X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שמחה תמידית [צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90]
'משנכנס אדר מרבין בשמחה'
מכיוון ששמחה צריכה להיות תמיד, אפילו בחודש אב, שהרי הציווי של 'עבדו את ה' בשמחה' הינו ציווי קבוע

שנינו במשנה 'משנכנס אב ממעטין בשמחה'. הגמרא מוסיפה על כך את הלימוד 'כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה, כך משנכנס אדר מרבין בשמחה'.
רואים אנו בזה שני עניינים הופכיים:
א. מהלשון 'כשם' משמע, שעיקר העניין הוא 'משנכנס אב ממעטין בשמחה', הנאמר בפירוש במשנה, ואילו העניין של 'משנכנס אדר מרבין בשמחה', אינו אלא 'כשם' הנלמד מ'משנכנס אב'.
ב. מצד שני, רואים אנו שבנוגע למעשה, הרי העניין של 'משנכנס אב ממעטין בשמחה' הינו מוגבל, משום שלא ממעטין בכל העניינים, כי הרי ישנם ענייני שמחה גם בחודש אב. לאידך, 'משנכנס אדר מרבין בשמחה' - הרי זה ללא שום הגבלות, 'עד דלא ידע'.
לכאורה אינו מובן: הרי כל הלימוד של 'משנכנס אדר מרבין' נמשך מהלימוד של 'משנכנס אב ממעטין', כלשון הגמרא 'כשם' - מדוע 'משנכנס אדר מרבין בשמחה' בא לידי ביטוי בפועל, הרבה יותר מהלימוד ממנו הוא נמשך 'משנכנס אב ממעטין וכו'?
הביאור בזה בפשטות - מכיוון ששמחה צריכה להיות תמיד, אפילו בחודש אב, שהרי הציווי של 'עבדו את ה' בשמחה' הינו ציווי קבוע (כפי שהרמב"ם כותב בארוכה בסיום הלכות סוכה ולולב) לכן, בחודש אדר כשמוסיפים על הציווי הקבוע את העניין 'מרבין בשמחה' - הרי זה מגיע לשמחה בלי גבול 'עד דלא ידע'. לאידך, ה'ממעטין' הוא מוגבל, כיון שגם בחודש אב צריכים להיות ענייני שמחה מסוימים מצד הציווי של 'עבדו את הוי' בשמחה'.
תורת החסידות מסבירה את פנימיות העניין:
תכלית הכוונה של בריאת העולם היא, שעם ישראל יביא לידי פועל את העניין של 'נתאווה הקב"ה להיות לו יתברך דירה בתחתונים' - שיהיה להקב"ה דירה כאן למטה בעולם הזה הגשמי. וכשם שאדם הדר בדירה, הוא נמצא שם כל כולו כפי שהוא ובכל עצמותו, כך הוא גם הפירוש של 'דירה בתחתונים', שהקב"ה רוצה ומתאווה להתגלות ולהאיר בעולם הזה הגשמי בכל עצמותו ומהותו יתברך.
דוד המלך כותב בתהילים 'עוז וחדוה במקומו', שבמקום בו נמצא הקב"ה ישנה שמחה. זאת אומרת שכדי לעשות לו יתברך 'דירה בתחתונים', בהכרח שיהיה שם 'עוז וחדוה', וכאשר יהודי עובד את ה' בשמחה, אזי העולם יהיה מקומו ודירתו של הקב"ה.
בזה יובן מדוע צריכים להיות תמיד בשמחה. אפילו בזמנים עליהם נאמר 'ממעטין' - גם אז צריכים להיות בשמחה, מכיוון ש'דירה לו יתברך' בהכרח לעשות תמיד, בכל רגע ורגע, שהרי 'זה כל האדם', ו'אני נבראתי לשמש את קוני' אשר על כן, מוטל החיוב להיות תמיד, בכל רגע, בשמחה.
ומה שלפעמים צריכה העבודה להיות בקו של היפך השמחה - יובן גם כן על-פי המבואר בעניין הסדר והאופן שצריך להיות בעשיית הדירה לו יתברך, על דרך משל מאופן עשיית דירה למלך בשר ודם: לכל לראש בהכרח לנקות את המקום מכל לכלוך וכו', ולאחר מכן מייפים אותו בכלים נאים בכדי שיהיה ראוי לדירת המלך.
כך גם בעבודה הרוחנית: תחילה בהכרח לסלק את הזוהמה שנגרמה כתוצאה של 'ומפני חטאינו גלינו מארצנו', שמתבצע ונפעל על-ידי קו המרירות הנעשית בחודש אב, 'ממעטין בשמחה'. אך עלינו לזכור שעבודה בקו זה אינה אלא הכנה לדירה, ואילו את הדירה עצמה, עושים על-ידי שמחה.
כמו-כן יובן מה שנאמר בגמרא 'כשם שמשנכנס אב ממעטין בשמחה, כך משנכנס אדר מרבין בשמחה', שמזה משמע ש'משנכנס אדר מרבין' נלמד ונמשך 'משנכנס אב ממעטין', משום שיתרון האור בא מתוך החושך דווקא. זאת אומרת, שכדי לעורר ולגלות בחודש אדר את השמחה 'עד דלא ידע' - צריך להפוך את החושך לאור באמצעות העבודה הנעשית על-ידי מרירות, ואזי השמחה שמגיעה כתוצאה ממנה, היא גדולה ביותר, בלי גבול.
וזהו הטעם שהשמחה בלי גבול היא בחודש אדר, כיון שאז השמחה באה 'מתוך החושך' על-ידי ביטול גזירת המן, כנאמר במגילת אסתר 'ורבים מעמי הארץ מתיהדים', שכופרים בעבודה זרה ומודים בכל התורה. אזי נעשה 'יתרון האור' - שמחה בריבוי ובלי גבול בכל חודש אדר כנאמר במגילת אסתר 'והחודש אשר נהפך להם מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב', וליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר, כן תהיה לנו.

נערך משיחה של כ"ק הרבי מליובאוויטש
תאריך:  22/02/2023   |   עודכן:  22/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יפעת גדות
מירב ארד
אושר גם החוק שיגדיל את סמכויות בתי הדין הרבניים לדון בעניינים אזרחיים    הפורום החילוני גינה: "פגיעה ישירה בכבודם ובזכויות האדם הבסיסיות של מאושפזים"
יפעת גדות
יפעת גדות
אביתר בן-צדף
למרות שפירותיו המזינים נשמרים לאורך זמן, לא זכה השקד להיכלל בשבעת המינים, שהשתבחה בהם ארץ-ישראל, והוא מצא עצמו בקבוצה המכובדת של "זמרת הארץ" - הפירות המשובחים, שהביאו בני יעקב מתנה ליוסף במצרים    לקראת ט"ו בשבט, חג האילנות וחג הנטיעות - כמה דברים על השקדייה, שלעתים לא מדייקת לפרוח לקראת החג החביב
רשימות נוספות
למה כדאי להשקיע במתנות לחגים לעובדים  /  כתיבת המומחים
נטיעות של כ-45 אלף עצים צופניים   /  יפעת גדות
זרש אשתו של המן הרשע  /  קבוצת ירדן
ט"ו בשבט חג אביב הטבע   /  חניאל פרבר
האם לאחל שנה אזרחית טובה   /  יוסף קנדלקר
מעצב חזון האומה  /  יוסי אחימאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il