X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
השעון הטבעי [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]
שעון קיץ - איוולת מזיקה
כאשר הופעל שעון הקיץ לראשונה לפני יותר ממאה שנה ייתכן שהתועלת הייתה גבוהה מהנזק היום, לעומת זאת, שעון הקיץ מייצר חיסכון קטן מאוד ובמקרים מסוימים אף ייתכן שאינו מייצר חיסכון כלל אלא רק מעביר את הצריכה משעה אחת לשעה אחרת ביממה

הרעיון של הזזת מחוגי השעון פעמיים בשנה לצורך חיסכון באנרגיה נולד אי-שם בסוף המאה ה-19 ואומץ בפועל לראשונה כאמצעי חירום בזמן מלחמת העולם הראשונה. מדינות רבות אימצו מאז את הרעיון, חלקן עשורים רבים מאוחר יותר, אך רבות גם ויתרו עליו בהמשך. נכון להיום, רוב מדינות העולם אינן מזיזות מחוגים פעמיים בשנה. בישראל, שעון הקיץ הונהג לסירוגין לאורך רוב שנות קיומה של המדינה. הגיע הזמן להפסיק עם זה.
מה בעצם רע בלחסוך אנרגיה? אין שום דבר רע בחיסכון לכשעצמו, כמובן. הבעיה היא בכך שהחיסכון אינו משמעותי, ויש לו מחיר: החלק הנראה לעין, אך גם הפחות חשוב, הוא הטירחה שבעצם הזזת המחוגים פעמיים בשנה. אומנם כל הטרחה של הציבור שלא לצורך חיוני בידי הממשלה אמורה להיות פסולה, אך אפשר להבין את מי שמוכן לסבול זאת לצורך חיסכון. אלא שזה רחוק מלהיות המחיר המלא.
ביום שלאחר כל שינוי תמיד ישנם אנשים המאחרים לעבודה עקב בלבול, מה שמטבע הדברים פוגע ביצרנות; ביום הראשון לשעון הקיץ אף קיים סיכון מוגבר לתאונות דרכים ותאונות עבודה מפאת מחסור בשעות שינה עקב קיצור משך הלילה בשעה. אם הבעיה היא בהזזת המחוגים, למה לא לעבור לשעון קיץ למשך כל השנה? רעיון זה אכן עלה לדיון פעמים רבות ואף יושם בפועל במדינות מסוימות; חלקן עדיין מיישמות אותו. התוצאה היא עליה בהפרעות שינה ובעיות רפואיות אחרות ואף בתאונות דרכים כיוון שהמשמעות המעשית של שעון קיץ במהלך החורף היא שרוב הציבור נדרש לצאת מהבית לפני הזריחה באופן יומיומי.
חיים לפי השעון הטבעי, לפיו השמש נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר בשמיים בצהרי היום בדיוק (או קרוב לכך ככל הניתן) הם העדיפים לאדם. כיוון שהן שעון החורף והן שעון הקיץ אינם מייצגים במדויק את השעון הטבעי בישראל, הפתרון האידאלי הוא אימוץ שעון ביניים (גריניץ' +2.5) למשך כל השנה. אין שום דבר קדוש בהפרש שעות שלם מגריניץ' ועובדה היא שישנן מספר מדינות בעולם שבחרו בדרך זו. עם זאת, ככל שישנה העדפה (מסיבות כלכליות) להפרש שעות שלם מול מדינות אירופה, עדיף לבחור בשעון חורף למשך כל השנה בהיותו קרוב יותר לשעון הטבעי.
ואולי בכל-זאת התועלת הכלכלית עולה על הנזקים? כאשר הופעל שעון הקיץ לראשונה לפני יותר ממאה שנה ייתכן שהתועלת הייתה גבוהה מהנזק: ראשית, השימוש העיקרי בחשמל היה לצרכי תאורה והנורות הזמינות היחידות היו נורות ליבון בעלות יעילות אנרגטית נמוכה, מצב שאיפשר לשעון הקיץ ליצור חיסכון שאינו זניח; שנית, רוב מוחלט מהציבור לא נהג ברכב מנועי בדרכו לעבודה (ובכלל), מה שהפך את הסיכון המוגבר לתאונות דרכים לחסר משמעות כמעט; שלישית, ייצור החשמל באותה תקופה התבסס ברובו המוחלט על שריפת פחם, הידוע כדלק מזהם במיוחד, כך שכל הפחתה של השימוש בו יצרה תועלת משמעותית לבריאות הציבור, בעוד שכיום השימוש בפחם הצטמצם דרמטית ובישראל, למשל, רוב החשמל מיוצר באמצעות גז טבעי; רביעית, לרוב מוחלט מהציבור היה שעון אחד או שניים בלבד, כך שהטירחה שבהזזת המחוגים הייתה קטנה.
היום, לעומת זאת, שעון הקיץ מייצר חיסכון קטן מאוד ובמקרים מסוימים אף ייתכן שאינו מייצר חיסכון כלל אלא רק מעביר את הצריכה משעה אחת לשעה אחרת ביממה. כבר בשנות ה-80 של המאה ה-20 היה ברור שהתועלת משעון הקיץ בישראל נמוכה וועדה בראשות השופט שרשבסקי המליצה שלא להפעילו; מחקר אוסטרלי מלפני כעשור וחצי אף מצא נזק קטן.

תאריך:  22/03/2023   |   עודכן:  22/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שעון קיץ - איוולת מזיקה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צודק. הלוואי ויבוטל ל"ת
אחד מהעם9  |  23/03/23 08:33
2
לפחות היו דוחים את המעבר !! ל"ת
המלך עירום  |  26/03/23 09:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמנואל בן-סבו
יש לי חלום ואמונה בצדו    עשרות אלפים, אוגדה, חטיבות, גדודים, פלוגות ומחלקות של לוחמים יהודים שכם אל שכם עם כל חלקי החברה הישראלית לביצור ביטחונה ועוצמתה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית
מיכאל מירו
אחת השאלות במנהל הציבורי שלא ממש מקבלת מענה היא איך בוחרים מנהלים, של גופים ציבוריים. מהשיטות המקובלות, מכרזים, קולות קוראים, וועדות איתור ועוד. אל מולן יש מינויים פוליטיים, נבחרי הציבור הם אלה הבוחרים את המנהלים בסקטור הציבורי
יוני בן-מנחם
חמאס הצליח לקעקע את תדמיתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולהציגו כמושחת וקבלן הביצוע של מערכת הביטחון הישראלית. באחרונה הצליח חמאס להציג את מחמוד עבאס ומקורבו חוסיין א-שיח' כמי שאחראים להרעלתו של יאסר ערפאת, הרחוב הפלשתיני נוטה לקבל את הגירסה של חמאס
דן מרגלית
שופטים שמסכימים להיבחר בחסות לוין ורוטמן הם אנשים הגונים, שילמו להם, והם לא יפירו את הציפיות של העבריינים הפוליטיים
איתן קלינסקי
אני תוהה, האם אלוהי ישראל הוא זה המבקש, שהאדם יתקרב לאלוהיו באמצעות ליפוף רצועות עור על זרועו, העשויות מעור בהמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il