X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
[צילום: לע"מ]
מכתבי יוני
מבט על שלושה גיבורים בשם יונתן משלושת הבתים הלאומיים יכול ללמד אותנו על גבורה יהודית ועל פרק חיצוני משלים לתנ"ך

ילד הייתי בשכונה מרוחקת ממרכז העניינים בישראל של שנות ה-70. רק ספרים ידעתי ודמיונות. בשבוע של יום הולדתי ישבתי מול הטלוויזיה ובלעתי בשקיקה את מראות החטופים שחזרו מקצה העולם. מה ידעתי אז על סלקציה וטרור? אחת ידעתי: לפעולה היה מחיר כבד, כי מי שהוביל אותה נפל על אדמת ניכר. מאז דבקה נפשי ביוני. כך קראו לו כולם. עבורי הוא היה יונתן. וכשהסבו את שם הפעולה ל"מבצע יונתן", החלו להסתדר בראשי עם השנים תמונות היסטוריות וספרותיות שהפגישו אותי עם דמותו והעניקו לי השראה.
בתנועת הנוער התוודענו ל"מכתבי יוני". קשה להאמין שבחור כה צעיר כתב כך. "אמנם עדיין אני צעיר", כתב במכתב להוריו, "עדיין חזק ובוטח בעצמי וביכולתי, אלא שעם זה איני יכול להתעלם מן העובדה שהשתלטה עלי איזו הרגשת זקנה". והוסיף: "לא הייתי זקן מעולם, לא במניין השנים, ולכן איני יודע אם הרגשה זו היא כאותה שבאה מחמת הגיל. אך זוהי זקנה, בכל אופן, זקנה מיוחדת של צעירים".
הרגשתי שאלי הוא מדבר. אדם צעיר הנושא עול כבד שלעולם לא ישתחרר ממנו, לא של התבגרות ולא כיוון בחיים או פרנסה, אלא עול ההיסטוריה של עמו. זה האופן שבו ראה את עצמו: "כחלק בלתי נפרד, כחוליה בשרשרת קיומנו ועצמאות ישראל".
בתי עומדת להיכנס להדרכה בתנועת הנוער. השבוע ביקשה רשימת קריאה לחופש. דיברנו על הספרות הקלאסית, אבל הוספתי ש"מכתבי יוני" צריכים ללוותה כמדריכה האחראית לחניכים צעירים. תשאבי ממנו אידיאליזם טהור של נער עברי צעיר, והעבירי להם.
מלחמה על העצמאות
הנה הפרספקטיבה ההיסטורית שבה אני רואה את דמותו של יוני מביטה אלינו ממרחק הדורות: כשהוקמה מלכות ישראל, במאה העשירית לפנה"ס בהנהגת שאול מלכנו הראשון, עדיין שלטו בנו הפלישתים. הגאון מווילנה מציין כי עניינם של הפלישתים לא היה דתי או כלכלי, אלא מלחמה על עצמאותנו וריבונותנו על ארצנו. בכל פעם ששמעו על היתכנות של ממשלה ושלטון ישראלים, נאספו למנוע זאת מאיתנו.
כדי לקבל את חרותנו נדרש מרד. יונתן בן שאול הורג את נציג פלישתים. בתגובה, הם מרכזים עשרות אלפי לוחמים למלחמה. אימה נוראה נופלת על מחנה ישראל, ורבים נמלטים למקומות מסתור. נותרו מעטים מול רבים. כיצד נחזק את רוח הלוחמים שאפשר לנצח? יונתן מחליט לפעול מול המוצב הקדמי של הפלישתים במִכְמָשׂ, כעשרה ק"מ מצפון לירושלים, בתקווה לזרוע בהלה בהתקפת פתע. כשנוכח שהפלישתים במוצב אינם ערים לתוכניתו, הסתער עליהם בקריאה הנצחית של מפקדי ישראל שבכל הדורות: "אחריי"!, או בלשון התנ"ך: "עֲלֵה אַחֲרַי, כִּי נְתָנָם ה' בְּיַד יִשְׂרָאֵל".
ואכן, המכה הראשונה שהיכה יונתן, יחד עם ערפל הקרב והשמועות המאיימות שהלכו וגברו, גרמו לחרדה נוראה ולדמורליזציה שהתפשטה בצבא הפלישתי עד להתפרקותו. המודיעין מגיע למלך שאול, ואנשיו תוקפים את הפלישתים ההמומים ומביסים אותם.
ההישגים נמחקו
כ-800 שנה אח"כ קם יונתן נוסף לחרות ישראל. יהודה המקבי שטיהר את המקדש, הובס ב-160 לפנה"ס, שבע שנים לאחר פרוץ המרד. הישגי המרד נמחקו; האימפריה הסלווקית שבה לשלוט בירושלים וגזירות הדת חודשו. רק יונתן ושמעון נותרו מחמשת בני מתתיהו. הם ברחו למדבר וגילו שהנבטים רצחו את נשיהם וילדיהם. לכאורה אבדה התקווה. לא אצל יונתן. הוא מעודד את אנשיו לקום מאבלם ולהילחם. הם מענישים את הנבטים, ואז נלחמים בשיטות גרילה נגד צבא בכחידס, שלאחר שנתיים מואס במצב ושב לאנטיוכיה.
יונתן לא רץ לירושלים; הוא למד את הלקח מנפילת אחיו יהודה. הוא מקים מפקדה במכמשׂ, באותו מקום שבו התחוללה הדרמה הקודמת, ובונה צבא קבע בן עשרות אלפי חיילים. רק לאחר כשבע שנים הוא משחרר את ירושלים, ובמשך עשור נוסף הוא מטהר את הארץ משלטון זר ומחדש את הבריתות עם רומא ועם ספרטה.
לבסוף הוא נהרג, אבל הישגיו מאפשרים לשמעון אחיו להקים את מדינת היהודים החשמונאית ב-142 לפנה"ס (קראו על כך ב"מגילת חנוכה" של חגי בן ארצי).
בית לאומי
כל בית לאומי ויונתן שלו. בבית הראשון התנשאה דמותו של יונתן בן שאול, שאף החליט באצילות להעביר את המלוכה ממנו כיורש העצר לחברו דוד, מתוך הכרה שהוא ראוי יותר לתפקיד. בבית השני קיבלה האומה את יונתן החשמונאי, שכינויו בספר מקבים היה "חָפוּשׂ". המתרגם אברהם כהנא מסביר, שזה "על שם שהיו מחפשים סוף דעתו המחוכמת, ולא היו מוצאים". את חג החנוכה אנחנו חבים לו. בבית השלישי שזכינו לחיות בו, מתנשאת דמותו של יוני נתניהו.
כשקראתי עם בני בספרי שמואל ומלכים, תהינו כיצד התנהלו המלחמות בראשית המילניום הראשון לפנה"ס. התנ"ך לא נוהג לספר על מהלך הקרבות. לשם כך הלכנו להומרוס וקראנו בתיאורי הקרב המפורטים של מלחמת יוון-טרויה. במכתב לאחיו בנימין, על מבחן בנושא האיליאדה והאודיסיאה, כתב יוני: "אם אתה חושב שיש אצלכם גברים, תקרא את הומרוס. בטוח שתיהפך ל-humble (צנוע)".
אבל מה חשבו יונתן בן שאול ויונתן החשמונאי? מה היו האידיאלים שהדריכו אותם, מצב רוחם, הבנתם את ההיסטוריה של עמם ומחויבותם לחרותו? התנ"ך וספר מקבים מקמצים מאוד בפרטים. את הפער הזה השלים יונתן נתניהו במכתביו. זה הפרק שהיה חסר בתולדותנו ובספרותנו, וניתן באישיותו של יוני ובכתביו.
גלויים בשטח
מי שהיה, לימים, האלוף שי אביטל, סיפר על הקרב בגולן מול הקומנדו הסורי: "קיבלנו ידיעה שלמעשה אנחנו הכוח האחרון המגן על המקום... פתאום נפתחה עלינו אש חזקה... אנחנו גלויים בשטח... פחדתי מאוד. מה שראיתי אז היה תמונה שאזכור כל חיי; פתאום יוני מתרומם בשקט גמור, כאילו לא התחולל שם דבר. בתנועות ידיים סימן לאנשים שיקומו איתו... הוא הלך זקוף, חילק פקודות לימין ולשמאל. אני זוכר את המחשבה שלי אז כחייל שלו: לכל הרוחות, אם הוא עושה את זה - אז אני לא מוותר! קמתי והתחלתי להילחם".
עכשיו קראו את המספר המקראי על יונתן בן שאול: "וַיִּגָּלוּ שְׁנֵיהֶם אֶל מַצַּב פְּלִשְׁתִּים. וַיֹּאמְרוּ פְלִשְׁתִּים: הִנֵּה עִבְרִים יֹצְאִים מִן הַחֹרִים אֲשֶׁר הִתְחַבְּאוּ שָׁם. וַיַּעֲנוּ אַנְשֵׁי הַמַּצָּבָה (המוצב הפלישתי)... וַיֹּאמְרוּ עֲלוּ אֵלֵינוּ וְנוֹדִיעָה אֶתְכֶם דָּבָר (= נלמד אתכם לקח). וַיֹּאמֶר יוֹנָתָן אֶל נֹשֵׂא כֵלָיו: עֲלֵה אַחֲרַי, כִּי נְתָנָם ה' בְּיַד יִשְׂרָאֵל. וַיַּעַל יוֹנָתָן עַל יָדָיו וְעַל רַגְלָיו וְנֹשֵׂא כֵלָיו אַחֲרָיו, וַיִּפְּלוּ לִפְנֵי יוֹנָתָן, וְנֹשֵׂא כֵלָיו מְמוֹתֵת אַחֲרָיו..."
בדיוק כפי שעשה 3,000 שנה אחריו יונתן בן צילה ובנציון נתניהו.

תאריך:  02/07/2023   |   עודכן:  02/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אוחיון
קשה שלא להתפעל מהשליטה ללא מיצרים שלו בארגון המורים, מכוח ההתמדה ומהמניעים "האחרים" לעמוד בכל שנה ולנהל מאבק אלים מול ההורים, התלמידים, משרד החינוך, הממשלה, הרשויות המקומיות ואף מחלק לא מבוטל של מורים מסורים המשוועים לשוב להורות ולחנך
יוסף אורן
הבה לא נזנח את השאיפה להישגים בהיקף "מלא-מלא" בנאמנות למדינה ולערכיה הדמוקרטיים, בטיפוח אחדותה של החברה הישראלית לטובת המשך שגשוגה הכלכלי והמשך מאמציה להשיג שלום עם שכנותיה ובחיזוק אהבת העם היהודי
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - שליטה בפונקציות, התרפסות, מאכזב, עשן, נוק אאוט וערים ורגישים
רפי לאופרט
שאריות הצונאמי הפוליטי שעבר עלינו לאחרונה ללא שום צידוק אובייקטיבי עדיין כאן, ויידרשו זמן נוסף ופעילות אינטנסיבית לשיקום נזקיו. הצונאמי חשף חולשות פנימיות מהותיות רבות שאותן יש לתקן בזריזות אל מול האתגרים הרבים והמורכבים. רעיונות-הבל על פיצול פוליטי והלקונות הקשות בצה"ל ובנאמנות על-תנאי של חוגים לא מבוטלים בו למדינה - אומרים דרשני
יוני בן-מנחם
חיזבאללה מחריף את רטוריקת ההתגרות בישראל ומסרב לפנות את המאחז הצבאי הקטן שהקים לפני חודשיים באזור הר דוב בשטח ישראל. ישראל מנסה למצות את הערוצים הדיפלומטיים כדי לפנות את המאחז, אך הגיעה העת לשקם את ההרתעה מול חיזבאללה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il