X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נערה עם עגיל פנינה, ורמיר [צילום: פטר ג'ונג/AP]
מקורי או מזויף
הסרט ורמיר מוצג בסינמטק ת"א ובמוזאון ת"א במסגרת דוקאביב לפי כמות הנוכחים באולמות שאלת המקוריות של ורמיר היא כנראה נושא חשוב ועיקרי

קשה להבין את הרצינות התהומית והמשאבים המושקעים בהולנד ובארה"ב לשאלה אם התמונה היא "ורמיר מקורי או לא", כאשר כמה ק"מ משם מתחוללת מלחמה באוקרינה ואנשים נאבקים על חייהם. גם בארץ, כמובן, אך לשמחתנו זה נגמר מהר יותר.
ההסבר ניתן על-ידי הצוות האמריקני שהסכים להשאיל חמש תמונות מהמוזאון שלו לתערוכת ורמיר בהולנד, ולהשאיר שתיים אצלו לצורך "עליה לרגל". כן, מסתבר שאנשים עולים לרגל לראות אמנות, והעניין בוורמיר צמח לאחרונה. לגבי ההולנדים המקיימים עכשיו תערוכה בינלאומית מקפת של וורמיר ברור שזו תעשיה, ענף הכנסה למדינה, וכל הכרטיסים נמכרים זמן רב מראש.
הסרט ורמיר מוצג בסינמטק ת"א ובמוזאון ת"א במסגרת דוקאביב. לפי כמות הנוכחים באולמות שאלת המקוריות של ורמיר היא כנראה נושא חשוב ועיקרי. אך לצד השאלה הטכנית כיצד לזהות יצירה מקורית של אמן היה גם צורך בהתייחסות לתוכן ולנושאים אותם בחר ורמיר לצייר, ועל כך לא נאמר הרבה. הרסטורטורים של מוזאון הרייקס באמסטרדם, בו מתקיימת עכשיו התערוכה, מודים שאין הרבה ידע על הרקע של ורמיר וסביבתו, עובדה מוזרה במקצת בהתחשב בשנים בהם חי ורמיר: 1632-1675, שנים שכבר ידעו הרבה על רמברנדט (1605-1669) למשל, שחי באותה תקופה.
ורמיר נולד ועבד בעיר דלפט הידועה בעבודות הפורצלן הכחולות שלה. הוא חי בתקופת "תור הזהב" - תקופת הפריחה של האמנות, הכלכלה, המדע והמסחר בהולנד. עד לאחרונה הוא נחשב אמן זניח, אך מחקרים של מבקר האמנות הצרפתי תאופיל תורה ושל היסטוריון האמנות הגרמני גוסטב ואגן, במאה ה-19 גילו מחדש את האמן ועוררו עניין ביצירתו, כמו גם משפט מפורסם שהתנהל על זיוף של יצירותיו על-ידי צייר בינוני שגרף הון מזיופים אלה. בעיית המקוריות/הזיוף של יצירותיו הרחיקה, כנראה, אספנים רבים מקנייתם, למרות שמחירם אמור רק לעלות עקב העובדה שנותרו רק כ 37 תמונות שצייר במשך 43 שנותיו.
לאחרונה גם עלתה השאלה אם השתמש בטכניקת הקמרה אובסקורה (טכניקה של העתקה על נייר שקוף) שהתפתחה אז ורבים השתמשו בה לציור. בסרט זה האוצרים ההולנדים אומרים שאולי הוא נעזר בטכניקה זו להסתכלות בלבד, אך חוקר ודוקומנטריסט אמריקני צילם וניסה להוכיח כי ורמיר השתמש בטכניקה זו לציוריו (זאת בסרט אחר, של טים ג'ניסון, ממציא ואיש עסקים מטקסס).
מהו הקסם של ורמיר?
הסרט לא מתייחס לכך לכן אוסיף אני את הבחנותי. ציוריו קטני ממדים (כ-40X50 ס"מ), אבל מדויקים ומופלאים בעיצוב האורות והצללים, בצבעים ובקומפוזיציה. כמעט ואין אצלו קווי מתאר. הצבעים משתלבים זה בזה ויוצרים הרמוניה מצד אחד וניגוד מצד שני (לדוגמא: האישה עם הכובע האדום והבגד הכחול).
ורמיר צייר בעיקר את בני המעמד הבינוני בתוך אותה פינה ביתית, מול חלון. נשים בעבודות יום יום, מוזגת חלב, תופרת, קוראת מכתב, מנגנת בגיטרה, שעור נגינה, מחזר המגיש לנערה כוס יין. סצנות יומיומיות ובאותה מידה אוניברסליות, רגעים אינטימיים המשרים מגע קסם של אווירה, כמעט שירה. הנשים תמיד רכות, מרוכזות במלאכתן. יש כאן הרמוניה ושמחת חיים.
"נערה עם עגיל פנינה" של ורמיר מוכר היטב לקהל הרחב בעיקר בזכות רב המכר שפרסמה הסופרת האמריקנית-בריטית טרייסי שבלייה ב-1999 ועוסק בחייה של הנערה. ב-2003 הוא עובד לסרט קולנוע בכיכובה של סקרלט ג'והנסון, והיה מועמד לשלושה פרסי אוסקר ושני פרסי גלובוס הזהב.
בתקופת חייו של ורמיר פנינים היו אופנתיות מאוד, והן יובאו להולנד מהמושבות בדרום אסיה. עגיל פנינה הונצח גם בעוד כמה מעבודותיו. לדברי אחד מאוצרי התערוכה בימים ההם עגילי פנינה עלו הון עתק, וכנראה ורמיר צייר את החיקוי הזול של התכשיט.
מזויף או לא, טוב לדעת שאנשים מקדישים מזמנם וכספם לאמנות ולא למלחמה. אך גם זה אמור להיות אם ביחס למציאות הנוכחית.

תאריך:  17/05/2023   |   עודכן:  17/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקורי או מזויף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מקורי או זיוף
נעמי לבנטל  |  27/05/23 14:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
ישראל אינה "מסתכנת" בעימות מעין זה משום שזו הוויית המציאות שלה מאז נוסדה. השאלה המרכזית והקבועה היא באיזו מידה קיימת או מתפתחת מנהיגות מרחבית שמסוגלת לעודד ולסנכרן את מאמצי רוב הגורמים העויינים, וכיצד אנו נערכים מול התגברות האיום. כאשר כוח אזורי צומח נוטל על עצמו להוביל מאמץ מלוכד ומתואם - יש להכין אסטרטגיה לאומית לפירוק מוקדם אפקטיבי של כל ניסיון לבנות מערך כזה. המב"מ, רק דוחה את הקץ
צאלה רוזנבלום עמור
שטחה המוניציפלי של הבירה, כ-125 אלף דונם, עולה פי שניים וחצי על שטחה של העיר העברית הראשונה, כך שלמרות האוכלוסייה הגדלה והולכת במהירות, נהנית הבירה מעתודות שטח גדולות ביותר
רבקה שפק ליסק
המנהיגות היהודית הושיטה יד לשלום שנדחתה על-ידי מנהיגיהם מאז הצהרת בלפור ב-1917    המנהיגות היהודית ויתרה על חלקי מולדת על-מנת להקים מדינה יהודית
אלי אלון
מתחם התערוכות שליד צומת בית דגן פעל כארבע שנים    מזה שנים רבות עומד כאמור מתחם התערוכות בסמוך לצומת בית דגן על מבניו מתקניו נטוש שומם ומוזנח. רבים מהבנים במתחם נהרסו עם השנים
איתן קלינסקי
הנביא הושע חוֹוֶה את מה שהעניקה ההצלחה המדינית והכלכלית וגם חווה את חורבן החיים הלאומיים של עשרה שבטים בימי המלך הושע בן אלה, שנעקרו מבתיהם בארץ המובטחת, אליה נשאו פנים כמתואר בפרשת השבוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il