X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שריד. לוחם נגד שחיתות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
יוסי, אתה חסר
יוסי שריד נולד ברחובות לאביו יעקב שניידר שהיה חבר מפא"י אביו עיברת את שם משפחתם לשריד, מאחר ששרדו בשואה שריד היה אדם נאור, איש אשכולות, בעל תואר ראשון בספרות ובפילוסופיה ותואר שני במדעי המדינה

במסגרת דוקאביב, הפסטיבל הבינלאומי לסרטים דוקומנטריים, המתקיים כל שנה בעיקר בסינמטק ת"א וגם במוזאון ת"א, הוקרן הסרט "יוסי שריד" (שולה ודנה הפקות, במאי אבידע ליבני) לפני אולם מלא וקהל סקרן שאף מחא כפיים לשריד. הסרט, שנעשה פוסט-מורטום, מצליח להעביר את רוחו ודמותו של הפוליטיקאי הנדיר ואיש הרוח המרתק.
יוסי שריד נולד ברחובות לאביו יעקב שניידר שהיה חבר מפא"י וכיהן כמנכ"ל משרד החינוך. אביו עיברת את שם משפחתם לשריד, מאחר ששרדו בשואה. הם עלו לארץ בשנת 1934 מעיירה בפולין דאז.
אמו עבדה כמורה אך הפסיקה את עבודתה כשנולד יוסי, כדי להיות לצידו כל הזמן. יוסי היה הבן השני אחרי אחותו שעבדה גם היא בהוראה. שריד מספר שעד גיל 21, אז התאבדה אמו שסבלה מדיכאון, הייתה נוהגת לרחוץ אותו. גם כשחזר מהצבא, בתירוץ שדווקא אז הוא זקוק לניקוי יסודי. בסרט מצולם בנו שאומר כי מעולם לא שאל את אביו על אמו, כי ראה שזה פצע פתוח ולא רצה להכאיב לו. מבחינת הצופה נראה שכן היה מקום להתעמק כאן, כי ברור שאמו השפיעה עליו מאוד ואולי אפשר היה למצוא כאן פתח לאופיו המרדני, לשנינות ולאירוניה החדה בדבריו. אולי ממנה למד לשמור על היושרה וניקיון הכפיים, לא להיכנע לסחטנות, גם במחיר איבוד מקומו הפוליטי.
שולה שפיגל, מפיקת הסרט (שולה ודנה הפקות) אומרת כי עשתה את הסרט באהבה ליוסי שריד, אולם זה לא מנע ממנה לצטט גם אמרות נגדו, כמו אלו של רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט, שנכח באולם הסינמטק, ולבטח לא הרגיש נוח ביותר לשמוע זאת מפיו שלו.
שריד היה אדם נאור, איש אשכולות, בעל תואר ראשון בספרות ובפילוסופיה ותואר שני במדעי המדינה. הסרט מלווה אותו במהלך הקריירה שלו מאיש תקשורת ברדיו ובעיתונות, סופר ומשורר, ועד כניסתו לפוליטיקה. "זה היה בטעות", אומר שריד. הוא התבקש לכהן כדובר 'המערך' ולאחר שקילת הרעיון הסכים. ושריד, כתמיד, נכנס לכל תפקיד בכל המרץ והכישרון שלו.
קריירה פוליטית
בשנת 1974 נכנס שריד לכנסת מטעם סיעת המערך (שהפכה לימים למפלגת העבודה), ובהמשך עבר למפלגת מרצ על גלגוליה השונים ואף עמד בראשה. שריד כיהן ברציפות עד לשנת 2006, ונחשב לאחד הסמנים השמאליים של הפוליטיקה הישראלית. ב-1993 מונה לראשונה לתפקיד שר בממשלת רבין, והמשרד לאיכות הסביבה הופקד בידיו עד לשנת 1996, אז עלה הליכוד לשלטון. בשנת 1999, עם הקמת ממשלת אהוד ברק, מונה שריד לשר החינוך, אך לאחר כשנה התפטר בעקבות סכסוך בין מפלגת מרצ לש"ס.
שריד לא נכנע לבקשת ברק לתת לש"ס תקציבים ממשרדו, כי לדבריו לכל תקציב היה כבר יעוד מסוכם. "תן להם מהתקציב שלך", אמר לברק. ברק שקל מי יותר חשוב לו להמשך ממשלתו ובחר בש"ס שהיו לה 17 מנדטים לעומת 10 מנדטים של מרץ. שריד לא נכנע ללחצים להישאר בתפקידו והתפטר.
כאשר נפלו קטיושות על קריית שמונה, שריד ומשפחתו עברו לגור שם, כאות הזדהות. פעמיים בשבוע הוא לימד שם אזרחות בבית ספר. למרות שגרו בדירה צנועה בת שני חדרים (הוא, אשתו ושלשת ילדיהם) הוא נחשב בעיניהם "מתנשא" ורוב התושבים הצביעו ליכוד.
למרות שהתנגד למלחמת לבנון הראשונה, לכשפרצה - התגייס לשורות הצבא, למרות שהיה כבר בגיל פרישה מצה"ל.
במהלך שנותיו הרבות בכנסת נחשב לאחד הפעילים הבולטים נגד שחיתות, ובתחילת דרכו אף שיתף פעולה עם הח"כ הצעיר אהוד אולמרט, שלימים הורשע בשוחד. שריד פעל רבות למען תהליך השלום - הן עם הפלשתינים והן עם סוריה - ולמען הגדלת תקציבי התרבות.
שריד נפטר בגיל 75 (2015) מבעיות לב ודמותו נשארה חרוטה בזיכרון הקולקטיבי כלוחם נגד שחיתות, שר חינוך מוערך, אישיות רבגונית ומרתקת.

תאריך:  14/05/2023   |   עודכן:  15/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
בניגוד לסבבי לחימה קודמים מול ישראל, הפעם הפתיע הג'יהאד האיסלאמי ונקט בטקטיקה חדשה של לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל וניסיון לגרור אותה למלחמת התשה. ישראל הצליחה לבודד את הג'יהאד האיסלאמי, נטלה יוזמה וחיסלה את ההנהגה הצבאית שלו אך ההרתעה שלה תעמוד שוב למבחן בימים הקרובים
ארי בוסל
והחלטנו לכבד לא את הפוליטיקאים המקומיים, או הנדבנים המקומיים, או כל איש ואישה אחרת הרוצים ביקר-עצמם    היה לנו אורח כבוד - הקב"ה
בעז שפירא
שרון האב היה בעברו לוחם אמיץ. לימים היה ממקדמי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון - כל זה נכון    אלא שבאחרית ימיו בגד בבוחרים להם הבטיח ערב הבחירות ש"דין נצרים כדין תל אביב"
צבי גיל
במסווה של הקוזקים של אלוהים הם שועטים ודורסים, גורפים את כספי הציבור על חשבון צרכים חיוניים, מחרימים מפעל שמפרנס אלפי משפחות, ומשניאים את מורשת היהדות על העם
אלון קוחלני, גבי סייג
המלצות מבקר המדינה שהנהלות משרדי הממשלה יקבעו את תוכנית העבודה של מבקרי הפנים, לא צפויות להגביר את אפקטיביות הביקורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il