X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תלות גדולה [צילום: ויסאם השלמון/פלאש 90]
מחדל העדר חומרי בנייה מתוצרת כחול לבן
התלות בחומרי בנייה מיובאים רק הלכה וגדלה משנה לשנה, לית מאן דפליג ההתייקרות הדרמטית של אותם חומרים

אם תבדקו באופן אקראי מהי מילת החיפוש הנפוצה ביותר בתחום הנדל"ן בכלל ושוק הדיור בפרט במהלך שני העשורים האחרונים, סברי להניח שהמילה "העדר היצע" תופיע אינספור פעמים. ואכן, בעיית הבעיות של שוק הדיור, ובמיוחד החל משנת 2007, כאשר רמות המחירים החלו לזנק, הייתה ועודנה העדר היצע. ולמרות זאת, במהלך כל אותן שנים ארוכות שחלפו, ההיצע עלה רק במעט, שעה שהביקושים גדלו פי כמה וכמה.
אולם, וזה אולם גדול, מסיבות ממש לא מובנות, שלא לומר הזויות, איש ממקבלי ההחלטות בכל ממשלות ישראל, כולל סדרה ארוכה של שרי שיכון, לא טרח לבדוק מהו הגורם המרכזי בעובדה שההיצע כמעט ואינו גדל, מה שכמובן השפיע על תדלוק רמות המחירים בשיעור של כ-150 אחוזים מאז 2007.
ובכן, עוד בשנת 2003, כלומר לפני 20 שנה, החליטה המועצה הארצית לתכנון ובנייה שיש להגדיל משמעותית את כושר הייצור של חומרי בנייה בישראל, העומד על כ-5-4 מיליון טונות לשנה, ומתמקד ברובו הגדול במחצבת גולני שבגליל, הסמוכה לצומת הקרויה באותו השם. מטרת ההחלטה הייתה ברורה: גם לאפשר הגדלה משמעותית של ההיצע, ובמיוחד לאור התחזיות שהיו ועודן לגבי הגידול הדרמטי הצפוי באוכלוסיית מדינת ישראל. מרכיב חשוב נוסף בהחלטה זו, היה הרצון להישען הרבה פחות על חומרי בנייה מיובאים יקרים.
מה שקרה מאז הינו לטעמי אחד המחדלים הגדולים, אם לא הגדול ביותר, בשוק הדיור. למרות החלטה חשובה זו, של הסמכות הגבוהה ביותר בתחום הנדל"ן, לא נעשה דבר וחצי דבר על-מנת להרחיב את פוטנציאל הייצור של מחצבת גולני. אדרבה: התלות בחומרי בנייה מיובאים רק הלכה וגדלה משנה לשנה, לית מאן דפליג ההתייקרות הדרמטית של אותם חומרים, ובמיוחד בשנים האחרונות של מגיפת הקורונה ומלחמת רוסיה אוקראינה, עובדה שהביאה לזינוק ללא תקדים בתשומות הבנייה.
משמע, אי-יישום ההחלטה מלפני 20 שנה, הביאה בו-זמנית גם לייקור דרמטי של חומרי הבנייה, עובדה שהשפיעה במישרין על עלות הפרויקטים ועל מחיר הדיור. יתרה מכך: אין צל של ספק שעובדה זו היוותה גורם מרכזי בקושי של מקבלי ההחלטות להגדיל את היצע הדיור.
ואם ב-2003, שעה שהתקבלה ההחלטה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, התגוררו במדינת ישראל כ-6 מיליון תושבים והיה צורך אז בכ-40 אלף התחלות בנייה לשנה, הרי שכיום אנו כבר נושקים למספר הקסם 10 מיליון ונזקקים לכל הפחות ל-120 אלף התחלות בנייה לשנה.
ועל-פי כל התחזיות, לפיהן האוכלוסייה אצלנו תוכפל ל-18 ממיליון, נצטרך מן הסתם או טו טו מספר בלתי נתפס של 200 אלף התחלות בנייה לשנה לפחות. ברור כי כל עוד מקבלי ההחלטות אצלנו אינם "מזיזים את הגבינה" להיכן שהיא צריכה להיות, נעמוד בפני שוקת שבורה. כל זה בנוסף למחסור בקרקעות מאושרות עם תב"ע בתוקף לבניה, מחסור חמור בידיים עובדות וביורוקרטיה אין סופית שהיא מחלה ממארת...!
בימים אלה דנה וועדת הכספים בנושא, ולא בפעם הראשונה. נקווה כי הפעם, לשם שינוי, לא נמשיך לחפש את האור מתחת לפנס כשנציין שוב שווב את בעיית העדר ההיצע. אשרי המאמין...

הכותב הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  09/05/2023   |   עודכן:  09/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחדל העדר חומרי בנייה מתוצרת כחול לבן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תרצה הכטר
שריפת הספרים הגדולה בברלין, ביזמת השלטון הנאצי, זעזעה את עם-הספר לפני תשעים שנים    מאז ידענו עליות ומורדות ולאחרונה הגענו לשפל מסוים, במיוחד בקריאת ספרים    מומחים אומרים שהישראלים שהפסיקו לקרוא ספרים מנייר לא עברו לקרוא אותם בדיגיטל, אלא עברו לנטפליקס
לילך שוורץ פלג
מתן עצמאות-הורות חודרנית ומה שביניהם    ידוע כי התעניינות בצרכיו הרגשיים והפיזיים של ילדינו היא חשובה וקריטית להתפתחות לביטחון ולשגשוג ילדינו אך מה קורה כשאנחנו מתעניינים יתר על המידה?
מרגלית מולנר-גויטיין
"הביאנלה השנייה לאמנות ולעיצוב במוזאון ארץ ישראל היא חגיגה אמנותית וגם מעוררת מחשבה, בעיקר על המשך קיומנו בעולם זה"    תקצר היריעה לפרט את כל העבודות המעניינות, אך יש לציין את הבחירות המצוינות של האוצרות/ים אנריאטה אליעזר ברונר, ניר הרמט ותומר ספיר מישראל והאוצר הבינלאומי ד"ר קווין מוריי
איתן קלינסקי
אלתרמן לא ראה אלפי פועלים המיובאים מתאילנד "פּוֹרְשִׁים מַרְבַדִּי גַּנִּים" בענפים רבים בחקלאות במדינת ישראל. כשהעניק לשירה העברית את המלים היפות "נַלְבִּישֵׁךְ שַֹלְמַת בֶּטוֹן וָמֶלֶט וְנִפְרוֹס לָךְ מַרְבַדֵּי גַּנִּים" הוא לא ראה רבבות הפלשתינים חוצים מחסומים כדי להלביש את מדינת ישראל
אלון קוחלני, רמי ששון
על-רקע דוח מבקר המדינה שיצא לאחרונה בנושא הטיפול באיסור הלבנת הון ומימון טרור מתגבשת ההכרה כי טיפול בהון השחור מחייב קציני ציות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il