באירן. ארה"ב כבר הכריזה על "משמרות המהפכה" של אירן כארגון טרור והטילה עליהם סנקציות חסרות תקדים.
אירן הזהירה את האיחוד האירופי כי הטלת סנקציות כאלה על "משמרות המהפכה" תהייה טעות קשה מצדו, שר החוץ האירני אמיר עבד אל-להאיאן שוחח עם ג'וזף בורל, הממונה על מדיניות החוץ והביטחון של האיחוד האיראפי ואמר לו כי קריאת הפרלמנט האירופי היא "יריה ברגליה של אירופה עצמה". אולם, נראה כי קיימת מחלוקת בתוך האיחוד האירופי שמעכבת את הכללת "משמרות המהפכה" ברשימת ארגוני הטרור.
ג'וזף בורל אומר ב-23 בינואר כי הצעד הזה מחייב החלטה של בית משפט באחת מהמדינות החברות באיחוד האירופי, האם הוא נאחז בטיעון משפטי בגלל חשש מהתגובה האירנית או שאכן יש הצדקה לעיכוב בהחלטה? הדבר אינו ברור. בכל מקרה, השפעת הסנקציות של האיחוד האירופי הינה מוגבלת. ל"משמרות המהפכה" אין משרדים במדינות המערב אבל ההכרזה עליהם כארגון טרור תמקד את הזרקורים על הארגונים במערב שיש להם קשרים עם שגרירויות אירן והחשודים כי הם קשורים ל"משמרות המהפכה".
לראשי "משמרות המהפכה" אין כספים בבנקים בחו"ל או נדל"ן שרשום על שמם, אולם ניתן לרדוף באמצעות הסנקציות האלה את בני משפחותיהם וקרוביהם השוהים בחו"ל, במיוחד כאלה שרוצים ללמוד באויברסיטאות בחו"ל. לאירנים יש דרכים כדי לעקוף את הסנקציות האלה באמצעות הקמת חברות קש במדינות המערב.
התגובה האירנית
כמה חברי פרלמנט אירניים הודיעו כבר כי אם האיחוד האירופי יכליל את "משמרות המהפכה" ברשימת הטרור יהיו לכך כמה תגובות אפשריות.
  • הכרזה אירנית על צבאות האיחוד האירופי כ"ארגוני טרור".
  • אירן תפרוש מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני.
  • יוקפא שיתוף הפעולה של אירן עם הפקחים של הסוכנות לאנרגיה אטומית.
  • תשובש תנועת הספינות האזרחיות והצבאיות של האיחוד האירופי במימי מיצרי הורמוז.
נראה כי הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על אירן הן כתוצאה מלחץ מסיבי אמריקני שמנסה לנטרל את הסיוע הצבאי האירני לרוסיה. ספק רב אם הסנקציות ישיגו את המטרה הזו או ירתיעו את המשטר האירני בכל הקשור לדיכוי האכזרי של ההפגנות, המשטר הזה התרגל כבר לסנקציות מטיל המערב לאורך השנים על אירן ולמד כיצד להחיות עמן.
בהחלט אפשרי שהסנקציות האה רק יגרמו לאירן להדק את קשריה עם רוסיה. בכל מקרה צריך להמתין ולראות מה יהיו הצעדים הבאים מצדה של אירן, דבר אחד ברור, הסיכויים להחייאת הסכם הגרעין בין אירן והמעצמות הולכים ומתמעטים מיום ליום, אירן חברה לציר של רוסיה וסין והיא נמצאת בעימות חזיתי עם ארה"ב ואירופה.
משמעויות
ההכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור והטלת סנקציות עליהם פירושה כי כל מי שמשתייך אליהם ייחשב במדינות המערב כמי שעבר עבירה פלילית. למשמרות המהפכה אין משרדים במדינות המערב אבל ההכרזה עליו כארגון טרור תמקד את הזרקורים על הארגונים במערב שיש להם קשרים עם שגרירויות אירן והחשודים כי הם קשורים למשמרות המהפכה.
לראשי "משמרות המהפכה" אין כספים בבנקים בחו"ל או נדל"ן שרשום על שמם, אולם ניתן לרדוף באמצעות הסנקציות האלה את בני משפחותיהם וקרוביהם השוהים בחו"ל, במיוחד כאלה שרוצים ללמוד באויברסיטאות בחו"ל. לאירנים יש דרכים כדי לעקוף את הסנקציות האלה באמצעות הקמת חברות קש במדינות המערב.

תאריך:  26/01/2023   |   עודכן:  26/01/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההתדרדרות ביחסי מדינות אירופה עם אירן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עידן יוסף
הפרלמנט האירופי קורא ברוב גדול לאיחוד האירופי להכריז על משמרות המהפכה ארגון טרור    שר החוץ אלי כהן: מברך על ההחלטה
יוני בן-מנחם
בצמרת המשטר האירני התגלו בקיעים וניטש ויכוח על אופן הטיפול ב"מחאת החיג'אב" הנמשכת כבר ארבעה חודשים. המנהיג העליון ח'מינאי משחק משחק כפול ומאלתר ומזגזג כדי להבטיח את המשך הישרדותו בשלטון
עידן יוסף
השר יואב גלנט: "מערכת הביטחון בראשותי, במאמץ משותף בין כלל זרועותיה, תכין את המענה שיאפשר לממשלת ישראל לקבל כל החלטה באשר לבלימת מאמץ הגרעין האירני"    ח"כ בני גנץ: "חתמנו על למעלה ממאה הסכמי שיתוף פעולה ביטחוניים, כולל הסכמים חסרי תקדים עם מדינות רבות כולל מדינות האזור"
ד"ר רז צימט
הדיכוי האכזרי של ההפגנות מקטין אותן משמעותית, אך המשטר מצוי במבוכה: הוא לא יכול להתעלם מהן וגם אינו מוכן לעשות ויתורים
יוני בן-מנחם
המוסד הישראלי מזהה שינוי בהנהגה האירנית אשר לראשונה היא מגלה דאגה רבה "ממחאת החיג'אב" במדינה ומהאפשרות שהיא תביא לשינוי המשטר. גורמי מודיעין במערב מעריכים כי המשטר יגביר את קצב ההוצאות להורג של המפגינים בניסיון לדכא את המחאה, לכן חשוב לדבריהם להגביר את הלחץ הבינלאומי על אירן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il