X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
18 שנה [צילום: משה שי/פלאש 90]
מלחמת המטרו
סוף-סוף קיימת הכרה בקרב כל הצדדים, הן אצל פקידי האוצר והן אצל השרה רגב, שפרויקט המטרו לא רק שהינו חיוני, אלא גם שהוא הולך להיות גולת הכותרת של הפרויקטים שאותם מדינת ישראל תקדם במהלך העשורים הקרובים

במהלך השבועות האחרונים אנו קוראים ושומעים על-אודות מלחמה של ממש בין שרת התחבורה מירי רגב לבין פקידי האוצר, אודות ההחלטה מי יקדם את פרויקט המטרו הענק בגוש-דן, האם תהיה זו חברת נת"ע, האחראית כיום על תכנון הפרויקט, כך על-פי פקידי האוצר, או שמא תהיה זו החברה הממשלתית "נתיבי ישראל" כך על-פי השרה רגב.
מדובר, ללא ספק, במאבק מאוד מסקרן המעיד "בהפוך על הפוך" אודות העובדה שפרויקט המטרו הולך והופך להיות פרויקט לאומי מהמעלה הראשונה, בדיוק כפי שבשנות ה-50 וה-60 של המאה שעברה היה פרויקט המוביל הארצי, הזרמת מים מהכנרת אל הנגב הצחיח, פרויקט לאומי שלמרות חילוקי הדעות שהיו, ביחוד מסיבות כלכליות, החליטה מדינת ישראל הענייה דאז לקדם אותו.
טענת השרה רגב הינה שחברת נת"ע נכשלה בקידום פרויקט פשוט בהרבה דוגמת הקו האדום של הרכבת הקלה (שנכנס כיום לשנה ה-18 מאז החל) ושלא תוכל לעמוד בפרויקט כה גדול ומורכב דוגמת המטרו. פקידי האוצר, לעומתה, טוענים שהשיקול של השרה הינו אישי כי מקורבה יגאל עמדי עומד בראש נתיבי ישראל וכי אם, חלילה, יעבור הפרויקט לאחריות נתיבי ישראל, ילכו לטמיון שנים ארוכות של תכנון שעליו שוקדת חברת נת"ע, ובמיוחד כשמדובר בפרויקט שלא היה כדוגמתו, בתקציב ענק של 200-150 מיליארדי שקלים.
ובכן, אינני נכנס למאבקים הפרסונליים בין רגב לבין פקידי האוצר (שמן הסתם מבטאים את עמדתם בסמכות ורשות של השר בצלאל סמוטריץ', אולם לטעמי שני דברים טובים עשויים לצאת מהמאבק הזה:
הדבר החיובי הראשון - סוף-סוף קיימת הכרה בקרב כל הצדדים, הן פקידי האוצר (שכידוע מחשבים בלילות השימורים של התקציב כל אגורה ואגורה) והן אצל השרה רגב, שפרויקט המטרו לא רק שהינו חיוני, אלא גם שהוא הולך להיות גולת הכותרת של הפרויקטים שאותם מדינת ישראל תקדם במהלך העשורים הקרובים.
רק לשם תזכורת: רק לא מכבר הביעה רגב התנגדות נחושה ביותר לתכני המטרו וטענה כי עדיף להשקיע את סכומי העתק הללו בחיבור הפריפריה למרכז הארץ. עמדתה הנוכחית משקפת ללא ספק מהפך בחשיבה שלה וזה בהחלט סיבה טובה לברך על כך.
הדבר החיובי השני, גם אם עמדתה של רגב נגועה במניעים פרסונליים של מקורב כזה או אחר, היא בהחלט צודקת בכך שנת"ע נכשלה, מסיבות כאלה או אחרות, כישלון חרוץ בקידום פרויקט קטן ושפוט לאין ערוך, ועל כך יש בהחלט מקום לדון לעומק, לפני שמחליטים שנת"ע אכן תמשיך לקחת על עצמה פרויקט כה גדול ומורכב.
אין צורך להרחיב את הדיבור על נחיצות המטרו. כבר היום מטרופולין גוש-דן פקוק לעייפה והתחזית לשנת 2050, כאשר מספר תושבי המדינה יוכפל ל-18 מיליון, מתוך זה יותר ממחצית(!) בין נתניה לרחובות, מצביעה ללא ספק על חיוניות הפרויקט.
אולם, וזה אולם גדול, מלחמת רגב באוצר ממחישה לכולנו עד כמה חשוב שפרויקט זה יתוכנן, יבוצע וינוהל בידיים מקצועיות נאמנות, אחרת נהיה עדים, חלילה, לא רק לאיחור משמעותי בלוחות הזמנים ולא רק לחריגה משמעותית מהתקציב המקורי, אלא גם בוקה ומבולקה ולכאוס מוחלט בכל רחבי גוש-דן במהלך העשורים הקרובים!

הכותב הוא יו"ר צים בהרי נדל"ן, מקבוצת עדי צים אחזקות.
תאריך:  19/06/2023   |   עודכן:  19/06/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
מי שעובר ברחוב השלישי או בשדרות מלרוז אשר בעיר המלאכים יכול לראות מגרשים ריקים או חורים גדולים באדמה במקומות בהם עמדו בעבר בתי כנסת או מרכזים יהודים
דן מרגלית
בחירת נווה תהיה עדות לניוון ולשפל המדרגה ולהיעדר כל מוסר ותקינות ציבורית המאפיינת את הציבור שבימי נעוריו, בשנות האידיאליזם שלו, ראה עצמו חוליה בעמוד השדרה המשפטי של עם הספר רודף הצדק בחזון הנביאים
יורם אטינגר
מזכיר המדינה לשעבר שולץ התנגד למדיניות שמיר בסוגיה הפלשתינית, אך הדגיש תמיד את הערכתו ליושרה ולעוצמה של שמיר, שהפכו אותו לבעל-ברית אמין ומבוקש ביום סגריר
יוני בן-מנחם
למרות ההמולה התקשורתית הרבה, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס סיים את ביקורו בסין ללא שום הישג מדיני משמעותי. סין שמחזקת את מעמדה במזרח התיכון, תומכת בהקמת מדינה פלשתינית עצמאית אך יש לה קשרים טובים עם ישראל והיא לא תקלקל אותם כדי לרצות את הרש"פ
דן מרגלית
ממשלה שתעביר החלטה כזאת תמצא עצמה מנפקת הוכחה חותכת וחד-משמעית ל-BDS ולארגונים אנטישמיים בעולם כי ישראל היא מדינת אפרטהייד מובהקת ומוחלטת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il