X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
רגישות רבה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
הקשר בין פרשת "משפטים" ובין ההפטרה
בעוד פרשת השבוע יזמה מתן זכויות הגנה לעבד העברי ודאגה רבה לעתידו בתום תקופת העבדות, ההפטרה שלנו מספר ירמיהו עלתה מדרגה בתרומתה רבת החשיבות לתרבות של החברה האנושית בעצם השלילה המוחלטת של העבדות בתוך החברה הישראלית

עוצמות הרגישויות ההומאניות והאנושיות כלפי העבד העברי הן שמקשרות בין פרשת השבוע, פרשת "משפטים", מספר שמות בפרקים כ"א-כ"ד להפטרה, המצורפת לה מספר ירמיהו פרק ל"ד. פרשת השבוע, פרשת "משפטים", מגלה רגישות רבה, רגישות מוסרית והומאנית כלפי בן עם ישראל, שהגיע למצב, בו הוא נמכר לעבד - "כִּי תִּקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁש שָׁנִים יַעֲבוֹד וּבַשְּׁבִיעִית יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם" (שמות, כ"א, א').
בעוד פרשת השבוע בספר שמות מגבילה את תקופת העבדות לשש שנים ובשנה השביעית יוצא העבד העברי לחופשי, הרי בהפטרת השבוע בספר ירמיהו יש איסור מוחלט לקיים מערכת של אדון ועבד. בירמיהו ל"ד פסוק ט' אנחנו קוראים את ההוראה המפורשת של הנביא ירמיהו לעם ישראל - "לְשַׁלַּח אִישׁ אֶת-עַבְדּוֹ וְאִיש אֶת-שִׁפְחָתוֹ הָעִבְרִי וְהָעִבְרִיָּה חוֹפְשִׁיִּים לְבִלְתִּי עֲבוֹד-בָּם בִּיהוּדִי אָחִיהוּ אִישׁ".
ארון הספרים היהודי תרם תרומה מבורכת לאוצרות התרבות של החברה האנושית - תרם את היוזמה, המעוגנת בחיי העם היהודי, לפיה אין במציאות חייו של העם היהודי עבד עברי - עבד עולם. יתרה מזאת יש בחוקה המקראית דאגה לעתידו של העבד, שבתום תקופת העבדות יקבל מהמיטב מאדונו להבטחת נדבכי קיומו העצמאיים אחרי שש שנות עבדות.
בעוד פרשת השבוע יזמה מתן זכויות הגנה לעבד העברי ודאגה רבה לעתידו בתום תקופת העבדות, ההפטרה שלנו מספר ירמיהו עלתה מדרגה בתרומתה רבת החשיבות לתרבות של החברה האנושית בעצם השלילה המוחלטת של העבדות בתוך החברה הישראלית. מתוך תחושה של שוויוניות בין כל בני האדם שנבראו בצלם חל איסור מוחלט של עבדות בחברה הישראלית.
לצערי, אנחנו קוראים בספר ירמיהו, שהיו תופעות עצובות. ששרים ובעלי אחוזות אחרי שנענו לדרישת ירמיהו לשחרר את העבדים - "....וַיָּשׁוּבוּ אַחֲרֵי כֵן וַיָּשִׁיבוּ אֶת הֲָעֲבָדִים וְהַשְּׁפָחוֹת אֲשֶׁר שָׁלְחוּ חָפְשִׁיִּים וַיַכְבִּשּׁוּם לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת...." (ירמיהו, פרק ל"ד, פסוק י"א).
ירמיהו נשאר איתן בנאמנות לערכים המוסריים בדבר שחרור מוחלט של העבדים. למרות שהוא השמיע את נבואותיו בשנים, שהמצב המדיני היה קשה מנשוא, במיוחד בימי המלך יהויכין וצדקיהו לא פסק ירמיהו להילחם למען יישום התביעה לשחרור מוחלט של עבדים בחברה הישראלית.
בימי יהויכין וצדקיהו הצבא של נבוכדנאצר מלך בבל צר על ירושלים. למרבה הכאב, הצבא הבבלי מצליח במזימתו להחריב את הבית הלאומי היהודי בשנת 586 לפני הספירה. גם בתקופה קשה זו של מצור ומחסור לחם ירמיהו למען שחרור מוחלט של העבדים.
אני אישית חש סיפוק רב, כשאני קורא את הפטרת השבוע, כי אני קורא בשפה העברית על אדם, שבשפה בה אני דובר הוא יצק את הדפוסים ההומאניים האנושיים האוסרים איסור מוחלט של קיום עבדות בחברה היהודית, איסור שהפך לנחלת ההתרבות האנושית. נעים לקבל את השבת בקריאת פרשת השבוע והפטרת השבוע. נעים להסב לשולחן השבת ולקרוא את הזעקות השוויוניות של הנביא ירמיהו בפר ל"ד.

תאריך:  19/02/2023   |   עודכן:  19/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקשר בין פרשת "משפטים" ובין ההפטרה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לדרוש ביטול חברות קבלן
ישראלה..  |  19/02/23 08:40
2
מאחלת לאיתן שבוע של בריאות
מלבסית מקן השוה"צ  |  19/02/23 09:29
3
להגיד לא לחברות הקבלן
ניצה לוין.  |  19/02/23 11:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורמי מודיעין במערב טוענים כי המנהיג החדש של ארגון אל-קאעידה, "סיף אלעדל" אלמצרי, מסתתר באירן וזוכה להגנה של "משמרות המהפכה". אירן מכחישה    אירן נותנת מקלט לרבי מחבלים והגיעה העת שמדינות המערב יטילו עליה סנקציות נוספות, ישראל מסייעת לארה"ב בלכידתם או בחיסולם
עו"ד יוסי דר
הנשיא לשעבר אהרן ברק אמר שלא התערב בזמנו בחקיקת חוק יסוד חופש העיסוק    אך העובדות שונות: הוא הריץ מכתב בן עשרה עמודים אל ראש ועדת החוקה של הכנסת באמצעותו הפעיל השפעתו
איתן קלינסקי
פרק כ' בספר "דברים" פרנס במרוצת הדורות ברוחב לב הגיגים ספרותיים משיחיים ושירה לאומנית לוחמנית. נתן זך הוא המשורר היחידי, שדווקא מפרק רווי אלימות מלחמתית, הצליח להעביר את הקורא לעולם רווי אווירת שלום, כשנטל מתוכו את המילים "כי האדם עץ השדה"
איתן קלינסקי
לממשלת ה-D9 חשוב לה מאוד לבטל את העצמאות של מח"ש, לבטל אפשרויות הפעולה התקינה של גוף חוקר, שצריך וחייב בעקבות חקירה להעמיד לדין גם את בעלי הסמכויות הרבות
עמנואל בן-סבו
בעוד מדינת ישראל שקועה עד צוואר בענייניה הפנימיים, יש מי שעומדים בצד וצופים במאבק המתנהל ברחובות הערים, שומעים את הקריאות למרי אזרחי, למלחמת אזרחים, למרד מיסים, לסירובי פקודה ולהשבתה כללית, בעוד השסע מתרחב ומעמיק, ומייחלים לפרימות נוספות במארג המיוחד שהיה סימן ההיכר של החוסן הישראלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il