X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המדינה המערבית הצפופה בעולם [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
בדרך להיות המדינה הצפופה בעולם
על-פי הערכת כל המומחים שהיו בכנס ירושלים, נגיע עד שנת 2055, כלומר בעוד 32 שנים בלבד, למספר הלא נתפס של 20 מיליון תושבים

אין זה מקרה שבמהלך החודש האחרון נערך בירושלים כנס בינלאומי, בהשתתפות נציגי האו"ם, מתכנני ערים ומומחי איכות סביבה מכל העולם, שמטרתו הייתה התמודדות עם נושא הצפיפות הגוברת והולכת בכל רחבי העולם, כולל במדינות המערב.
מיקום הכנס בישראל היה מתבקש מאליו. אם ב-1948, כשהוקמה המדינה, התגוררו בה בסך-הכל כ-650 אלף תושבים והיא הייתה אחת המדינות הפחות צפופות בעולם, הרי שכיום אנו מתקרבים ל-10 מיליון ועם צפיפות ממוצעת של כ-450 נפשות לקמ"ר, אנו כבר היום המדינה המערבית הצפופה בעולם.
יתרה מכך: אם נחלט מהחישוב את הנגב, מקרית גת דרומה, נמצא כי בחלקה הצפוני של ישראל מתגוררים בממוצע כ-1,000 נפשות בקירוב לקמ"ר(!), מה שהופך אותנו כבר היום למדינה הצפופה ביותר עלי אדמות, אחרי בנגלה דש. כמו-כן ברור כי גידול כזה יוצא דופן שכזה באוכלוסייה ובד בבד במחסור הגדול בהיצע, יחייבו את מקבלי ההחלטות להגדיל את באופן משמעותי ביותר את מספר התחלות הבנייה מדי שנה ושנה.
על-פי הערכת כל המומחים שהיו בכנס ירושלים, נגיע עד שנת 2055, כלומר בעוד 32 שנים בלבד, למספר הלא נתפס של 20 מיליון תושבים. חישוב זה משקלל את ריבוי האוכלוסייה הטבעי בישראל, שהינו הגבוה בעולם המערבי ובין הגבוהים בעולם, ובנוסף שקלול הממוצע השנתי של עולים חדשים שמגיעים אלינו מכל התפוצות.
כמו-כן עומדת ישראל בפני אתגר לא פשוט, של גידול יוצא דופן במספר הערים ובד בבד בגודלן. אם בזמן קום המדינה היו כאן 14 ערים בלבד, הרי שכיום מספרן הרקיע ל-81. אם בזמן קום המדינה היו רק 3 ערים, תל אביב, ירושלים וחיפה, שמספר התושבים בהן חצה את רף ה-100 אלף, הרי שכיום ישנן כבר 19 כאלה ועל-פי התחזית מספרן יוכפל עד 2055.
בעיה חמורה במיוחד תהיה לגוש-דן המורחב, מנתניה בצפון ועד לאשדוד בדרום. אם במרחב המטרופולין הנוכחי מתגוררים כיום 4 מיליון נפשות בקירוב, מספר זה עתיד לגדול פי שלושה(!) בקירוב ולהגיע לכ-11 מיליון עד שנת 2055. ואם נשקלל גם את העלייה ברמת המינוע, מספר המכוניות לתושב, נגיע לגידול של פי 5 בקירוב במספר המכוניות עד אותה שנה.
גם ירושלים הבירה עוברת תהליכי גידול מואצים ביותר. ספר התושבים שלה כיום נושק למיליון, פי 10 יותר לעומת 1948 וממשיך לגדול במהירות רבה. לכן טוב עושה העירייה שהיא מעודדת התחדשות עירונית, הן פינוי בינוי והן תמ"א 38, זאת גם על-מנת לרענן שכונות ותיקות ובד בבד לייצר מלאי דיור שיספיק גם לעשורים הבאים.
נתונים אלה של גידול באוכלוסייה וברמת הצפיפות מחייבים כבר היום את מקבלי ההחלטות, הן בממשלה והן בשלטון המקומי, לגבש תוכנית לאומית אסטרטגית כוללת, זאת על-מנת שדור העתיד של המדינה יוכל לעכל כהלכה את השינויים הדמוגרפים המפליגים, זאת כולל תכלול(!) תכנון שוק הדיור, עם תחומים משלימים דוגמת תחבורה, תעסוקה ואיכות סביבה.
בד בבד לתכנון וקידום שכונות ופרויקטים חדשים, שומה על מקבלי ההחלטות לייצר מערכת היסעים המונית שגם תאפשר ממשק תחבורתי טוב הרבה יותר למקומות העבודה, הקניות והבילוי וגם תוריד כמה שיותר מכוניות פרטיות מהכביש לטובת רכב ציבורי. בד-בבד יש לתת הרבה יותר את הדעת על שימושים מעורבים בבנייה, מגורים, תעסוקה, מסחר, מלונאות, דיור מוגן וכו', מה שגם ייתר לישראלים רבים את השימוש ברכב, גם יחסוך הון עתק למשק וגם ישפר את כל מה שקשור לאיכות החיים.
במקביל לתוכנית המטרו, שבימים אלה דנים בה נכבדות, המלצתי גם לזרז את כל מה שקשור למעבר למכונית האוטונומית, מרכיב משמעותי נוסף בצמצום הפקקים, שלא לדבר על התרומה לאיכות הסביבה.
בכל נשכח: מדי שנה נוספים לנו כ-200 אלף ישראלים, כגודל העיר חולון, ובמהלך העשורים הבאים מספר זה יגדל לכ-300 לשנה, כגודל העיר חיפה, ואף למעלה מזה. אכן לא נוכל להתעלם מעובדה זו ויפה שעה אחת קודם!

הכותב הוא יו"ר צים בהרי נדל"ן, מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  29/05/2023   |   עודכן:  29/05/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדרך להיות המדינה הצפופה בעולם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
ממשל ביידן הציב לעצמו כמטרה להשיג פריצת דרך ביחסים בין ישראל לסעודיה בחצי השנה הקרובה, לפני הקמפיין לבחירות לנשיאות בארה"ב    יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הציב שורה של דרישות מארה"ב ומישראל כתנאי להסכם נורמליזציה, הוא מעדיף להתקדם להסכם בצורה הדרגתית עם מנגנון פיקוח הדוק על השלבים השונים
ארי בוסל
כספים יוכלו להמשיך להגיע, למטרות אנטי-ישראליות מובהקות, ולא צריך יהיה להסתתר תחת כסות זו או אחרת (שכן השמאל הנאור ובית המשפט העליון מגן עליהן תחת רעיון "חופש ביטוי")    אבל הם לא יזכו מפטור ממס, להפך, הם יחויבו במס של 65%
צבי גיל
בגרמנית פירוש המילה גנץ הוא "שלם", אבל בתור שם משפחה יהודי הוא ככל הנראה מגיע מהשם גנז (Gans), שמשמעותו "אווז"    לאמור אם ברווז נשאר ברווז, אווז הוא אווז
ציפי לידר
לא לשיכחת פעוטות: הקמפיין השגוי של משרד התחבורה    מעניין מי מדבר, מבקר הממשלה לפיד?    ולקינוח איפה חוש ההומור?
דן מרגלית
ביבי שולח לאמריקה צמד מקבצי נדבות מדיניים לבקש מביידן להזמין את נתניהו לבית הלבן    מתנגן בראשי הלחן מהמחזה "המכשפה" - "יהודים רחמו רחמו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il