X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חמינאי. נכונות להסכם שלא ימחק את הישגי אירן בתחום הגרעין [צילום: לשכת המנהיג העליון של אירן/AP ]
הקו האדום החדש של ישראל
ישראל מודאגת מהמגעים החשאיים בין ארה"ב לאירן על הבנות חדשות בנושא הגרעין והיא קבעה לעצמה "קו אדום" חדש גורם מדיני בכיר בירושלים אומר כי העשרת אורניום לרמה צבאית של 90 אחוזים תהווה הודאה אירנית בכוונתה לייצר נשק גרעיני וישראל תהיה חייבת לפעול

בעקבות המגעים המואצים בין אירן לארה"ב על הבנות חדשות בנושא הגרעין, ישראל קבעה "קו אדום" חדש בכל הקשור לסכנה האירנית. גורם מדיני בכיר בירושלים אומר כי פעולה צבאית ישראלית נגד מתקני הגרעין באירן תצא אל הפועל אם אירן תתחיל להעשיר אורניום לרמה של יותר מ-60 אחוזים.
שר הביטחון יואב גלנט נועד בבריסל ב-15 ביוני עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ושמע ממנו פרטים על המגעים בין אירן לארה"ב. נראה כי שני הצדדים מתקדמים לעבר עסקה חדשה שתכלול שחרור שבויים, הפשרת כספים של אירן שהוקפאו במערב, מתן הקלות לאירן בנושא ייצוא הנפט והתחייבות של אירן שלא תעשיר אורניום לרמה של יותר מ-60 אחוזים.
האמריקנים דורשים גם כי אירן תפסיק למכור טילים ומל"טים לרוסיה וכי שלוחותיה יפסיקו לתקוף את החיילים האמריקנים בסוריה. לא ברור אם ארה"ב תדרוש מאירן להעביר לצד שלישי את כמות האורניום שכבר העשירה עד שנת 2030 שהוא המועד שבו מסתיים הסכם הגרעין המקורי משנת 2015.
נראה שישראל איבדה את יכולת ההשפעה שלה על ארה"ב בעניין ההבנות עם אירן בגלל המחלוקת בין הבית הלבן לראש הממשלה נתניהו ובעקבות סירובו של הנשיא ביידן להזמינו לבית הלבן.
האמריקנים טוענים כי הדרך הדיפלומטית היא הדרך שהם מעדיפים כדי למנוע מאירן נשק גרעיני, אירן כבר הפכה למדינת סף גרעינית, יש לה כמות אורניום מועשר שמספיקה לייצור כמה פצצות גרעין ולהערכת המודיעין הישראלי היא יכולה לייצר נשק גרעיני בתוך שנה עד שנתיים.
ראש הממשלה נתניהו כבר הבהיר בפומבי כמה פעמים כי כל הסכם בין המעצמות לאירן לא יחייב את ישראל. ישראל מודאגת מכך שארה"ב לא הוקיעה את אירן על שורה של הפרות של הסכם הגרעין משנת 2015 ולא הטילה עליה סנקציות חדשות. דובר משרד החוץ האמריקני מת'יו מילר אמר ב-15 ביוני כי המדיניות של ארה"ב היא להבטיח כי אירן לא תשיג נשק גרעיני, "אנחנו מאמינים שהדיפלומטיה היא הדרך הטובה ביותר להשיג זאת" הוא הדגיש.
ארה"ב פועלת בשקט מאחורי הקלעים, ישראל איננה מעודכנת באופן שוטף בפרטי המשא-ומתן בין ארה"ב לאירן ואת תמונת המצב שלה היא משיגה בעיקר באמצעות מערכת המודיעין שלה, אירן דורשת הפשרה של מאות מיליארדי דולרים מהכספים שלה המוקפאים בחו"ל.
נראה שהממשל מעדיף לקרוא למגעים החדשים עם אירן בשם "הבנות" ולא "הסכם", כדי שהוא לא יצטרך להביא אותן לאישור בקונגרס שם צפויה לו התנגדות עזה של המפלגה הדמוקרטית וגם של כמה חברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית להסכם חדש עם אירן. גורמים אמריקנים בכירים אומרים כי הנשיא ביידן רוצה להתרכז כעת במלחמה באוקראינה ואינו רוצה במלחמה אזורית, הם אינם מכחישים כי הוא מעוניין גם בהישג דיפלומטי לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב.
האירנים קוראים למגעים עם ארה"ב משא-ומתן על "הפסקת אש מדינית", נראה כי אם יושגו הבנות חדשות בין ארה"ב לאירן הן יאפשרו להרוויח זמן כדי לנסות ולהגיע בעתיד להסכם גרעין חדש.
המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי הביע לפני כמה ימים נכונות להסכם חדש בתנאי שהוא לא יפגע בהישגי אירן עד כה בתחום הגרעין, אירן מבינה כי היא עלולה לשלם מחיר יקר על מעבר להעשרה של האורניום שברשותה לרמה צבאית של 90 אחוזים.
הבנות חדשות בין אירן לארה"ב יחזקו את אירן מבחינה כלכלית וצבאית, הן לא יפתרו את סכנת הגרעין, אירן תמשיך במאמציה לפתח פצצת גרעין והיא תתחזק מבחינה כלכלית וצבאית, בכסף שתקבל היא תחזק את פרויקט הטילים הבליסטיים שלה ואת שלוחותיה במזרח התיכון.
גורם מדיני בכיר בירושלים אומר כי מעבר של אירן להעשרה האורניום שברשותה לרמה צבאית של 90 אחוזים יהווה הודאה אירנית רשמית בכוונתה לייצר נשק גרעיני, לכן זהו קו אדום מבחינת ישראל והיא תהייה חייבת לפעול, עד כה אין החלטה של המנהיג העליון של אירן עלי ח'מינאי להעשיר אורניום לרמה של 90 אחוזים. המודיעין הישראלי וארגוני המודיעין במערב ממשיכים לעקוב אחרי הנושא.

תאריך:  16/06/2023   |   עודכן:  16/06/2023
+הליכוד: לפיד שתמך בהסכם הגרעין המקורי - האחרון שיטיף מוסר
11:58 16/06/23  |  איציק וולף

בליכוד הגיבו על טענתו של ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, על כך שהשיחות בין אירן לארצות הברית הן כישלון של ממשלת ישראל וכי נתניהו איבד את הקשב האמריקני בגלל דביקותו ברפורמה המשפטית, והאשימו את לפיד בכך שתמך בעבר בהסכם הגרעין המקורי עם אירן.
"עמידתו האיתנה של ראש הממשלה נתניהו הביאה את ארה״ב לצאת מהסכם הגרעין המקורי המסוכן עם אירן וגם היום מונעת חזרה אליו. יאיר לפיד שתמך בהסכם הגרעין המקורי המסוכן עם אירן ומסר שדות גז בחינם לחיזבאללה, הוא האחרון שיכול להטיף מוסר לראש הממשלה נתניהו שבמשך שנים מוביל את המאבק הבינלאומי הנחוש נגד הגרעין האירני", טענו.
עוד טענו בליכוד כי בניגוד ללפיד שהתחייב לממשל האמריקני למדיניות ״אין הפתעות״, לא היה מוכן נתניהו לתת התחייבות כזאת ואף הבהיר שעם הסכם או בלי הסכם, ישראל תפעל למנוע מאירן נשק גרעיני.

+"הסכם בין ארה"ב לאירן - כישלון הממשלה"
11:38 16/06/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ראש האופוזיציה טוען שגם אם יקראו לו בשם אחר - ההסכם הצפוי בין הממשל האמריקני לבין אירן הוא הסכם גרעין  ▪  "בגלל ההפיכה המשטרית איבד נתניהו את הקשב האמריקני ואת היכולת לעצור הסכם רע ומסוכן"

נשיא אירן, איברהים ראיסי [צילום: איסמעל פרנסיסקו, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איציק וולף
ראש האופוזיציה טוען שגם אם יקראו לו בשם אחר - ההסכם הצפוי בין הממשל האמריקני לבין אירן הוא הסכם גרעין    "בגלל ההפיכה המשטרית איבד נתניהו את הקשב האמריקני ואת היכולת לעצור הסכם רע ומסוכן"
איציק וולף
שר הביטחון נפגש עם שר ההגנה האמריקני בשגרירות האמריקנית בבריסל    ישראל וארה"ב סיכמו להרחיב את התרגילים המשותפים לצה"ל ולפיקוד המרכז של צבא ארה"ב
עידן יוסף
ראש הממשלה בוועדת החוץ והביטחון: איום הטילים דורש קשב ותשומות רבים    אומר כי הוא בקשר שוטף עם כל פקידי ממשל ארה"ב, וכי יחסי המדינות מצויינים    סבור כי הסכמי אברהם יקשו על האויבים לתקוף את המדינה    אומר כי נדרשת הגדלת תקציב הביטחון וכי על המדינה להמשיך ולהשקיע בטכנולוגיה
מירב ארד
ראש הממשלה אמר בפתח ועדת החוץ והביטחון בכנסת כי ישראל תעשה הכל כדי להגן על עצמה    ציין כי למעלה מ-90% מהבעיות הביטחוניות נובעות מאירן וגרורותיה
יוני בן-מנחם
המנהיג העליון של אירן, עלי ח'מינאי, משמיע הצהרות "מתונות" כביכול וממשיך במסע ההטעיה של אירן בכל הקשור לפרויקט הגרעין שלה. הטקטיקה של ח'מינאי נועדה להרוויח זמן, להביא להסרת הסנקציות מעל אירן ולחזק את הכוח הצבאי של אירן ושלוחותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il