X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חידוש היחסים בין אירן לסעודיה [צילום: AP]
אירן לא תשתנה
ההסכם שנחתם בין אירן לסעודיה משרה אווירה של פיוס במזרח התיכון ופותח כביכול אופקים חדשים להסדרת הסכסוכים האזוריים. אולם, אסור לטעות, אירן לא השתנתה ולא תשתנה, מדובר באסטרטגיה חדשה להשיג את מטרותיה שהן הפצת רעיונות המהפכה האיסלאמית והתפשטות בכל המזרח התיכון

המזרח התיכון עובר שינויים ותהפוכות והבריתות בו משתנות ומתחלפות במהירות, אבל, דבר אחד נשאר בו קבוע והוא אירן עם האידיאולוגיה הדתית הקיצונית שלה שיש לה שתי מטרות עיקריות. הפצת רעיונות המהפכה האיסלאמית של ח'ומייני מאז שנת 1979 ועד היום והתפשטות ברחבי המזרח התיכון באמצעות הקמת זרועות תמנון שראשו נמצא בטהרן.
אירן כבר הקימה שלוחות בלבנון, סוריה, עירק, תימן ורצועת עזה באמצעות מליציות שיעיות שנאמנות לה כמו חיזבאללה והמורדים החות'ים, וגם מליציות סוניות כדוגמת חמאס והג'יהאד האיסלאמי. אירן מצליחה בתוכניתה, למרות הסנקציות הכבדות שהטילו עליה מדינות המערב, והיא מתקרבת במהירות ליכולת לייצר פצצה גרעינית, אם הדבר הזה יקרה, מאזן הכוחות במזרח התיכון ישתנה בצורה דרסטית ויתחיל בו גם מרוץ חימוש, מדינות נוספות כמו סעודיה, מצרים וטורקיה יפעלו גם הן במהירות כדי להתחמש בנשק גרעיני.
בשבועות האחרונים נושבות כביכול רוחות אופטימיות במזרח התיכון של אפשרות לפתרון כמה סכסוכים אזוריים בתימן, עירק ובלבנון בעקבות ההתקרבות בין סעודיה העומדת בראש המחנה הסוני לבין אירן, מנהיגת המחנה השיעי, לאחר חתימת ההסכם ביניהן בתיווכה של סין.
המגעים בין סעודיה לאירן הואצו לפתיחת שגרירויות בטהרן ובריאד, מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז הוזמן רשמית לבקר בטהרן. סעודיה החלה להתקרב למשטרו של בשאר אלאסד לאחר נתק של 10 שנים ושר החוץ הסורי פייצל אמקדאד ביקר לראשונה בריאד. סעודיה גם מתקרבת לתנועת חמאס לאחר נתק של שנים ארוכות, יורש העצר הסעודי הזמין משלחת בכירה של התנועה לביקור בסעודיה והוא מוכן לשחרר מהכלא הסעודי עשרות פעילי טרור של חמאס. משלחת סעודית ביקרה בתימן והודיעה על התקדמות בשיחות עם המורדים החות'ים לסיום המלחמה שהחלה בשנת 2014. המלחמה פרצה כתוצאה מהחלטה מוטעית של יורש העצר מוחמד בן סלמאן והיא התפשטה לתוך שטח סעודיה עצמה שהותקפה בטילים מדויקים ומל"טים על עריה ועל מתקני הנפט שלה.
פרשנים ערביים מעריכים כי ההתקרבות בין סעודיה לאירן עשויה גם לסייע לפתור את בעיית בחירת הנשיא החדש בלבנון, ארגון חיזבאללה לא הצליח עד עתה להביא לבחירתו של מועמדו השר לשעבר סולימאן פרנג'יה. אסור להתרשם יתר על המידה מרוח הפיוס שמגלה אירן, היא עושה זאת מתוך אינטרסים ולא מתוך רצון טוב, היא באה להסכם עם סעודיה מתוך עמדת כוח בעוד סעודיה הגיעה אליו מתוך עמדה של חולשה.
השאלה העיקרית היא מידת מחויבותה של אירן להסכם עם סעודיה. כרגע יש רושם שהיא ממהרת ליישם חלקים ממנו אך השאלה היא האם היא תעמוד בו לאורך זמן, במיוחד כשאחד הסעיפים המרכזיים בו הוא ששום מדינה לא מתערבת בעניינים הפנימיים של מדינה אחרת, דבר שסותר לחלוטין את מדיניות ההתפשטות האירנית במזרח התיכון.
אירן לא השתנתה ולא תשנה את האידיאולוגיה הקיצונית שלה בעקבות ההסכם עם סעודיה. המחלוקת בת 1500 שנים בין הסונה לשיעה לא תעלם במהירות, היא פשוט מנסה להרוויח זמן ולחזק את מעמדה האזורי עוד יותר באמצעות ההסכם הזה, לדחוק את רגלי ארה"ב החוצה מהמזרח התיכון ולחבל בהסכמי הנורמליזציה של ישראל עם מדינות המפרץ בעוד היא מתקדמת לעבר הפצצה הגרעינית.
עקרונות השיעה הם גמישים מאוד ומאפשרים לאירן לחתום על בריתות לזמן קצר שמשרתות את האינטרסים שלה ולהפר אותן לאחר זמן קצר, לכן, אין מה להתלהב מההסכם בין אירן לסעודיה, גם הסעודים מבינים זאת היטב, אירן היא אותה אירן, הזאב התחפש לזמן קצר לכבש שוחר שלום אבל עדיין נותר אותו הזאב עם השיניים החדות.
יורש העצר מוחמד בן סלמאן בחר מחוסר ברירה להתקרב לאירן כדי להבטיח את המשך המשטר הסעודי נוכח החולשה והרפיסות של ממשל ביידן אשר אינו יכול לספק לו הגנה מפני האירנים. הוא רוצה להיות המלך הבא שמוביל את ארצו למימוש החזון שלו עד שנת 2030 של פיתוח, פריחה ושגשוג בכל רחבי הממלכה ללא איומים חיצוניים.
אירן גם לא שינתה את אחד מיעדיה החשובים שהוא השמדתה של מדינת ישראל והיא משתמשת בבעיה הפלשתינית לצורך המטרה הזו ולהגברת השפעתה באזור. היא הקיפה את ישראל מכמה חזיתות והחלה באחרונה ליישם את דוקטרינת "איחוד החזיתות" שהגה הגנרל קאסם סולימאני לתקיפת ישראל ברקטות, טילים ומל"טים כדי להדק סביב צווארה את טבעת החנק עד להשלמת פרויקט הפצצה הגרעינית. אירן מעריכה שהאסטרטגיה החדשה שלה כעת משרתת אותה היטב בפירוק הברית ערבית-אמריקנית-ישראלית נגדה ותסייע לה לסכל התקפה צבאית ישראלית על מתקני הגרעין שלה.
בשורה התחתונה, כשאירן תראה שהברית שלה עם סעודיה הפסיקה לשרת את האינטרסים שלשמן היא הוקמה על ידה היא תחזור ללא שוב בעיה לאסטרטגיה האלימה שלה ותמצא דרכים לשסות בסעודיה את המליציות שלה, זוהי אחת האסטרטגיות שלה במזרח התיכון, שימוש בפרוקסי ללא טביעות אצבעות.

תאריך:  18/04/2023   |   עודכן:  18/04/2023
+בן-סלמאן: "הפתרון עם אירן באמצעות דיאלוג הוא הפתרון הנכון"
10:31 18/04/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

במאמר שהתפרסם בעיתון "א-שרק אלאווסט" הסעודי מסביר העיתונאי בדר אלחריף מדוע חתמה סעודיה על הסכם עם אירן: "בן סלמאן מעריך שעם מדינה כמו אירן, לא ניתן לפתור את המחלוקת בעימותים צבאיים ישירים"

בן-סלמאן. מאמין שאיומי האמריקנים ויהשראלים הם סחיטה פוליטית [צילום: ליאון ניל/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
איתמר לוין
מקרון ביקר בבייג'ינג, במקביל לביקור שרי החוץ של אירן וסעודיה - אירועים המדגימים את הסדר העולמי שמבקשת סין לעצב, מנתח וושינגטון פוסט
יוני בן-מנחם
ההסלמה האחרונה נגד ישראל מרצועת עזה ומדרום לבנון היא יוזמה של "ציר ההתנגדות" בראשות אירן ושלב ראשון בתוכנית השלבים שלו להשמדת ישראל. "ציר התנגדות" החל ליישם את אסטרטגיית "איחוד החזיתות" שהגה הגנרל קאסם סולימאני וישראל חייבת להגיב בהתאם
ירון פרידמן
ההסכם שנחתם בין סעודיה לאירן על חידוש הקשרים לפני כשבועיים עורר חששות בישראל ואופטימיות בעולם הערבי. הוא נחשב לתרגיל מבריק בדיפלומטיה של אירן, תוך ניצול המלחמה הקרה בין סין לארה"ב, לשבירת המצור עליה. אך למעשה, סיכוייו של ההסכם להצליח קלושים מכל הסיבות האפשריות. מדוע ארה"ב וישראל ייצאו בסוף נשכרות?
יוני בן-מנחם
חתימת ההסכם בין סעודיה לאירן והתחזקות מעמדה של סין במזרח התיכון הן תוצאה ישירה של המדיניות הכושלת של הנשיא ביידן. הנשיא ביידן נכנס לעימות אישי עם יורש העצר הסעודי לפני שנתיים ועתה ארה"ב משלמת את המחיר
יוני בן-מנחם
ההסכם בין אירן לסעודיה אמור להגביר את היציבות באזור המפרץ ולהפחית באופן ניכר את המתיחות בין המחנה הסוני למחנה השיעי במזרח התיכון. סעודיה מעריכה כי סידרה לעצמה "תעודת ביטוח" במקרה של התקפה ישראלית או אמריקנית על מתקני הגרעין באירן, הכל תלוי בכך שאירן תעמוד בהסכם שנחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il