X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גבעת עמל [צילום: פלאש 90]
להקשיב לקולות של פרשות "בהר"
קובעי המדיניות החברתית בישראל מתנכרים לרוח פרשת השבוע מהלכים דורסניים כלפי המך והרש בשכונת גבעת עמל בתל אביב, לצערי הרב, קיבלה את מלוא הגיבוי המשפטי

פרשת "בְּהַר" ממשיכה להשרות לנו את האווירה של הביטוי "קְדוֹשִׁים תִּהְיוּ" מספר "ויקרא" בפרק י"ט ובפרשת "קְדוֹשִׁים" בפרק כ"א בפרשת "אֱמֹר". בפרשה שלנו, פרשת "בְּהַר", הקדושה באה לידי ביטוי לא במישור דתי, אלא בהיענות למצפן ולמצפון החברתי-הסוציאלי, התובע מכל אחד מאתנו להקשיב לקול האנושי של אזרח, אשר הגיע למצב כלכלי קשה מנשוא. תביעה זו באה לידי ביטוי בדרישה לגלולת ערנות ולא להפקיר מי שהגיע למצב "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ" ("ויקרא", פרק כ"ה, פסוק ל"ה).
פרשת "בְּהַר" מבהירה לנו, שהחברה הישראלית חייבת ליצוק בתוכה נדבכי קיומיות חברתית שוויונית, בה יש איסור מוחלט על באי החברה לאפשר מציאות, בה "יָמוּךְ אָחִיךָ". ואם זה קרה, חובה מיד לחלצו.
לצערי, אנו עדים לעוצמת פער תהומית בין השמימיות האידאית הערכית, שפרשת השבוע שלנו על מכלול דפוסיה המוסריים משדרת לנו ובין המראות הקשים, שחיי החברה הישראלית חוֹוָה אותם במציאות היום-יומית. אין היום קשב לערכי פרשת "בְּהַר", אם המציאות הישראלית העכשווית חוֹוָה גילוח ותספורות של סכומי עתק לבעלי הון, אך אינה ממהרת לבצע את הגילוח הפעוט או תספורת לחובות של לַמָּך וְלָרָש, שנקלעו לקשיים בפירעון משכנתה, ומצאו עצמם ובני משפחתם ברחוב. למרבה הכאב, אנו עדים במציאות חיינו לעדויות על מקרים לא מעטים של התנכרות בחסות החוק "לַמָּך" ו"לָרָש".
השבוע, המפגיש אותנו עם ערכי פרשת "בְהַר" לקראת תום קריאת פרשות השבוע בספר ויקרא, מחייב אותנו להקשיב לקול הזעקה העולה מתוך המציאות "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ". פרשת "בְּהַר" מאתגרת אותנו כחברה במחויבות שלנו למנוע נפילה והתמוטטות של הפרט מבחינה כלכלית. אם אדם נפל, יש להושיט לו מיד יד תומכת ומחלצת. כחברה מחויבותנו למנוע, שאדם בחברה יָמוּךְ.
אני מביע את כאבי לנוכח עוצמת הפער בין ערכי התביעה המוסרית של המחוקק בפרשת "בהר" ובין היישום במציאות יומיומית עכשווית. נדבכי הקיום שלנו כחברה זועקים, שנממש בחיי היום-יום את ערכי פרשת "בְּהַר" ולא נותירם רק במישוריות השמימית הספרותית.
הביטוי "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ" הוא ייחודי לפרשת שלנו, הוא מופיע בפרשה שלוש פעמים - בפסוק ל"ה, בפסוק ל"ט ובפסוק מ"ז. אבות דרבי נתן רואה במילה "מָךְ" אחד משבעת הכינויים לביטוי של עוני: עָנִי, רָשׁ, דָּךְ, דַּל, אֶבְיוֹן, מִסְכֵּן וּמָךְ.
פרשת "בְּהַר" מדגישה בפרק כ"ה את המחויבות שלנו כחברה למנוע התרוששות של אדם מנכסי קיום בסיסיים כמו בית ושדה. מצער, שכיום איננו מחייבים את הבנקים ברוח פרשת "בְּהַר" למנוע סילוק משפחה מביתה, אם לא עמדה בהתחייבות כספית כתוצאה ממעידה כלכלית. בפרק כ"ה נדרשת החברה למצוא פתרון למצב "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ", שאין בידיו כלים לחלץ את עצמו, את ביתו או את שדהו מאיימת נושים.
זו פשיטת רגל מוסרית שלנו כחברה, שלא הקמנו מנגנונים, שיהיו מותאמים למציאות של המאה ה-21, שיחייבו את רשויות החוק לאמץ את צוויה הסוציאליים של פרשת "בהר" רוויי רגישות מוסרית ואנושית. יש להמיר את הדיון הפרשני השמימי של הפרשה בתרגום מידי למציאות חיינו. אנו עדים למציאות חיים מכוערת בה מפונים אנשים מבתיהם. יש להמיר את הדיון בזעקת הַמָּךְ בספר ויקרא כ"ה לחקיקה חברתית, שתיצור עוגני הצלה לַמָּךְ.
בפרק כ"ה בפסוקים ל"ה - ל"ז מְצֻוָּה החברה הישראלית בביטול מוחלט של נשך (רִבִּית) כלפי אדם. הפרשה מגלה את כל הרגישות כלפי אדם, שמתקשה לעמוד בעול פירעון הנשך. כדי שרגישות זו לא תישאר תחומה רק במלל הכתובים וגווילי ספר קדוש יש להעביר את הרגישות לדפוסי מעשיות מגובה במישוריות משפטית נחרצת ונוקבת מציאות חיינו כיום. ראוי שנעמוד על הקשר בין הפועל "יָמוּךְ" ושם התואר "נָמוּךְ". הקשר הלשוני בין שתי המלים מעיד על כמיהת המחוקק לדפוסי שוויון חברתי, כמיהה לחברה בה לא יהיו קטבים חברתיים, כמיהה לחברה בה לא יהיו אזרחים נמוכים במעמדם כלכלי.
קובעי המדיניות החברתית בישראל מתנכרים לרוח פרשת השבוע. מהלכים דורסניים כלפי הַמָּךְ וְהָרָשׁ בשכונת גבעת עמל בתל אביב, לצערי הרב, קיבלה את מלוא הגיבוי המשפטי.
פרשת "בהר" מעלה נושא ערכי המחייב אותנו כחברה לשמוט חובות. יבול הארץ והחובות נשמטים בשנה השביעית. לכן אנחנו מְצֻוִּים, שאדם במצוקה החי בתוכנו לא יישמט. כדי שזה יקוים, מחובתנו להשתית בתוכנו חברה, שאדניה הכלכליים כרויים לא רק לרחשי לבו של ההון, אלא יהיו קשובים יותר להון האנושי היוצר והעובד שחי בתוכה.
במציאות חיינו מתאפשרת שמיטת חובות של מיליארדים לבעלי הון, אך לא לַמָּךְ ולא לָרָשׁ בשכונת גבעת עמל בתל אביב או בשכונת עג'מי ביפו.

תאריך:  14/05/2023   |   עודכן:  14/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להקשיב לקולות של פרשות "בהר"
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
אין הקשבה לקולו החברתי מוסרי ש
אין מי שיקשיב   |  14/05/23 12:33
2
בז לפתרונות צבאיים
אוהב שלום   |  14/05/23 14:25
 
- "שלום" , בנוסח אוהב שלום
שלמה המגיב  |  15/05/23 18:09
3
כן לשיחות שלום ולא לפתרון צבאי
רק שיחות שלום  |  14/05/23 15:32
4
מאחלת שלום לכל ברואי בצלם.
מאחלת שלום ....  |  14/05/23 16:12
5
להקשיב לקולות המוסריים
להקשיב לקולות   |  15/05/23 14:33
6
לאמץ ללב את פרשת השבוע
לאמץ ללב  |  15/05/23 14:42
7
המוסר החברתי בתורה ראוי להערצה
אוהב את ספר התנ"ך  |  15/05/23 16:54
8
המוסר החברתי בתורה ראוי להערצה
אוהב את ספר התנ"ך  |  15/05/23 16:54
9
שגיאת הגהה בכותרת של המאמר.
שגיאת הגהה בכותרת  |  15/05/23 17:01
10
כלכלה נכונה נוסח קלינסקי
שלמה המגיב  |  15/05/23 18:21
11
חבל שנתת דרור לשנאה ולשקר
לשלמה המגיב  |  16/05/23 07:19
 
- "שנאה ושקר" , אדוני המגיב\ה ?
שלמה המגיב  |  16/05/23 13:55
12
מאחל לחברה הישראלית
מאחל לחברה הישראל  |  16/05/23 09:22
13
מותר לקרוא בבית את הושע פר' ב
למר שלמה המגיב   |  16/05/23 09:26
 
- ומה כתוב "בהושע פרק ב " ?
שלמה המגיב  |  16/05/23 14:09
14
להקשיב לקולות של פרשת השבוע
להקשיב.  |  16/05/23 10:46
15
להקשיב למוסר המקראי
להקשיב למוסר המקר  |  16/05/23 10:53
 
- "עולם הערכים של ספר הספרים" ?
שלמה המגיב  |  16/05/23 14:20
16
שלמה המגיב מתחכם
שלמה המגיב מתחכם  |  17/05/23 16:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרגלית מולנר-גויטיין
יוסי שריד נולד ברחובות לאביו יעקב שניידר שהיה חבר מפא"י    אביו עיברת את שם משפחתם לשריד, מאחר ששרדו בשואה    שריד היה אדם נאור, איש אשכולות, בעל תואר ראשון בספרות ובפילוסופיה ותואר שני במדעי המדינה
יוני בן-מנחם
בניגוד לסבבי לחימה קודמים מול ישראל, הפעם הפתיע הג'יהאד האיסלאמי ונקט בטקטיקה חדשה של לוחמה פסיכולוגית נגד ישראל וניסיון לגרור אותה למלחמת התשה. ישראל הצליחה לבודד את הג'יהאד האיסלאמי, נטלה יוזמה וחיסלה את ההנהגה הצבאית שלו אך ההרתעה שלה תעמוד שוב למבחן בימים הקרובים
ארי בוסל
והחלטנו לכבד לא את הפוליטיקאים המקומיים, או הנדבנים המקומיים, או כל איש ואישה אחרת הרוצים ביקר-עצמם    היה לנו אורח כבוד - הקב"ה
בעז שפירא
שרון האב היה בעברו לוחם אמיץ. לימים היה ממקדמי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון - כל זה נכון    אלא שבאחרית ימיו בגד בבוחרים להם הבטיח ערב הבחירות ש"דין נצרים כדין תל אביב"
צבי גיל
במסווה של הקוזקים של אלוהים הם שועטים ודורסים, גורפים את כספי הציבור על חשבון צרכים חיוניים, מחרימים מפעל שמפרנס אלפי משפחות, ומשניאים את מורשת היהדות על העם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il