X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עבדאללה. חושש ממלחמת אזרחים [צילום: סוכנות העיתונות הסעודית/AP]
ירדן נערכת ליום שאחרי מחמוד עבאס
ירדן מודאגת מאפשרות קריסתה של הרש"פ ומירידה אפשרית ומפתיעה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית. ירדן חוששת כי ממשלת הימין בישראל תנצל את קריסת הרש"פ כדי לעודד הגירת פלשתינים מיהודה ושומרון לשטח ירדן ותכריז כי בירדן תקום המדינה הפלשתינית

ירדן עוקבת בדאגה רבה אחרי המתרחש בשטחי יהודה ושומרון, אחרי השתלטות של כ-20 מליציות חמושות על צפון השומרון ובמקביל היחלשות כוחה של הרש"פ. לכך יש להוסיף ידיעות שונות על הרעה במצב בריאותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בן ה-88.
ירדן נערכת ליום שאחרי מחמוד עבאס ב-10 ביוני כי מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס איננו מאפשר לו להמשיך בתפקידו עוד זמן רב, ארה"ב וישראל מודאגות וברש"פ טוענים כי מחמוד עבאס סירב להתאשפז בבית החולים ברמאללה לצורך בדיקות וכי רופאים שונים הגיעו אליו למוקאטעה ברמאללה לבצע את הבדיקות הרפואיות. בדיווח נמסר כי מחמוד עבאס ערך גם בדיקות רפואיות בחשאי בירדן לפני נסיעתו האחרונה לאו"ם בניו-יורק.
בתנועת פתח רואים שני בכירים את עצמם כיורשיו של מחמוד עבאס, האחד הוא חוסיין א-שיח', מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף והשני הוא מאג'ד פרג' ראש המודיעין הפלשתיני. אולם, בדרג הביניים של התנועה רוצים פעילי פתח את מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי, כמחליפו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, ברגותי מוביל בסקרי דעת הקהל הפלשתינים כמועמד המועדף להיות היורש. מי שפועל לטרפד את האפשרות שחוסיין א-שיח' יהיה היורש של מחמוד עבאס הם יו"ר הרש"פ עצמו ובכירי פתח, ג'בריל רג'וב, מחמוד אלעאלול ומאג'ד פרג'.
ירדן חוששת מאוד מהאפשרות שקרב הירושה האלים בין המליציות השונות ביהודה ושומרון יתדרדר למלחמת אזרחים שתערער את היציבות בגדה המזרחית של ירדן ותאיים על המשך השלטון של השושלת ההאשמית. הירדנים מודאגים מהיעדר אופק מדיני בין ישראל לרש"פ, מצמיחת המליציות החמושות בגדה ומהעובדה שיו"ר הרש"פ מתעקש שלא להכין יורש או למנות לו סגן מתוך ביטחון עצמי מופרז כי הוא יחיה עוד זמן רב, הירדנים שיתפו בחששותיהם את ממשל ביידן אשר זימן לוושינגטון בשבוע שעבר את ראש השב"כ רונן בר כדי לשמוע את חוות דעתו המקצועית בנושא.
החשש הגדול של ירדן הוא שממשלת הימין בישראל עלולה לנצל את מצב האנרכיה הביטחונית בשטחי יהודה ושומרון, לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית כדי לעודד הגירה של פלשתינים משטחי יהודה ושומרון לירדן ולהכריז על ירדן כי היא "פלשתין" ובשטחה תקום המדינה הפלשתינית העתידית.
בתרחיש כזה, ירדן גם תאבד את מעמדה המיוחד כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים לאיסלאם ולנצרות כפי שנקבע בהסכם השלום בין ישראל לירדן בשנת 1994.
על-פי גורמים בתנועת פתח, המודיעין הירדני הגביר את העיסוק שלו בנושא קרב הירושה ברש"פ והוא מקיים התייעצויות עם מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלשתיני, ועם חוסיין א-שיח', מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, לגבי סוגיית היורש האפשרי של מחמוד עבאס, המלך עבדאללה מקבל דיווחים שוטפים על הנעשה בצמרת הרש"פ.
גורמי ביטחון ירדנים בכירים ממליצים למלך עבדאללה להכין תוכנית חירום למקרה שיו"ר הרש"פ יילך לעולמו באופן פתאומי ולכך שבטחי הגדה יפרצו מעשי אלימות בין המליציות השונות.
המודיעין הירדני המליץ למלך עבדאללה לפעול כבר עתה להגברת השפעתה של ירדן בגדה המערבית ולהידוק הקשר עם כל בכירי פתח המתמודדים בקרב הירושה וגם עם תנועת חמאס. ירדן רוצה לשמור את כל הביצים בסל אחד. קריסתה האפשרית של הרש"פ הופך לתרחיש אימה עבור ירדן, תרחיש שעלול לערער באופן משמעותי את יציבות הממלכה, בינתיים נוקט המלך עבדאללה גישה זהירה מאוד כל עוד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתפקד כרגיל והוא אינו מתערב באופן מעשי בנעשה בשטחי הגדה.
המלך עבדאללה מגלה גם זהירות ביחס לממשלת הימין בישראל, הוא נמנע מלהיכנס לעימותים עמה שלא לצורך, הוא לוקח בחשבון את האפשרות שהוא יזדקק לעזרתה במקרה שבו יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יירד באופן פתאומי מהבמה הפלשתינית ואנרכיה ביטחונית תפרוץ בשטחי יהודה ושומרון. בתרחיש כזה הוא יזדקק לעזרת ישראל כדי שתמנע הגירת המוני פלשתינים משטחי יהודה ושומרון לירדן, וגם לשיתוף פעולה מדיני עם ישראל לגבי עתיד הגדה המערבית.
גם מצרים מודאגת מאוד ממצבה של הרש"פ וההשלכות של קריסת הרש"פ על יציבות המשטר במצרים, הנושא הזה הופך לנושא אזורי דחוף לטיפול נוכח הידיעות על מצב בריאותו של מחמוד עבאס. מחמוד עבאס עצמו דוחה את כל החששות והפרסומים בנושא בריאותו, הוא טוען שמדובר בספינים תקשורתיים וכי מצב בריאותו טוב, השבוע הוא יוצא לביקור של 3 ימים בסין.

תאריך:  11/06/2023   |   עודכן:  11/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ירדן נערכת ליום שאחרי מחמוד עבאס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
יואב יצחק
תעלת סואץ שנחפרה בשטח מצרים ונחנכה בשנת 1869 מאפשרת תנועת כלי שיט קלה ומהירה בין אסיה לאירופה ולמזרח התיכון    ההכנסות מדמי המעבר מסייעות לכלכלת מצרים באופן משמעותי
איציק וולף
לבנונים הפריעו לעבודות צה"ל בצד הישראלי של הגבול בהר דב    כוחות צה"ל השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות ובצה"ל מעריכים שפעילות צבא לבנון היא פרובוקציה
יוני בן-מנחם
מצרים זימנה לקהיר את הנהגות חמאס והג'יהאד האיסלאמי כדי לייצב את הרגיעה ברצועת עזה ולהשיג את הסכמתן לרגיעה ארוכת טווח. חמאס העבירה מסר לישראל באמצעות המודיעין המצרי כי מבצע נרחב של צה"ל בצפון השומרון נגד הקבוצות החמושות יביא להפרת הרגיעה ברצועת עזה
יוני בן-מנחם
למרות הפיגוע הרצחני הנורא בגבול ישראל עם מצרים, אין סכנה ליחסים האסטרטגיים בין ישראל למצרים. ישראל רואה בהסכם השלום עם מצרים נדבך חשוב בתפיסת הביטחון הלאומי שלה, צה"ל והצבא המצרי יפיקו לקחים והם אמורים לשנות את פריסת הכוחות ואמצעי הביטחון לאורך הגבול המשותף
איציק וולף
שר הביטחון יואב גלנט שיגר איום לעבר ארגון חיזבאללה השיעי במהלך ביקור בגזרת הצפון במסגרת תרגיל 'אגרוף המחץ' שמקיים צה"ל    "נדע להכות את אויבינו מכה ניצחת אם יפתחו במלחמה נגדנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il