X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שר החוץ אלי כהן בסודן [צילום: שלומי אמסלם לע"מ]
ישראל בדרך להסכם שלום עם סודן
ישראל השיגה התקדמות ניכרת ביחסיה עם סודן לקראת חתימת הסכם שלום בין שתי המדינות. מדובר בהישג חשוב שיעודד מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות להצטרף לתהליך הנורמליזציה עם ישראל ולגיבוש חזית מדינית וצבאית נגד הסכנה האירנית

אמצעי התקשורת בעולם הערבי עוסקים בהרחבה בדיווחים מישראל ומסודן על התקדמות ניכרת במגעים הדיפלומטיים ביניהן לחתימה על הסכם שלום בין שתי המדינות. שר החוץ אלי כהן ערך בשבוע שעבר ביקור רשמי בסודן וסיכם עם השליט הסודאני עבד אלפתאח אלבורהאן את נוסח ההסכם. טקס החתימה על ההסכם יהיה לאחר העברת השלטון בסודן לממשלה האזרחית שתוקם במדינה, כרגע שולטת בסודן ממשלת מעבר.
עד כה אין תאריך להעברת השלטון בסודן לידי ממשלה אזרחית, המשבר הפוליטי הוא בעיצומו וישנן הפגנות נגד השלטון, כולל הפגנות נגד הנורמליזציה עם ישראל. מפלגות פוליטיות בסודן הביעו התנגדות לנורמליזציה עם ישראל, מפלגת "הוועידה העממית" והגוש האיסלאמי, הכולל 10 מפלגות איסלאמיות, שונות פירסמו הודעות בעקבות ביקורו של שר החוץ אלי כהן בחרטום כי לשליט הצבאי עבד אלפתאח אלבורהאן אין שום מנדט להתנהל באופן שהוא מתנהל בו בנושאים גורליים ללא מנדט עממי וציבורי נרחב.
ביקורו של שר החוץ אלי כהן בסודן הוא מכה לכל מתנגדי הנורמליזציה בעולם הערבי, ובמיוחד לרש"פ, אשר פועלת ללא הרף מול מדינות ערביות ומוסלמיות כדי שלא יחתמו על הסכמי נורמליזציה עם ישראל. שר החוץ כהן אמר בסוף השבוע שעבר: "במקרה שתוקם ממשלה, הם יעבירו את המושכות לניהול אזרחי. זה אינטרס מובהק של סודן שתיפתח לה דלת למדינות מערביות, גם לארצות הברית וגם לישראל". הוא הוסיף כי "סוגיית הסכם השלום יכולה להוות כלי חשוב שדיברנו עליו גם בעבר בנוגע לחזרה של סודאנים מישראל לארצם".
ממשל ביידן סייע לישראל במגעים עם שליט סודן להשגת ההתקדמות המדינית בין שתי המדינות והבטיח לסייע בהשלמת התהליך עד לחתימת הסכם השלום. גורמים מדיניים בכירים בירושלים אומרים כי ההתקדמות במגעים המדיניים עם סודן חשובה מאוד, נוכח החשיבות האסטרטגית של סודן, חתימת הסכם שלום עמה תפתח פתח לכינון יחסים עם מדינות נוספות ביבשת אפריקה וחיזוק הקשרים הקיימים עם מדינות היבשת. יש גם חשיבות היסטורית לביקורו של שר החוץ אלי כהן בחרטום בירת סודן שבה החליטו בעבר מדינות ערב על 3 הלאווים בכל הנוגע לישראל: לא לשלום עם ישראל, לא למשא-ומתן עמה ולא להכרה בישראל.
סודן הצטרפה כבר לפני שנתיים להסכמי אברהם לאחר איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, אולם היחסים עמה עדיין לא נורמלו בגלל חוסר היציבות הפוליטית במדינה. ראש הממשלה נתניהו משקיע כעת מאמץ מדיני אדיר מאחורי הקלעים כדי לכונן הסכם נורמליזציה עם סעודיה, מנהיגת העולם המוסלמי הסוני, בשבוע שעבר ביקר בישראל נשיא צ'אד מהמט דבי וחנך עם נתניהו את שגרירות צ'אד בישראל. תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב נמצא בפני אתגרים גדולים והוא תלוי גם ביחסי ארה"ב עם מדינות ערב.
הפלשתינים טוענים כי איחוד האמירויות האט את תהליך הנורמליזציה עם ישראל, ביקורו המתוכנן של ראש הממשלה נתניהו באבו דאבי נדחה על להודעה חדשה ואיחוד האמירויות התייצב לצד הפלשתינים בדיונים באו"ם, לעומת זאת אסור לשכוח כי איחוד האמירות הכריז באחרונה על הכנסת נושא השואה לתוכניות הלימודים שלו. קטר, שאין להם הסכם נורמליזציה עם ישראל, מובילה את נושא ההתנגדות למדיניות ההתנחלויות של ממשלת נתניהו ומנסה להשפיע על איחוד האמירויות, ישראל צריכה לקחת בחשבון את ההתנהגות הקטרית הזו.
גם ביחסים בין איחוד האמירויות לממשל ביידן יש מתיחות רבה, נשיא איחוד האמירויות השיח' מוחמד בן זאיד עדיין לא נענה להזמנה של הנשיא ביידן לבקר בבית הלבן על-רקע ההתקרבות של איחוד האמירויות לרוסיה ועמדת איחוד האמירויות ביחס לסין. לכן, ההתקרבות בין ישראל לסודן היא חשובה מאוד, היא מקרינה באופן חיובי על האווירה הכללית ביחסי ישראל עם מדינות ערב.
גורמים ביטחוניים בישראל מציינים את החשיבות הביטחונית שיכולה לצמוח מהסכם השלום בין ישראל לסודן בכל הקשור לקואליציה נגד אירן שבאה לידי ביטוי בהקמת "פורום הנגב". סודן יכולה לשמש כקו הקדמי של ישראל מול אירן, היא שוכנת לאורך ים סוף והסכם השלום עמה יקנה לישראל דריסת רגל בחוף המזרחי שלה, ישראל תהייה קרובה יותר לבאב אלמנדב ולתימן שממנה פועלים המורדים החות'ים הנאמנים לאירן. לסודן יש גם גבול עם מצרים, לוב, צ'אד, אתיופיה ואריתריאה דבר שיכול לסייע לישראל בפעילות איסוף המודיעין שלה.

תאריך:  06/02/2023   |   עודכן:  06/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
הלירה מתרסקת, האינפלציה דוהרת, הגרעון ממריא, הדולרים אוזלים    אקונומיסט: עשור לאחר עליית סיסי לשלטון, המדינה משלמת את מחיר שגיאותיו
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו מאזן הטיל מס חדש על כל מי שמחזיק במכשיר טלפון סלולרי בנימוק כי הכספים מגביית מס זה נועדו לחזק את ירושלים. הרחוב הפלשתיני זועם על ההחלטה ומאשים את הרש"פ בשחיתות ובגניבת כספים בשמה של ירושלים
כרמית ולנסי, אורנה מזרחי
המצב הפוליטי והכלכלי הקשה בסוריה ובלבנון הוא מכרה זהב לסוחרי סמים בינלאומיים    כעת ארה"ב יוצאת למאבק, וזוהי הזדמנות גם לישראל
ירון פרידמן
שנת 2022 הייתה קשה ביותר בסוריה והיא גם סובלת ממשבר אנרגיה חמור שמשתק את המשק. אלא שלסוריה יש מאגרי נפט שיכולים להקל על המשבר, אז מדוע האזרחים לא נהנים מהתפוקה, ומדוע שנת 2023 תהיה גרועה עוד יותר לסורים?
יוני בן-מנחם
גורמים מדיניים מזהירים כי המדיניות של ממשלת הימין החדשה מעלה את ישראל על מסלול התנגשות עם הרש"פ ועם ירדן ועלולה לפגוע בתהליך הנורמליזציה. גורמי הביטחון מודאגים מההקצנה ברחוב ובפרלמנט בירדן ומצעדים מדיניים שעלול לנקוט המלך עבדאללה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il