X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עולם נסדק והולך [צילום: עודד אנטמן]
מלאכים באמריקה
ביקורת: הצגה פיוטית ופנטזיה הזויה על שנות ה-80 העליזות בארה"ב - נוצץ, נוקב, מרגש ותוסס - תיאטרון הקאמרי

מלאכים באמריקה היא הצגת פנטזיה, שזורה בהזיות, העוסקת בשנות השמונים העליזות בארה"ב, סערת האיידס והומוסקסואליות ועלילות מספר גיבורים מכל שכבות החברה, כולם מתנקזים לגורל בלתי צפוי, נוצץ, נוקב, מרגש ותוסס. ההצגה העולה בתיאטרון הקאמרי תורגמה לשפה עכשווית וקולחת בידי אלי ביז'אווי. הבמאי גלעד קמחי, המנהל האמנותי של הקאמרי, להטט עם להקת השחקנים המוכשרת והתוצאה היא הצגה קסומה והפקה איכותית ועטופה ברבדים בוהקים של אמריקה בגדולתה ובשפלותיה.
המחזה נכתב בשנת 1987 על-ידי טוני קושניר שנתבקש על-ידי מנהל להקת תיאטרון בסן פרנסיסקו, אוסקר יוסטיס, לכתוב על סערת האיידס והשפעתה על החברה האמריקנית. המחזה החזיק בסופו של דבר 7 שעות, מחולקות לשני חלקים והוא הועלה ברחבי העולם וגם בישראל, כל פעם בחצי אחד והראשון של המחזה, מעובד ומקוצר בדרך כלל. המחזה זכה להצלחה רבה וגרף את פרס הפוליצר לדרמה ועוד שני פרסי טוני למחזה הטוב ביותר. המחזה גם הופק לסדרה בטלויזייה.
ההפקה העולה בקאמרי אורכת כמעט 3 שעות כולל הפסקה והיא שופעת הברקות בימוי, משחק נוקב ומוזיקה נפלאה בביצוע תזמורת המהפכה בניצוח רועי אופנהיים. ייתכן שהיה מקום לקצר את ההצגה מבלי לגרוע מתכניה והחוויה התיאטרלית. עם זאת, ההצגה היא קולחת והקהל יושב בדרך כלל מרותק ואינו חש באורך העלילה.

סצינות מרשימות [צילום: אוהד רומנו]

ההצגה רצופה קטעים וסצנות מרשימות ביותר. החל מתמונת הפתיחה הקסומה, תמונת השלג בברונקס והסצנה בה עורך הדין רוי כהן מנסה לשכנע את ג'ו להתברג כמשפטן במרכז השלטון בוושינגטון כדי שיועיל לו ולמהלכיו. השחקן יואב לוי, המגלם את רוי, דמות אמיתית, מגיש משחק מופלא וכל הקטע הוא ייחודי ומעולה. בכלל, אחת מנקודות המפתח בהצגה מתבססת על המזימה למהפכה משפטית כדי לשתול מקורבים בעמדות מפתח משפטיות.
העלילה עוסקת בפריור וולטר הומוסקסואל הגוסס מאיידס שנאלץ להתמודד עם נטישת בן זוגו לואיס איירונסון, קלדן משפטי. פריור הוזה מלאכית שמשנה את תפיסת עולמו. לואיס מתאהב בג'ו פיט משפטן, עוזר לשופט, מורמוני שיוצא מן הארון תוך כדי סערת רגשות עזה ופרידתו מאשתו הרפר, המכורה לכדורים נגד חרדה. עוד אנו פוגשים במשפטן רוי כהן, דמות אמיתית, שהיה ידוע כמי שמסוגל למשוך בכל החוטים המתאימים בממשל. הוא היה מהתובעים במשפט בני הזוג רוזנברג שהוצאו להורג לאחר שהואשמו בריגול לטובת רוסיה. הוא מגלה שלקה באיידס ומסווה את מחלתו בסרטן כבד, כדי שלא יגלו את נטיותיו. רוי מתפאר בכך שהביא להרשעתם בריגול של יוליוס ואתל רוזנברג ואתל מופיעה בחזיונותיו ורודפת אותו. בעלילה גם דמויות מבדחות כמו הרבי שמילוביץ ובליז מאהבו הקודם של פריור.
אלעד אטרקצ'י מגלם באופן מופתי ומצוין את דמותו של פריור. יש לו יכולת הבעה וכישרון דרמטי. משחקו שובה לב ומגולם באורח נהדר. שהם שיינר משחק באורח טוב מאוד את לואיס איירונסון. יש לו יכולת משחק מאוד מוצלחת. נדב נייטס מגלם נהדר את ג'ו פיט, עוזר משפטי המהסס לקבל תפקיד בוושינגטון כדי להיות המושך בחוטים לטובתו של עורך הדין רוי כהן. נדב מושלם בתפקיד והסצנות עימו הם חוויה תיאטרלית. אביגיל הררי נפלאה בדמות אשתו, הרפר. אביגיל מצליחה להביא את משחקה ליכולות מצוינות והקטעים עימה ועם חזיונותיה הם מעולים.

כמיהה לגאולה [צילום: עודד אנטמן]

יואב לוי מוצלח מאוד כרוי כהן והסצנה שלו במשרד היא מצוינת במיוחד. אין ספק שהוא שחקן בעל יכולות תיאטרליות מעולות. לאורך ההצגה יואב מגלם את עורך הדין רוי, שהיה דמות אמיתית, באורח אמין ומופלא. עירית קפלן מעולה כרופא הנרי, האנה ועוד. לעירית יש כשרון משחק מצויין. מיה לנדסמן נהדרת בגילום של הרב שמילוביץ, מלאכית, הומלסית ואמילי. יש לה יכולת משחק מעולה וכישרון בל יתואר בגילום הרב עם העגה הייידישאית שלו. בגילום ההומלסית היא מפגינה משחק תיאטרלי מצוין.
דודו ניב משחק טוב מאוד את אתל רוזנברג בהזיה של רוי וכן את דמות המשפטן מרטין המשתתף בניסיון להדיח את רוי לשתף פעולה בקנוניה להחדירו לצמרת הממשל. מתן און ימי מגלם בהצלחה רבה וביכולת תנועה מרהיבה וגמישה את ההזיות של הרפר, בליז ומר שקרים.
עיצוב התפאורה של ערן עצמון הוא נהדר. התפאורה נעה על מסילות וטומנת פינות חבויות. אנשים נעלמים או שוקעים בבמה, נעלמים בארון בגדים או יוצאים מהמקרר. עיצוב התאורה של אבי יונה בואנו-במבי הוא מצוין. התלבושות בעיצוב של אורנה סמורגונסקי הן יפיפיות. המוזיקה של אמיר לקנר היא נעימה וקצבית ומעיקרי החוויה התיאטרלית.
מלאכים באמריקה מספר על עולם נסדק והולך ועל הכמיהה לגאולה בצילה של מחלה שבאותה עת, לא היה לה מזור. ההצגה הופקה בתמיכת מיכל ויובל רכבי וייתכן שבעתיד הקרוב יתורגם ויעלה החצי השני של המחזה.

הצגה קולחת [צילום: עודד אנטמן]
הכותב הוא עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.
תאריך:  13/03/2023   |   עודכן:  13/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלאכים באמריקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מלאכים באמריקה
ליבנת  |  12/05/23 15:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל פישר
אני דורש שאם מתאפשר למפגיני שמאל לחסום את נתיבי איילון בלי מכות משוטרים ובלי מעצרים והעמדה לדין, יתאפשר גם למפגיני ימין לחסום את נתיבי איילון בלי מכות משוטרים ובלי מעצרים והעמדה לדין
גילעד ושדי
תיטיב הממשלה החדשה לתת מענה מיידי בתקופה זו לרוכשי הדירות ולזוגות הצעירים הנאנקים תחת עול יוקר המחיה ועליית הריביות
עומר מואב
תומכי הרפורמה מוכנים לקחת סיכון אדיר, בשביל משהו, רגע, בשביל מה באמת? מה התכלית של הרפורמה? האם יש כאן משהו ששווה את הסיכון האדיר לכלכלה?
דן מרגלית
ככל שתרחיק המשטרה את האזור החסום בפני מכוניות כן ירבו הצועדים ברגל, והם לא רק ישישים ודור שני ושלישי אלא אפילו רביעי
אריה רפפורט
זכיתי כילד לרקוד ביום הקמת המדינה, ובהמשך חווינו במצוקת המלחמה שהכתה כמעט בכל בית    שנים עברו, המאבק נמשך ואת מחיר הקורבנות המשכנו לשלם    מגש הכסף פגע ונגע בכל בית בישראל והכאב היה עצום ורב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il