X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: ששון תירם]
מחאה צודקת נגד מתווה בחינות הבגרות
מתווה הבגרויות החדש מפחית אומנם את האחוז של הבחינות החיצוניות בשקלול הציון של התלמידים, אבל עדיין משאיר בחינה חיצונית שמחייבת שינון רב וכמות אדירה של חומר לימוד, ואל הבחינה הזאת נושאים עיניהם התלמידים, המורים ומנהלי בתי הספר הבחינה הזאת נמצאת בראש סדר העדיפות ובאה על חשבון כל השאר - בעיקר על חשבון הערכים והמסרים החינוכיים
ארנון בן-דור פובלציסט

הנהגת ההורים הארצית הכריזה על יום שביתה שמתקיים היום (יום ד', 22.3.23) בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות במחאה על ההחלטה להחזיר את בחינות הבגרות החיצוניות במקצועות החובה רבי המלל (אזרחות, היסטוריה, ספרות, מורשת ותנ"ך). אני מורה לאזרחות והיסטוריה ומחנך כיתה כבר 15 שנים, ואני תומך במחאה נגד מתווה הבגרויות החדש-ישן, גם אם אני מתנגד לשביתות.
מתווה הבגרויות החדש מפחית אומנם את האחוז של הבחינות החיצוניות בשקלול הציון של התלמידים, אבל עדיין משאיר בחינה חיצונית שמחייבת שינון רב וכמות אדירה של חומר לימוד, ואל הבחינה הזאת נושאים עיניהם התלמידים, המורים ומנהלי בתי הספר. הבחינה הזאת נמצאת בראש סדר העדיפות ובאה על חשבון כל השאר.
בחינוך הממלכתי יש שבעה מקצועות חובה (מתמטיקה, אנגלית, לשון, אזרחות, היסטוריה, ספרות ותנ"ך) ועוד שני מקצועות בחירה לפי מגמות (למרות שאפשר טכנית להסתפק במקצוע בחירה אחד). הבחינות החיצוניות מתבססות על שני פגמים גדולים: כמות אדירה של חומר לימוד ומבחן ללא חומר עזר. כל זה גורם ללמידה תחת לחץ גדול מאוד משום שצריך להספיק את כל החומר, וצריך גם לשנן אותו כדי לזכור בעל פה את הכול. מספר שעות הלימוד הוא בלתי נסבל עבור התלמידים. בנוסף, זה גורם ללחץ נפשי גדול, בעיקר אצל תלמידות רציניות.
לשם המחשה, אני הגשתי למבחן בגרות חיצוני באזרחות שהתקיים לפני חודש וחצי. תלמידים של שתי כיתות למדו בימים מסוימים עד 17:00 ונדרשו לשנן הגדרות של כ-150 מושגים לבגרות. אם לא היינו לומדים עד 17:00, לא היינו מספיקים לעבור על כל חומר הלימוד. תלמידות מצטיינות אמרו לי שהן לא מצליחות לקלוט כמעט כלום בשעות האלה. אז מה עשינו בזה? היכן הלמידה המשמעותית שאני כל כך רוצה להעניק לתלמידיי?
מצד שני, רפורמת המח"ר של שרת החינוך הקודמת, יפעת שאשא-ביטון, קבעה שארבעת המקצועות רבי המלל יהיו ללא בחינה חיצונית אלא יתבססו על עבודות חקר. דבר זה היה מציב את המקצועות האלה בתחתית סדר העדיפות של מנהלי בתי הספר שהיו לוקחים שעות ממקצועות אלה לטובת המקצועות שהולכים לבחינת בגרות חיצונית. גם התלמידים היו עושים אחד ועוד אחד ומקדישים את מאמציהם במקצועות של ההיבחנות החיצונית. בעיה נוספת היא שהיבחנות פנימית של בתי הספר גוררת מתן הזדמנויות חוזרות ונשנות לשיפור, עד שהתלמידים משיגים ציונים "משביעי רצון", וזה יוצר ציונים שלא משקפים את יכולות התלמידים ואת מידת הרצינות וההשקעה שלהם. אבל לא צריך לפסול את הרעיון הטוב בבסיס רפורמת המח"ר: עבודות חקר ולמידה משמעותית שיוצרות עניין ומפתחות מיומנויות חשיבה, חקר והבעה.
אם כן, המתווה החדש של שר החינוך הנוכחי יואב קיש, והמתווה הקודם של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון יוצרים בעיות: (1) בחינה ללא חומר עזר שמחייבת שינון (2) כמות אדירה של חומר לימוד שמחייבת יותר מדי שעות לימוד (3) היבחנות פנים בית ספרית שנדחקת לשוליים (4) היבחנות פנים בית ספרית שמייצרת ציונים שלא משקפים את יכולות התלמידים ואת מידת ההשקעה שלהם.

דרוש מודל לימודים ובחינות אחר

אני מציע מתווה בגרות שמתמודד עם הבעיות שציינתי:
  • מבחן חיצוני במשקל 80% מהציון הכללי, עם חומר לימוד פתוח (כאשר ציון ההגשה מהווה 50%).
  • עבודת חקר אישית במשקל 20%.
  • 7 מקצועות חובה + 2 מקצועות בחירה לפי החלוקה הבאה: 4 מקצועות שנלמדים מתחילת כיתה י' עד אמצע י"א (3 סמסטרים), 5 מקצועות שנלמדים מאמצע י"א עד סוף י"ב (3 סמסטרים). בית הספר מחליט מה בא קודם ומה בא לאחר מכן.
  • הלימודים מתקיימים 5 ימים בשבוע, 6 שעות לימוד כל יום, בחלוקה שווה בין המקצועות. בין השעות 14:00 ל-16:00 מתקיימים שיעורים למצטיינים ושיעורים למתקשים, אבל כל השיעורים בשעות אלה יהיו בחירה.
  • בכל מקצוע מתבצעת עבודת חקר אישית בסמסטר הראשון מבין השלושה. העבודה היא בהיקף סביר שמאפשר למורים ללוות כל תלמיד בתהליך וגם לבדוק את העבודה בזמן סביר. אין הארכות במועד ההגשה, ובית הספר צריך למסור ציונים למשרד החינוך בדיוק בתום הסמסטר. תלמיד שלא מקבל ציון עובר בעבודת החקר ניגש לבחינה חיצונית שבוע אחרי מועד הגשת עבודת החקר.
  • בכל מקצוע מתקיימות בחינת מגן ובחינת בגרות חיצונית. כל הבחינות עם חומר לימוד פתוח: ספר, חוברת, מחברת. יש בעיה להשתמש באינטרנט בגלל העתקות.
למשרד החינוך יש ניסיון חיובי עם תוכנית דומה: תוכנית סחל"ב בהיסטוריה שבה כל הבחינות החיצוניות והפנימיות כוללות חומר לימוד פתוח (ספר ומחברת). יש כ-45 בתי ספר שמשתתפים בתוכנית, כולל בית הספר שלי, והתלמידים מקבלים הזדמנות לפתח מיומנויות חשיבה ללא צורך בשינון. התוכנית מקבלת משובים חיוביים מאוד מהמשתתפים בה. אני מציע תוכנית דומה, אבל עם משקל נמוך יותר לציון הבית ספרי, עם תוספת של עבודת חקר, עם פחות חומר לימוד שמאפשר לחלק את העומס בין המקצועות ולהפחית את העומס על התלמידים, ועם לוח זמנים מחייב יותר שלא מאפשר להציב מקצוע מסוים בראש סדר העדיפות ומקצוע אחר בתחתית ולא מאפשר "לשחק" עם ציוני התלמידים תוך כדי. ולא לשכוח: הערכים והמסרים החינוכיים חשובים יותר מתעודת הבגרות.

הכותב הוא ד"ר למדעי המדינה ומורה לאזרחות ולהיסטוריה בתיכון חדש בית אליעזר בחדרה.
תאריך:  22/03/2023   |   עודכן:  23/03/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יואב קיש / Yoav Kish
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחאה צודקת נגד מתווה בחינות הבגרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
כאשר הממשלה אינה לגיטימית - הסרבנות לגיטימית; הפרעה לשוטרים שאינם מייצגים את הממלכה אלא למעשה את המיליציות של איתמר בן-גביר - לגיטימית; ומרד מיסים - לגיטימי;
וסירוב לפעול על-פי החלטות הממשלה - לגיטימי;
מרדכי ליפמן
בשולי המאבק: האם מערכת המשפט תכניע את הממשל בישראל    הבעיה: יחסו של ציבור השופטים למהות הבסיסית של מדינת ישראל כמדינה יהודית וציונית
רבקה שפק-ליסק
הסרבנים היחידים הם האברכים הזוכים לתמיכת הממשלה ואף מקבלים מענק העולה על המענק הניתן לחיילי שירות החובה    מדוע אנשי הימין אינם באים בטענות לאברכים המסרבים לשרת בשירות חובה ובוודאי שאין סיכוי שהם יתנדבו בזמנם החופשי לשרת בצבא?
אלי אלון
הרוג ופצועים בקרב קבוצת עיתונאים ועורכים מכלי תקשורת בארץ וגם מחו"ל שחזרו מסיור שנמשך כיממה שנערך על-ידי ענף הקשר לעיתונות בקווי החזית בסיני
רון בריימן
השבוע הופץ ברחבי המרשתת (אינטרנט) שיר הפרטיזנים, כאשר מילותיו הוחלפו במסרים של המוחים נגד הרפורמה המשפטית, ולמעשה נגד נתניהו    עד היכן יגיעו מי שבעיניהם המטרה מקדשת את האמצעים?! השימוש המחליא בשיר מקודש זה מחייב תגובה מיידית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il