הייעוץ המשפטי לכנסת חיווה דעתו נגד הרפורמה אותה מציעה הקואליציה. יש חשש מוצדק מכך שנקיטה של אמצעים מרובים במקביל, ללא בקרת נזקים ביניהם, עלולה להעיף את המטוטלת הרחק לכיוון הנגדי. אין ספק שעל הייעוץ המשפטי לכנסת להשמיע קולו, אין ספק שעליו לנמק כדבעי את עמדתו. אם הוא משווה למדינות עולם, עליו להביא ראיות על הפער המשמעותי בין ההצעה לבין הנהוג במדינות העולם, אם הוא טוען לתחולה החל מהכנסת הבאה, עליו להביא ראיות מבוססות על חובת הממשלה והכנסת לדחות את התחולה החל מהכנסת הבאה.
ולפחות לגבי דחיית התחולה, מביא היועץ ראיות וכך מצוטט מעמדת היועץ המשפטי:
"בהקשר זה ציינו אנשי הייעוץ המשפטי של הכנסת את ההסדר בדבר אי-אמון קונסטרוקטיבי שנחקק בכנסת ה-19 אך הוחל רק מהכנסת ה-20. עוד ציינו את התיקונים שקבעו בחירות ישירות לראשות הממשלה שלא הוחלו ביחס לבחירות שהתקיימו באותה שנה אלא רק מהבחירות שלאחר מכן, ואת ביטול הבחירה הישירה בשנת 2001 שהוחלה רק על הבחירות שנערכו ב-2003".
בואו נבחן את הסיבות לדחייה בדוגמאות שמציין הייעוץ המשפטי לכנסת:
1) החוק לבחירה ישירה של ראש הממשלה לא היה תקף לבחירות אשר באו מיד אחריו, כי הן התקיימו 3 חודשים לאחר שהחוק עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית, וההערכה הייתה שלא קיימת אפשרות התארגנות פיזית לפורמט בחירות שונה.
2) מספר ימים מצומצם לאחר ביטול החוק לבחירת ראש ממשלה נבחר אריאל שרון בבחירות ישירות לראשות הממשלה (מבלי שהיו אז בחירות לכנסת) וברור שלא היה מקום אז לפזר את הכנסת רק עקב הצורך הטכני לבחור בראש ממשלה בשיטה הישנה, והחזרת השיטה הישנה נדחתה למועד הראשון בו היו בחירות משותפות לכנסת ולממשלה.
3) מדוע נדחתה התחולה של אי-אמון קונסטרוקטיבי מהכנסת ה-19 לכנסת ה-20, לא הצלחתי להבין, מה שברור הוא שאז כמו היום, הייתה יוזמה של הקואליציה, שהובילו מפלגות יש עתיד וישראל ביתנו לשינוי מהותי בחוקי המשילות, ובין חוקים אלה נכללו שינויים עמוקים ומאד שנויים במחלוקת הכוללים את העלאת אחוז החסימה, הגדלת החסמים לפילוג סיעות, אי-אמון קונסטרוקטיבי מלא, הגבלת כמות השרים וסגני השרים ועוד. מחאת האופוזיציה הייתה חסרת תקדים, האופוזיציה החרימה את ההצבעה בכנסת על חוקי המשילות וההצבעות עברו ברוב של חברי הכנסת (61 או יותר) נגד אפס.
כולם התעלמו מ"מסך בערות" ממנו מזהיר כיום הייעוץ המשפטי לכנסת. ההצבעות היו על בסיס מפלגתי קואליציוני ללא כל שיקול "נקי" "אישי" של חברי הכנסת צו על-פי מצפונם - המצדדים הצביעו כאיש אחד בעד חוקי המשילות, והמתנגדים נעדרו כאיש אחד מן ההצבעות.
בעתירות לבג"ץ נגד סדרת חוקי המשילות הגן היועץ המשפטי לכנסת בראשות עו"ד ד"ר גור בליי על הסדרי ה"מהפכה". היועץ המשפטי לממשלה הגן על הסדרי ה"מהפכה" וגם בג"ץ הטביע את חותמו על השינויים הדרסטיים האלה.
אני מאוד מכבד את מוסד הייעוץ המשפטי לכנסת. אני מאוד מכבד את חששו משינוי קיצוני בחקיקה הקשורה לאיזון בין מערכות השלטון. אני מאוד מקווה שבנימין נתניהו ויריב לוין ישכילו להתמקד בעיקר ויעשו כל מאמץ להימנע מלתקוע אצבעות בעיניים, עם זאת מהיועץ המשפטי לכנסת אני מצפה שנימוקיו יהיו נימוקי ברזל.