X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ירושלים מתקופת בית שני [צילום: מרק נוימן/לע"מ]
הזיכרון המתמיד הוא סוד גאולתנו
זיכרונה של ציון הנחרבת והשאיפה המתמדת לשוב אליה הולידו בסופו של תהליך היסטורי את הציונות "נשוב להיטיב" - בראש ובראשונה נשוב לציון, ולאחר מכן, בבית, נתווכח על התהליך הרוחני

הנה דיווחו של הנביא ירמיהו (ל"ט, א'-ב') על מה שאירע בתמוז של שנת החורבן הראשון (586 לפנה"ס): "בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁעִית לְצִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂרִי (טבת) בָּא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וְכָל חֵילוֹ אֶל יְרוּשָׁלִַם וַיָּצֻרוּ עָלֶיהָ: בְּעַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה (11) שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי (תמוז) בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ הָבְקְעָה הָעִיר". הבקעת העיר מתוארכת לט' בתמוז. אז כיצד י"ז? ייתכן שהבקעת העיר בחורבן השני (70 לספירה) אירעה בי"ז. אבל העיקרון ברור: החומה הובקעה, והחלה הספירה לאחור עד לחורבן.
נדלג לסוף המאה ה-2 לספירה, אחרי מרד בר-כוכבא, למשנה (תענית, ה): "חמישה דברים אירעו את אבותינו בשבעה עשר בתמוז וחמישה בתשעה באב. בי"ז בתמוז נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר, ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל. בתשעה באב נגזר על אבותינו שלא ייכנסו לארץ, וחרב הבית בראשונה ובשנייה, ונלכדה ביתר ונחרשה העיר (ירושלים)". אפשר לראות שרוב האירועים בתמוז נוגעים יותר למישור הדתי, ושאלו של אב למישור הלאומי - שני הצדדים של זהותנו כעם.
נתקדם למאה ה-12, לספרו של הרמב"ם "היד החזקה" (תעניות, ה): "יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן, כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה, ויהיה זה זיכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה, עד שגרם להם ולנו אותן הצרות. שבזיכרון דברים אלו נשוב להיטיב שנאמר (ויקרא כ"ו) 'והתוודו את עוונם ואת עוון אבותם'...".
הנה הצופן ששמר אותנו אלפי שנים מחוץ לבית: "שבזיכרון דברים אלו נשוב להיטיב". הזיכרון המתמיד הוא סוד גאולתנו. זיכרונה של ציון הנחרבת והשאיפה המתמדת לשוב אליה הולידו בסופו של תהליך היסטורי את הציונות. "נשוב להיטיב" - בראש ובראשונה נשוב לציון, ולאחר מכן, בבית, נתווכח על התהליך הרוחני.
אך לא די לשוב הביתה. צריך לחזק את המשפחה. ההיסטוריה מלמדת שהחומה נבקעה קודם בתוך החברה היהודית, במחלוקות שהבעירו את היחסים בין הקבוצות הפוליטיות והדתיות. "מפני שנאת חינם שבלבם זה את זה, חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה', שהוא צדוקי ואפיקורס, ובאו על-ידי זה לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה ולכל הרעות שבעולם, עד שחרב הבית". כך רבי נפתלי צבי יהודה ברלין במאה ה-19, על תקופת הבית השני. כמה אקטואלי.
התוצאה הייתה חמורה: אובדן עצמאותנו וגלות בת יותר מ-1,800 שנה. כשהייתי ברומא, לנוכח שרידי האימפריה שהחריבה אותה ולאחר מכן שקעה ונעלמה בנבכי ההיסטוריה, הסתובבתי בתחושה מיוחדת, שהשיח הישראלי הלוהט משכיח מאיתנו לעיתים: למרות הוויכוחים הלוהטים וההצהרות חסרות האחריות של מעטים בתוכנו, בבסיס הקיום שלנו נמצאות ברית גורל וברית ייעוד עמוקות, שהן חזקות מכל הזעזועים. אל מול החומה שהובקעה אז בנינו במשך הגלות הארוכה חומה חדשה, כלקח מאירועי החורבן.

תאריך:  06/07/2023   |   עודכן:  09/07/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזיכרון המתמיד הוא סוד גאולתנו
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
דרעי לא מתעניין בתיקון עולם אלא בכיסא ראש העיר בטבריה למקורבו    דרעי הוא תעתיק של ביבי מן ההצעה לבטל את מוסד הנשיאות. מוחות ערמומיים, חשיבה חמסנית
חיים נוי
ביקורת: בבצ'יק - פנטזיה רומנטית על אהבה ואוכל בעולם החרדי - קומדיה מוצלחת בביצוע מקסים - תיאטרון בית ליסין
יעקב אחימאיר
בימים אלה, מצויה העיתונאית אילה חסון בלב כמה מאמרי דעה, גדושים בהשמצותיה. מדוע? אף אני שואל עצמי. במה חטאה אילה חסון? מה גורם למעמדה השפל, בעיניהם של כמה כותבים? נוכל רק לשער
רוני מזרחי
היכן אתם, מקבלי ההחלטות בממשלה האחראים על שוק הדיור ובמיוחד שר הבינוי והשיכון גולדקנופף? היכן ההצהרות היהירות אודות הכפלת התחלות הדיור והורדת המחירים שהיו רק לפני חודשים ספורים?
מרדכי ליפמן
במהלך חמש השנים האחרונות, במסתורין ובגלוי (תקשורת) חותרם נגד ראש ממשלה מכהן, ומנסים לכתר אותו במעין רשת סמיכה של קורי עכביש דביקים, של עלילות שווא, של עבירות חסרות שחר מומצאות, על-מנת לגרום להסתלקותו, סופית, מהזירה הפוליטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il