X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עתיד מתפתח [צילום: פלג אדריכלים]
איך ירושלים תהפוך לבירה הכלכלית של ישראל
שטחה המוניציפלי של הבירה, כ-125 אלף דונם, עולה פי שניים וחצי על שטחה של העיר העברית הראשונה, כך שלמרות האוכלוסייה הגדלה והולכת במהירות, נהנית הבירה מעתודות שטח גדולות ביותר

נתון בהחלט יוצא דופן של למ"ס שפורסם לאחרונה, מעיד אודות התנופה אותה עוברת ירושלים בשנים האחרונות. על-פי אותו נתון הבירה זינקה למקום הראשון בישראל בקידום בתי מלון, 54 אלף מ"ר ב-2022, זאת לעומת כ-47 אלף בחיפה, 28 אלף באילת ו-5,650 בלבד בתל אביב.
מעבר לעובדה שבירושלים ממוקמים כל מוסדות השלטון, הכנסת, הממשלה ובית המשפט העליון, כמו גם בנק ישראל, האוניברסיטה העברית ומוסדות לאומיים וממלכתיים נוספים, היא העיר הגדולה בישראל, ומספר תושביה, כ-980 אלף, עתיד בשנה הקרובה לחצות את רף המיליון, כפליים יותר מתל אביב.
גם שטחה המוניציפלי של הבירה, כ-125 אלף דונם, עולה פי שניים וחצי על שטחה של העיר העברית הראשונה, כך שלמרות האוכלוסייה הגדלה והולכת במהירות, נהנית הבירה מעתודות שטח גדולות ביותר.
למרות מקדמי פתיחה רבים וחיוביים אלה, ירושלים מיתגה ומיצבה את עצמה בתודעה הישראלית כ"עיר בירה אדמיניסטרטיבית", זאת לעומת אחותה התל אביבית, שגם בתודעה הישראלית נחשבת (יחד עם גוש-דן המורחב) ל"בירה הכלכלית של מדינת ישראל. ואכן הרוב הגדול של העשייה הכלכלית, מרכזי הבנקאות, שוק ההון וחברות ההייטק והטכנולוגיה מרוכזים ב"מדינת תל אביב".
במהלך השנים האחרונות דומה שאנו עדים לתחילתו של מפנה. אם עד לעבר הלא רחוק, רוב רובם של מקומות התעסוקה בבירה היו בסקטור הציבורי וממלכתי ולא הפרטי, מה שמיתג אותה כ"בירה אדמיניסטרטיבית", יותר ויותר חברות הייטק וטכנולוגיה מגיעות לבירה, למתחמים מובילים דוגמת הר חוצבים, גט"י וגבעת שאול.
בד בבד ההגירה השלילית שאפיינה את הבירה בעבר הלא רחוק, מתהפכת להגירה חיובית, אומנם הדרגתית, אומנם איטית, אולם בהחלט חיובית. אחת הסיבות המרכזיות לכך, מעבר להטבות הכלכליות שאותן קיבלו אותן חברות שהעבירו לבירה את המטות שלהן, היה המפנה בכל מה שקשור להתחדשות עירונית.
העובדה שעיריית ירושלים החליטה החלטה אסטרטגית לתעדף התחדשות עירונית בכל השכונות הוותיקות, הממוקמות ברובן הגדול במערב ירושלים ומהוות את "חלון הראווה" בכניסה הראשית לבירה, כולל כניסה חדשה מקודמת והולכת, יוצרים כבר בימים אלה שינוי מיתוגי ותודעתי של ירושלים.
שינוי זה בא לידי ביטוי במספר אופנים: גם החלטה של יותר ויותר ירושלמים בחתם סוציו אקונומי בינוני ומעלה להישאר בבירה, זאת בשל הזדמנויות הדיור בד-בבד להזדמנויות התעסוקתיות הגדלות והולכות, הן חזרה לעיר של ירושלמים רבים שעזבו אותה בשעתו וכן תופעה מעניינת חדשה, של לא מעט סטודנטים, אנשי אקדמיה ורפואה, שהופכים את השהיה הזמנית לצורך לימודים או עבודה, לקבועה.
אדגיש, כפי שציינתי קודם, כי במקביל להתחדשות העירונית, לירושלים עתודות שטח גדולות פי כמה וכמה מאלה של תל אביב וערי גוש-דן. הצפיפות בה, פחות מ-8,000 נפשות לקמ"ר, כ-30 אחוזים פחות מהצפיפות הממוצעת בערי גוש-דן, מאפשרת בהחלט תכנון ארוך טווח ליעד הכפלת האוכלוסייה בבירה עד שנת 2050.
ואכן שילוב שתי זרועות אלה, התחדשות עירונית עם בנייה חדשה, יחד עם המשך המגמה של משיכת חברות הייטק, טכנולוגיה ושוק ההון לבירה, יצרו בסופו של דבר את המהפך שיהפוך את ירושלים לא רק לבירה אדמיניסטרטיבית אלה גם לבירה הכלכלית של מדינת ישראל.

הכותבת היא מנכ"לית קבוצת מ.אביב.
תאריך:  17/05/2023   |   עודכן:  17/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך ירושלים תהפוך לבירה הכלכלית של ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
המנהיגות היהודית הושיטה יד לשלום שנדחתה על-ידי מנהיגיהם מאז הצהרת בלפור ב-1917    המנהיגות היהודית ויתרה על חלקי מולדת על-מנת להקים מדינה יהודית
אלי אלון
מתחם התערוכות שליד צומת בית דגן פעל כארבע שנים    מזה שנים רבות עומד כאמור מתחם התערוכות בסמוך לצומת בית דגן על מבניו מתקניו נטוש שומם ומוזנח. רבים מהבנים במתחם נהרסו עם השנים
איתן קלינסקי
הנביא הושע חוֹוֶה את מה שהעניקה ההצלחה המדינית והכלכלית וגם חווה את חורבן החיים הלאומיים של עשרה שבטים בימי המלך הושע בן אלה, שנעקרו מבתיהם בארץ המובטחת, אליה נשאו פנים כמתואר בפרשת השבוע
מיכל סלומון
האם תזונה משפיעה על המחלה? האם טיפול ברפואה משלימה יכול להועיל? ואיזה תרופות חדשות קיימות בסל לאטופיק דרמטיטיס? כל התשובות לשאלות הבוערות
יוני בן-מנחם
הג'יהאד האיסלאמי החל בהפקת לקחים מסבב הלחימה האחרון נגד ישראל ונערך לסבב הלחימה הבא. הנהגת הארגון קיבלה שורה של החלטות מוטעות, אירן מאוכזבת ממנה וחמאס צוברת כוח נוסף על חשבונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il