הופעתו האחרונה של נתניהו בטלוויזיה (10.4.23), נועדה להחזיר את גלנט לתפקידו מבלי לתת לכך מימד פומבי שיהפוך את המעשה להודאה בכישלון נוסף בניהול המאבק באנרכיה הממשלית שפשתה בישראל. כשלון המאבק של הימין בתנועת האנרכיה חמור משום שניתן להבין מתמונות הסקרים האחרונים כי הוא מחולל שינוי מסוכן לימין במאזן הכוחות הפוליטיים בציבור ועלול לחבל בניסיון להגיע לפשרה בדיונים אצל הנשיא.
בנאום ההכתרה שלו אחרי הקמת הממשלה לפני כ-100 ימים, דיבר נתניהו על 4 נושאים מרכזיים שבהם תתמקד הממשלה בשלב הראשון: הגרעין האירני, יוקר המחיה, הטרור והאלימות הפנימיים והרפורמה המשפטית. בשניים מהם - הרפורמה המשפטית והאלימות הפנימית נכשל כשלון חרוץ. בראשון בגלל היערכות וניהול לקויים והעדר הסברה של המהלך ובשני מפני שלא נתן דעתו והטיל את כל כובד משקלו על יישום אפקטיבי עם מבחני תוצאה ברורים. אין ספק שהכישלון בהדחת גלנט והסרבנות האופרטיבית בתוך גופי מערכת הביטחון - מפגינים כשל מתמשך וחמור שלו בקריאת המציאות במערכת הביטחון ב-15 שנותיו כמעט ברציפות כראש ממשלה. עניין זה אי-אפשר שלא לזקוף לחובתו האישית של נתניהו.
אלו הטעויות העיקריות הנרשמות ל"זכותו" של רה"מ בתקופה זו: - ראשונה והחמורה ביותר נגזרת מהתעלמותו או אי-הבנתו את האיום לאופוזיציה ולדיפ-סטייט הישראלי שהסתמן מתוצאות הבחירות האחרונות, כאשר גוש הימין השיג בכנסת רוב של 64 מנדטים. ברוב זה היה ועדיין יש כדי לאיים באופן ישיר וחמור על מוקדי הכוח והאחיזה הפוליטית והאידאולוגית של האופוזיציה בעמדות הכוח וההשפעה שלה. כ"כ רואה הממשל האמריקני בממשלת ימין זו איום על מדיניות "אוסלו" שבה הוא עדיין מחזיק ומקווה להגשים ביום מן הימים. מותר אפילו לחשוב שהשפעתו המשמעותית של אובמה במסדרונות ממשל ביידן משרה מרוחה הרעה על עמדות המפלגה הדמוקרטית כולה ומפוררת, ולא במקרה, את התמיכה הדו-מפלגתית בישראל.2 גורמי-אנטי אלה מקדמים ותומכים בגרעין ההתנגדות הפנימי בישראל ליכולתו של הימין להגשים את מטרותיו הפוליטיות-אידאולוגיות "מלא-מלא". אהוד ברק מצטייר כסוכן זרם זה בממשל, אך מסתיר את תפקידו הבוגדני בנימוקים אידאולוגיים של השמאל האקטיביסטי ובהיערכות לניטרול השפעות אלה. לאי-הבנה זו ראוי לייחס את חוסר ההכנה של מחנה הימין להציג לפני הציבור את תוכניותיו ומשמעויותיהן.
- שנייה קרתה כאשר כשל בהצגת תיקונים משפטיים משניים בסמכות בית המשפט העליון - לרבות פיצולו לבית משפט לחוקה ובית משפט לערעורים - לרפורמה מהפכנית מקיפה ומאיימת על הארגון כולו ועל כל החוסים בצילו. בכך גייס את מירב הכוחות האופוזיציוניים הלא פוליטיים (הדיפ-סטייט) למסכת התנגדות אחת גדולה לרפורמה.
- שלישית התחוללה כאשר הניח לסמוטריץ' להיכנס למשרד הביטחון כשר להתיישבות באיו"ש ובכך הגביר את תחושת האיום אצל מתנגדי ה"סיפוח", שעשויים היו למצוא עצמם עוד לפני סיום כהונת ביידן יוזמה היסטורית להחלת החוק הישראלי באיו"ש שאותה היו מבקשים להשלים בתמיכת הרפובליקנים בארה"ב ערב בחירות 2024 ואפילו קודם לכן.3
- רביעית הייתה מינויו של בן-גביר לשר לביטחון הלאומי כאשר האיש איננו בעל ניסיון ועבר צבאיים, אינו בעל כישורי ניהול וארגון נרחבים כנדרש להגשמת המשימה ואייש תפקיד מאתגר על-פי כל קנה מידה אובייקטיבי ללא ליווי והדרכה מתאימים. בניית התשתיות למשרד לביטחון לאומי ואופן ההשתלבות של משרד כזה במערכים קיימים, דורשים עבודת מטה מעמיקה ומשך זמן לא מבוטל. אעל-פי שלא קשה להבין את מהות האילוצים הפוליטיים שכפו עליו סמוטריץ' ובן-גביר, אסור היה לו להיכנע בחזיתות אלה מבלי להבטיח שליטה ממשלתית סבירה בזירה כל כך רחבה ובמהלך מקיף ורגיש אחד שקשייו ורגישותו עצומים.
- חמישית התבצעה כאשר ביזבז אנרגיות של חודשיים ראשונים לקיום הממשלה לדיוני סרק על חלק מוגבל מההגדרות והתפקידים הדרושים למבנה וארגון מחדש של הפונקציות המשמעותיות והחיוניות בשירות הציבורי בעידן הנוכחי למימוש התוכניות המהותיות של הממשלה.
- שישית התרחשה כאשר הוזנח באופן חריף ובולט לעין הפן הכלכלי של המשק - יוקר המחיה, האינפלציה המתפתחת - לצד כל השינויים המבניים החיוניים למימוש יעדי תקציב המדינה. לכל אלה דרושים שינויי חקיקה משמעותיים וגיוס מוגבר של מקורות מימון. אסור היה ליצור בציבור רושם שהכול ערוך ומוכן לרפורמה המתבקשת למימוש התוכניות שנכללו בחוק ההסדרים ובעדי המאבק ביוקר המחיה. לוח זמנים ראלי ומפורט ליישום חשוב מאוד הן ליצירת ציפיות ראליות בציבור והיקף נרחב של שינויים מחייב במציאות נזילה והפכפכה כשלנו תחושה ברורה של יד מרכזית מכוונת.
- שביעית הייתה העדר מערך הסברה מסודר ואיכותי להצגת והבהרת מהלכיה של הממשלה ולוחות הזמנים להגשמתם. יצירת ציפיות שווא במצבים של שינויים ניכרים ותכופים מוליכה לאובדן האמון בממשלה ובעומד בראשה ולתסכול חמור בציבור; בכל שלוש השנים האחרונות - מחציתן לפחות בהנהגתו - הובטחו שינויים ושיפורים לפחות בנושאי יוקר המחיה, הדיור והביטחון האישי.
מעל לכל אלה: מרחפת הרוח הרעה והמאיימת של התקדמות מואצת בתוכנית הגרעין האירנית ובפיתוח מערכי השיגור של נשק זה. במקביל גובר ריפיון הידיים אמריקני-אירופי בהתמודדות מול אויב זה. במקביל וחרף המב"מ הנמשך כבר שנים ללא בלימה ממשית בתוכניות האירניות מלבד האטה מסוימת בהשלמתן, נמשכת ההיערכות מצד אירגוני הטרור והלוחמה הזעירה סביב ישראל ולאחרונה אפילו הואצה. מערך זה צפויה אירן להפעיל ללא מגבלות וסייגים מטווחים קצרים כחלק ממערך ההרתעה או הלחימה שלה נגדנו.
לצד המאבק באירן,
3 חייבת ישראל, כפי שגם ציין נתניהו בנאום הצגת ממשלתו לטפל בנושאי הפנים - המשבר המשפטי - במיוחד השאלה של מבוי סתום חוקתי במקרה של עימות בין הכנסת לבית המשפט העליון, סוגיית הפוליטיזציה בצבא, הסרבנות והמשילות. לנוכח פני מלחמה אפשרית - דחוף במיוחד עניין הקמתו של המשמר הלאומי, תגבור המשטרה, המצב הכלכלי והתעסוקתי, וההסברה המדינית מבית ומחוץ. כ"כ מיגון הבתים בגבול הצפון בגבול רצועת עזה שעדיין מצויים בהם אלפי דירות חסרות חדרי ביטחון. עליו להתגבר על "חוסר העניין" הטבעי שלו בניהול מערכות גדולות ולארגן את הממשלה סביב משימות לאומיות. כאן תפקידו מחייב ביצוע ארבע מטלות:
- קציבת משימות לאומיות מתוקצבות לכל משרד לארבע השנים הקרובות.
- קביעת משרד מוביל לכל משימה לאומית.
- שחרור מגבלות וחסמים אד-הוק לכל משימה לאומית באופן שיטתי ומסודר.
- קביעת גורם במשרד ראש הממשלה (ברמת שר תכנון לאומי) למעקב ודיווח תקופתי על הביצוע.
רק שינוס מותניים כולל יציל אותו ואת ממשלתו מהביזיון שצברו עד כה ב-100 הימים הראשונים לשלטונם הכושל.