X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ללמוד את הלקח [צילום: אריאל שליט/AP]
שיחה עם פרשת קורח וההפטרה (ב')
בימינו אנחנו עדים להתייחסוית מתלהמות ולעתים מתבהמות במאבק על איך חייבים לפעול מערכות המשפט בישראל חבל שלא למדנו את הלקח מפרשת קרח כפי שבא לידי ביטוי לנו במסכת אבות

אני מודה למגיבים למאמרי הראשון בנושא הקשר בין פרשת השבוע, פרשת קֹרַח, ובין גישת הנביא שמואל בהפטרה. אני מבין ללבם של המגיבים הטוענים שלא היה מרד נגד שמואל, אלא הייתה רק דרישה מוצדקת ליישם את חוק המלך, כפי שהוא מנוסח בספר דברים בפרק י"ז.
אכן, אנחנו מוצאים חילוקי דעות בין המחוקק בספר דברים, פרק י"ז 14-20, האומר במפורש, שאם יובע בעם הרצון להמלכת מלך ככל הגויים, יש להיענות בחיוב למשאלה - "שׁוֹם תָּשִׁים עָלֶיךָ..." (שם, פס' 14-15). אך ההסכמה ליישום המשאלה לכינון המלוכה מותנית בתנאים רבים ובהדגשה, שאך ורק ב"אֲשֶׁר יִבְחר יְהֹוָה אֱלוֹהֶיךְ...". כלומר, שהמלך יהיה כפוף לרשות הכוהנית. בהמשך ישנם עוד שלל תנאים. יש הצדקה לטענה, שהמורדים מבקשים ליישם את החוק המקראי, כפי שנוסח בבירור בספר דברים בפרק י"ז, הנותן את הסכמתו למלך על עם ישראל כפי שנהוג אצל כל הגויים.
למרבה הצער, שמואל מתנגד עקרונית לבקשת העם להמלכת מלך בישראל, במיוחד שבבקשה ישנה התייחסות כאובה לעובדה, שבניו, יואל ואביה, "יִטּוּ אַחֲרֵי הַבֶּצַע וַיִּקְּחוּ שֹחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט". (שְׁמוּאֵל א' ח' פסוק ג') בעוד החוק המקראי מתיר כינון מלוכה, שמואל מביע את הסתייגותו המוחלטת. הסתייגותו מובעת בברור בתגובתו, אותה אנו מוצאים בפסוק ו': "וַיֶּרַע הַדָּבָר (הבקשה למלך) בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל, כַּאֲשֶׁר אָמְרוּ תְּנָה-לָנוּ מֶלֶךְ לְשָפְטֵנוּ, וַיִּתְפַּלֵּל שְׁמוּאֵל אֶל יְהֹוָה".
אני חוזר על מה שכבר כתבתי במאמר הקודם. המשותף למה שאני רואה כשתי מרידות, שהן מתריסות בבוטות נגד ההנהגה הרוחנית של העם. אני מאמץ משתי ההתרחשויות - פרשת השבוע וההפטרה - את ההבנה, שיש מקום לחילוקי דעות בעם בשלל מישורי חיים, אך חילוקי דעות חייבים להיות מלובנים במישוריות חיים המכבדת גם את בעל הדעה, עליה אתה חולק. חילוקי דעות אינן חייבות להעלות על שרטון של מרי עוין, כפי שראינו מצד קרח כלפי משה וזקני ישראל כלפי שמואל.
מצער, שחילוקי הדעות בין המדברים בשם המחוקק בדברים י"ז ובין המנשר החברתי של שמואל המובע בפרק ח' בשמואל א' לא התבטאו במתן כבוד למנהיגות הרוחנית, גם עם בניו, יואל ואביה, על-פי הכתוב בפרק ח' פסוק ג': "וַיַּטּוּ אַחַר הַבֶּצַע וַיִּקְּחוּ שֹחַד וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט".
בימינו אנחנו עדים להתייחסוית מתלהמות ולעתים מתבהמות במאבק על איך חייבים לפעול מערכות המשפט בישראל. חבל שלא למדנו את הלקח מפרשת קרח כפי שבא לידי ביטוי לנו במסכת אבות, ו פר' ה' משנה י"ז: ש"מחלוקת שאינה לשם שָׁמַיִם אינה מתקיימת" ו"אלו כל מחלוקת שהיא לשם שָׁמַיִם סופה להתקיים".
ההתרסות במשה מצד קרח בן יצהר משבט לוי ודתן ואבירם בני אליאב משבט ראובן לא היו בהן ביטויי מחלוקת לשם שמים. כן גם ההתרסות של זקני ישראל בנביא שמואל לא היו מחלוקת לשם שמים.
לאור ההתרחשויות בחברה הישראלית באלו הימים אנחנו חייבים להיות קשובים לפרשת השבוע ולהפטרה. בימינו הבה ונאמץ אנחנו בחיינו היומיומיים את המחויבות, שהמחלוקות תהיינה אך ורק לשם שמים. הן תנוסחנה בצורה המכבדת את החלוקים בדעותיהם. בל ניתן דרור להשתלחויות לשוניות להשתולל ברחובותינו. בל ניתן לשפה הבהמית גסת הרוח להיות נוכחת כבוד בדיונים בכנסת ישראל.

תאריך:  15/06/2023   |   עודכן:  15/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שיחה עם פרשת קורח וההפטרה (ב')
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
יש חילוקי דעות במקרא.
אוהבת ספר הספרים  |  15/06/23 09:07
2
לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב
לקום מחר  |  15/06/23 09:35
3
כותרת המשנה משתלחת ומתבהמת ל"ת
ה.א  |  15/06/23 10:47
4
את מי שמקדיש לפרשת השבוע
אני מברכת  |  15/06/23 11:14
5
פער בין החוקה ודברי נביא שמואל
שוחר מלוכה בישראל  |  15/06/23 12:01
6
לקום מחר בבוקר עם שיר חדש בלב
בן ציון ..  |  15/06/23 15:49
7
איפה מצאת התבהמות במאמר
שאלה למגיב ה.א   |  15/06/23 16:17
8
מאחל לעם ישראל רק את הטוב
מאחל לעם ישראל   |  16/06/23 09:57
9
שבוע טוב לעם ישראל
שבוע טוב לעם ישרא  |  18/06/23 10:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
ברור שלא רק אלהרר    היא סמל בלבד למאבק הנלוז שאיפשר לנהל מפני שאינו מסוגל להחליט כל דבר בעיתו    מפני שתמיד הוא דוחה הכל, מרוויח זמן ומפסיד את העולם
קרן שחר
האיחוד האירופי נמצא בתהליך של יצירת מערכת כללים מקיפה לניהול סיכוני בינה מלאכותית וקידום שימושים אתיים של AI. כללים אלו, שיהיו הראשונים מסוגם בעולם, צפויים להיות מאומצים על-ידי חברי הפרלמנט האירופי (MEP) בקרוב. הם פועלים לפי גישה מבוססת סיכונים ומגדירים חובות הן לספקי AI והן למשתמשים
צבי גיל
כיצד, אני שואל את עצמי, אדם עומד בלחץ של ממשלה שגיונית, גחמנית, פטפטנית להחריד, מטורללת, שהכול או הרוב שבה הוא עקום, אורווליאני והיא בלתי נשלטת
דרור אידר
פרידה מראש ממשלת איטליה לשעבר, סילביו ברלוסקוני    דווקא ברלוסקוני, שלא נשא כבוד רב למסורות ולמוסדות ותיקים, יכול היה לשבור את תקרת הזכוכית של משרד החוץ האיטלקי שהנהיג עד אז מדיניות פרו-ערבית ולא אהד אותנו במיוחד
שיר טורם-הספרי
על הממשלה ועל מקבלי ההחלטות בכלל, לגבש תפיסה שונה לחלוטין לגבי הפיכת הפריפריה לאטרקטיבית    העובדה שהאוכלוסייה במדינת ישראל גדלה במהירות מסחררת ועתידה להכפיל את עצמה עד שנת 2050, הינה ללא ספק מנוע צמיחה חשוב מאין כמותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il