X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ארבע בנות [צילום: ציור: הגדת דרמשטט]
כנגד ארבע בנות דברה התורה [חלק ב']
שגינו כחברה, כשלא העמדנו בטקס הסדר כנגד ארבעה בנים גם ארבע בנות לקריאה המקובלת בסדר הפסח המסורתי קימתי בביתי קריאה נוספת: "כנגד ארבע בנות דברה התורה"

בחג הפסח שמאחורינו ישמנו את פניית התורה אלינו להזין את הזיכרון ההיסטורי - "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לְחוֹק לְךָ וּלְבָנֶיךָ עַד עוֹלָם".
במהלך הדורות עיצבנו טקס זיכרון, כשההגדה היא הנכס היקר ביותר שעוצב נדבך אחר נדבך במרוצת הדורות. כבר כתבתי במאמר קודם ששגינו כחברה, כשלא העמדנו בטקס הסדר כנגד ארבעה בנים גם ארבע בנות. לכן לקריאה המקובלת בסדר הפסח המסורתי קימתי בביתי קריאה נוספת: "כנגד ארבע בנות דברה התורה".
קשה היה לתחום את מבוקשי בארבע בנות. שמחתי שהרשימה התארכה. ברשימה הארוכה הייתה גם הבת אסנת, מצריה, בת פוטי פרע המצרי, אשת יוסף, אם שני הבנים - אפרים ומנשה, שהיו אבות לשני שבטים. יש לנו בתורה מידע מצומצם בספר בראשית פרק מ"א, פסוק מ"ה - "וַיִּקְרָא פַּרְעֹה שֵׁם-יוֹסֵף צָפְנַת פַּעֲנֵחַ וַיִּתֵּן לוֹ אֶת-אָסְנַת בַּת פּוֹטִי פֶּרַע, כֹּהֵן אָן, לְאִשָּה...". יש לנו עוד מידע קצר באותו פרק, לפיו אסנת ילדה את ילדיה "בְּטֶרֶם תָּבוֹא שְׁנַת הָרַעַב".
לפנינו סיפור על בת עם זר, מצריה, הנישאת ליוסף. יוסף מתערה בחיי החברה המצרית, עולה בסולם הדרגות, משתלב בממשלו ובאופן הטבעי ביותר הוא נושא לאישה בת למשפחה הנמנית לצמרת הכהונה במצרים. אסנת, רעייתו של יוסף, באה מהעיר אן, עיר מקדשים בממלכה המצרית, אשר לימים זוהתה עם הליופוליס שבאזור הדלתה של הנילוס.
המעט שקיים בתורה ובמסורת חז"ל על נישואי יוסף עִם בת עַם זר מעלה בפנינו תמיהות רבות. הדממה, שגזרה על עצמה ספרות חז"ל הענפה, נובעת מהתחמקות בדיון כיצד נשא יוסף לאשה בת עם זר, דבר המונע השתייכות צאצאיו אל בני עמו.
רק במקורות מאוד מאוחרים החלה התמודדות עם השאלה, כיצד קרה שיוסף נשא לאישה נוכריה, בת משפחה מצמרת הכהונה המצרית, והיא אם ילדיו - אפרים ומנשה, שהפכו להיות אבות לשבטי ישראל. אותם מקורות מחלצים אותנו מהמבוכה, בכך שהם קובעים כי אסנת היא בת דינה בתו של יעקב. למעשה, יוסף נשא לאישה את אחייניתו, שנולדה ממעשה אונס שביצע שכם אם דינה.
לפי אותם מקורות, בתה של דינה ממעשה האונס האכזרי התגלגלה בדרך לא דרך למצרים. שם אומצה בידי אדם הנמנה לצמרת הכהונה המצרית. בתיאור הזה מרחיב דרבי אליעזר בחיבורו, פרק ל"ז, לפיו יוסף נשא לאישה את בת עמו, לה הוא נתן כתובה נאה.
ראוי לשים לב לתיאור הארוחה, שערך יוסף לאחיו. הוא נותן מקום של כבוד לרעייתו, אסנת. יוסף שובר כאן מסגרת ומנהג, לפיהם האישה מוצנעת בביתו של המארח ומקומה רק מאחורי הקלעים, במטבח. יוסף נוהג אחרת, רעייתו מקבלת מקום של כבוד בקדמת הבמה (בראשית רבה צב, לד)
גם התרבות היוונית השאירה לנו חיבור מרגש בשפה היוונית מהמאה השנייה לספירה על האהבה בין יוסף ואסנת, חיבור שנתקבל עם הזמן בשם "יוסף ואסנת". עיקרו של הרומן הוא סיפור אהבה בין אסנת ליוסף, אהבה שהביאה את שניהם להחלטה על בנית תא משפחתי. אסנת מקבלת על עצמה את דתו של בחיר לבה מתוך בחירה והחלטה אישית שלה ולא מתוך אילוץ.
אני מתרשם מהעוצמה של אסנת, שהצטרפותה לעם היהודי היא מכוח החלטתה האישית. גם אם אקבל את דעת פרופ' אביגדור שאנן ופרופ' יאיר זקוביץ - "שיש להניח, כי ספר זה בא לעורר מגמות שרווחו בעולם היווני הקדום, כאשר נוכרים ובעיקר נשים נוכריות הצטרפו אל עם ישראל"1. החוקרים שאנן וזקוביץ מודים, שהרומן הזה "מספר על אהבה עילאית וטהורה בין גבר לאישה"2 בין יוסף הרועה מארץ כנען ובין אסנת בת למשפחה מעיר המקדשים.
בין אם אסנת היא מצרית בת כהן מצרי, ובין אם היא בת דינה שנאנסה, אני מעמיד את אסנת כבת הראויה להתייחסות במסגרת "כנגד ארבע בנות דברה התורה". אני רואה בה אישה שהקדימה את תקופתה. זו אישה השווה במעמדה לאיש איתו היא בונה חיי משפחה, וכך רואה אותה גם יוסף.

הערות

1. "גם כך לא כתוב בתנ"ך1", פרופ' יאיר זקוביץ ופרופ' אביגדור שאנן. עמ' 144
2. שם, עמ' 145.

תאריך:  17/04/2023   |   עודכן:  17/04/2023
+נוכחות בזיכרון ובעצמאות
18:21 17/04/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אני שותף לכל רגשי הסלידה של הורים שכולים מן הממשלה הנואלת המכהנת בישראל במרמה ובהפרת אמונים ובעיקר בהשתמטות מצה"ל, אך מציע לא להקים מהומה בבית הקברות

לצאת בדממה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+חגיגות הסיום
14:13 17/04/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

עוגיות מסורתיות [צילום: עבד ראחים חטיב/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כנגד ארבע בנות דברה התורה [חלק ב']
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ארבע בנות - רעיון יפה.
עיה..  |  17/04/23 11:01
2
מה עם הלהט"ב?
פוטיפר  |  17/04/23 13:18
3
4 הבנות שלי כנגדן דיברה תורה
ארזי.  |  18/04/23 08:30
4
יש לי הערכה לבת מלך מצרים
יש לי הערכה   |  18/04/23 15:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עידן יוסף
בליל יום העצמאות ישיאו משואה גיבור ישראל שנפצע במלחמת ששת הימים והסטנאפיסט שהעלה את טירת כרמל על המפה
איתן קלינסקי
נערה ישראלית, שבעשרים ואחת שנות חייה דחסה אהבות גדולות, עשייה ללא לאות למען החברה, בה היא חיה ולמענה גם נתנה את חייה
מירב ארד
כוחות רבים מאבטחים את עליית היהודים והתיירים המבקרים בהר-הבית    ראש השב"כ והמפכ"ל הגיעו למקום    אלפים משתתפים בפתילת כהנים בכותל
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - מה נשתנה?, קטלני, אין אחדות, משחק נחמד, זיכוי זדורוב, יחס מפלה, סאגה, להחזיר הכל, קלקל והשגות
איציק וולף
הדקה העמוסה ביותר היום היתה 13:00 עם היקף רכישות של 2.83 מיליון שקל ויותר מ-13,000 עסקאות בדקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il