X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"שלכם"...[צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
"מחרוזת ענבר"
וכתום הסיור מעורר ההתפעמות שאל המופתי הירושלמי מי ישלוט בהר-הבית? דיין השיב כהרף עין: "אתם"
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

בשנתו ה-86 פרסם אלי עמיר ספר חדש "מחרוזת ענבר". דקיק, אך רב אירועים. הביוגרפיה של עמיר נמתחת לאורך ספריו, ששלושה מהם - "מפריח היונים", "תרנגול כפרות" ו"נער האופניים" - מצויים על המדף בארון הספרים הלאומי. עתה חיבר את "מחרוזת ענבר", שאינו אוטוביוגרפיה קווית מתמשכת אלא אוסף של הבזקים ושרטוטים בצמתים שונים בחייו.
לא כל ציורי הרגע מעניינים, אבל רבים שובי לב ומסייעים בגיבוש תמונה על חייו של עולה חדש מעירק אשר נשלח בנעוריו לקיבוץ משמר העמק ומגיע בבגרותו עד להיכרות קרובה עם הממסד הפוליטי הישראלי. בקרוב אחזור לספר. אך בימים בהם סוערת ישראל וממשלתה מפיצה אדי רעל במאבק על העימותים בהר-הבית יש עניין בתיאור קצרצר מאת עמיר.
תזכורת: במלחמת ששת הימים תקפה ירדן את ישראל באזור ארמון הנציב בירושלים. צה"ל התעשת וכבש את העיר העתיקה והר-הבית, ומשה דיין בליווי של יצחק רבין ועוזי נרקיס נכנס בשעריה כמו דוד המלך לפני 3,000 שנים, או לפחות כמו הגנראל אדמונד אלנבי ב-1917. אך האם דיין בתפקיד שר הביטחון רצה לכבוש את "העיר שחוברה לה יחדיו"? לאו-דווקא. הוא ביקש להטיל מצור על הלגיון הירדני שבין החומות כדי לחלץ מהמלך חוסיין התחייבות ירדנית (שהופרה מאז 1949) שיהודים ישראלים יוכלו להיכנס ולהתפלל בחסותו ליד הכותל המערבי (ההסכם נעשה עם סבו עבדאללה).
שותפיו לגישה המרוסנת היו דווקא השרים הדתיים חיים משה שפירא, ד"ר יוסף בורג וד"ר זרח ורהפטיג. מישהו ציטט את דיין (ואותם) שתהה "מי צריך את כאב הראש הזה"? או את "תפוח האדמה הלוהט הזה"? אך יגאל אלון, שהיה יריב מר נפש לדיין, ומנחם בגין שראה בשחרור בירת הנצח מימוש ערך היסטורי, ולוי אשכול שלא מחל לדיין על לקיחת תיק הביטחון מידיו - העבירו בממשלה החלטה המחייבת את כיבוש העיר העתיקה שבין החומות, וכך היה. זה הרקע. עתה בא עמיר והוסיף פרט שלא ידעתי.
הוא למד באוניברסיטה מזרחנות וייעץ לראש הממשלה אשכול בעניין ערביי ירושלים, ובאחד הימים נקרא להצטרף לפמלייה של דיין ואלוף הפיקוד עוזי נרקיס שביקרו בהר-הבית ובמסגד אל-אקצה. דיין הגיע לבד במכוניתו עם המזרחן דוד פרחי, ששמו הלך לפניו בתחום זה. דיין העריך אותו מאוד והקשיב לו בסבלנות, וכתום הסיור מעורר ההתפעמות שאל המופתי הירושלמי מי ישלוט בהר-הבית? דיין השיב כהרף עין: "אתם".
כתב עמיר: "החסרתי פעימה...התקשיתי להאמין שככה, בלי שיקול דעת, בלי תנאים... מוסרים את הר-הבית". עמיר הודיע כי ידווח על תשובה זו לאשכול. בסופו של דבר דיין אכן עשה הסכם לשותפות בניהול הר-הבית עם הוואקפ וממלכת ירדן המובסת. חלפו שנים רבות והממשלה בראשותו של בנימין נתניהו פגעה בהסכם, ולא נהגה בזהירות הראויה עד לימים האחרונים. כה חבל שעמדת דיין, שניזונה מפרחי, לא מומשה. ופרחי העילוי, שאוזנו של שר הביטחון קצר הרוח בכל ימות השנה הייתה כרוייה להאזין לו? הוא טבע כעבור זמן-מה בים.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  13/04/2023   |   עודכן:  13/04/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
מעורבות הנשיא בוויכוח פוליטי נוקב היא תמוהה ומוזרה    מכורך הנסיבות ומתוך הרגשת הדחיפות שיצרו שני הצדדים בהתנהגותם חסרת האחריות לחלוטין, גם פתרונות תמוהים ומוזרים ראויים לניסוי, על-אף הסיכוי המאד נמוך שיועילו    הניסוי כושל כל יום יותר ויותר, הסיכויים מצטמצמים והסיכונים גוברים
יאיר נבות
העובדה שבצמרת הרוסית יש מחלוקות, לעיתים משמעותיות מאוד, בין מוקדי הכוח איננה סוד כמובן. אבל העובדה שיש לכך חיזוק ממידע מודיעיני מהימן יכולה ללמד בין השאר מדוע הנשיא פוטין נכשל בהשגת הניצחון הצבאי המהיר שייחל לו כל כך
אפרים הלפרין
עד לאחרונה היה הסכם בלתי כתוב בין עם ישראל למשרתים בצה"ל שעם השרות לא משחקים    טייסים ובכירים אחרים הפרו ברגל גסה את ההסכם הבלתי כתוב הזה    לוויכוח בין "דיקטטורת השופטים" לבין "דיקטטורת השולטים" נמצא פתרון גרוע מכל "דיקטטורת הטייסים"
רון בריימן
הרוב המכריע מקרב המפגינים דורש את ראשו של נתניהו, כאשר דמוקרטיה או זכויות האדם והאזרח או שלום, כל אלה כלל אינם מעניינים אותו    כאשר זו מטרת המוחים אין מנוס מאישור לאלתר של חוקי הרפורמה - ולא כל מיני חוקים אחרים ומיותרים - לפני שהרחוב המתלהם יפסול את פתקי ההצבעה של הבוחרים
יעקב אחימאיר
לא תפוצת ספריו, גם לא ספרי הילדים שהירבה לכתוב, הם שגרמו להבלטה האדירה של מות הסופר. מהי הסיבה לכך? הרי הסיקור של מותו של סופר מעולה, עמוס עוז ז"ל, לא הגיע למידת ההבלטה כמו מותו של שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il